Kuinka tukea sateenkaarinuorta: opas sateenkaarinuorten läheisille
Kolehmainen, Satu; Mäkinen, Salla; Prinkkala, Heini (2022)
Kolehmainen, Satu
Mäkinen, Salla
Prinkkala, Heini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023231
Tiivistelmä
Opinnäytetyön produktina oli opas läheisille, joille tärkeä ja läheinen lapsi, nuori tai jo itsenäistynyt nuori aikuinen identifioi itsensä ja seksuaalisen ja/tai sukupuolisen suuntauksensa kuuluvaksi queer-yhteisöön. Nuori on voinut ilmoittaa suuntauksestaan aiemmin, hetkittäin tai pitkän aikaa sitten tai läheinen on saanut tiedon nuoren sitä itse suoraan kertomatta tai hän voi pohtia, onko nuori suuntaukseltaan queer. Läheinen voi olla biologinen, adoptiovanhempi tai muu huoltaja kuin isä- tai äitinimikkeellä oleva, ystävä, sukulainen tai ammattilainen, joka on sateenkaarinuoren kanssa säännöllisesti tekemisissä.
Työelämäkumppanina toimi Satakunnan Seta, joka on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajava järjestö. Tarjoamalla tukea ja palautetta oppaan kehittämisessä Seta on saanut luvan käyttää opinnäytetyössä ja sen produktissa olevaa sisältöä sosiaalisessa mediassaan. Toissijaisena kumppanina toimi Porin Kulttuuripaja Lumo, joka oli mukana palautteen keräämisessä sekä produktin jakamisessa omilla alustoillaan.
Opasta luodessa ja kehittäessä tavoitteena oli sisällöltään selkeää, lyhyttä mutta avaavaa tekstiä ja tietoa, jota lukija voi hyödyntää ja soveltaa. Suunnittelu- ja luonnosteluvaiheessa otettiin huomioon oppaan luettavuus ja selkeys ja miten oppaan asiasisältö ilmaistaan lukijalle ymmärrettävästi. Ohjaavaa tekstiä on pyritty kirjoittamaan niin, että siinä tulisi ilmi sateenkaarivähemmistön ja nuoren näkökulmaa. Opas on itse suunniteltu ja seuraa mallinaan ja pohjatiedoiltaan sateenkaarivähemmistön oikeuksia ajavan Satakunnan Setan oppaita ja ohjauskirjoitelmia. Opas kertoo pääpiirteellisesti mistä LGBTQ+-suuntautumisessa on kyse ja miten nuorta voi kohdata ja tukea kotona tai työympäristössä, jossa käsitellään nuoren kasvua ja kotielämää.
Raportissa käydään myös läpi diakoninen näkökulma siitä, miten sateenkaarinuorta voi kohdata seurakunnan ympäristössä. Opinnäytetyössä otettiin tarkempaan tarkasteluun rippikouluympäristö. For this thesis, a booklet for the loved of young people identifying as queer was created. The loved one may have been directly informed of the young person’s orientation or have discovered it on their own, without the young person talking about it. They may also be thinking about if the young person identifies as queer. The loved one may be a biological or adoptive parent, other guardian, family member, friend or professional who is in contact with the young person.
Satakunnan Seta, which is an organization working towards the rights of sexual and gender minorities, was the cooperative partner. Seta offered their support and feedback with the development of the booklet and was given permission to use the texts written for the thesis and its product on their social media. Kulttuuripaja Lumo of Pori worked as a secondary partner, helping with the collection of feedback and sharing the product on their platforms.
While creating and developing the booklet, the goal was to create clear and brief but informative texts the reader can utilize and apply to their own needs. During the design and planning, the goal was to take notice of the legibility and clarity of the texts and how to express the contents in an easily accessible way for the reader. The booklet was written in a way that brings out the point of view of a sexual and gender minorities and the young person. The booklet was designed by the students of Diak, and previous booklets and guidance from Satakunnan Seta were used as background information. The booklet covers a few main points, such as what different LGBTQ+ orientations mean and how to encounter and support LGBTQ+ young people in environments involving the discussion of their development or home life.
In the report there’s also a diaconial point of view about how to encounter the queer young person in the religious space. The confirmation school is closely examined for this thesis.
Työelämäkumppanina toimi Satakunnan Seta, joka on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajava järjestö. Tarjoamalla tukea ja palautetta oppaan kehittämisessä Seta on saanut luvan käyttää opinnäytetyössä ja sen produktissa olevaa sisältöä sosiaalisessa mediassaan. Toissijaisena kumppanina toimi Porin Kulttuuripaja Lumo, joka oli mukana palautteen keräämisessä sekä produktin jakamisessa omilla alustoillaan.
Opasta luodessa ja kehittäessä tavoitteena oli sisällöltään selkeää, lyhyttä mutta avaavaa tekstiä ja tietoa, jota lukija voi hyödyntää ja soveltaa. Suunnittelu- ja luonnosteluvaiheessa otettiin huomioon oppaan luettavuus ja selkeys ja miten oppaan asiasisältö ilmaistaan lukijalle ymmärrettävästi. Ohjaavaa tekstiä on pyritty kirjoittamaan niin, että siinä tulisi ilmi sateenkaarivähemmistön ja nuoren näkökulmaa. Opas on itse suunniteltu ja seuraa mallinaan ja pohjatiedoiltaan sateenkaarivähemmistön oikeuksia ajavan Satakunnan Setan oppaita ja ohjauskirjoitelmia. Opas kertoo pääpiirteellisesti mistä LGBTQ+-suuntautumisessa on kyse ja miten nuorta voi kohdata ja tukea kotona tai työympäristössä, jossa käsitellään nuoren kasvua ja kotielämää.
Raportissa käydään myös läpi diakoninen näkökulma siitä, miten sateenkaarinuorta voi kohdata seurakunnan ympäristössä. Opinnäytetyössä otettiin tarkempaan tarkasteluun rippikouluympäristö.
Satakunnan Seta, which is an organization working towards the rights of sexual and gender minorities, was the cooperative partner. Seta offered their support and feedback with the development of the booklet and was given permission to use the texts written for the thesis and its product on their social media. Kulttuuripaja Lumo of Pori worked as a secondary partner, helping with the collection of feedback and sharing the product on their platforms.
While creating and developing the booklet, the goal was to create clear and brief but informative texts the reader can utilize and apply to their own needs. During the design and planning, the goal was to take notice of the legibility and clarity of the texts and how to express the contents in an easily accessible way for the reader. The booklet was written in a way that brings out the point of view of a sexual and gender minorities and the young person. The booklet was designed by the students of Diak, and previous booklets and guidance from Satakunnan Seta were used as background information. The booklet covers a few main points, such as what different LGBTQ+ orientations mean and how to encounter and support LGBTQ+ young people in environments involving the discussion of their development or home life.
In the report there’s also a diaconial point of view about how to encounter the queer young person in the religious space. The confirmation school is closely examined for this thesis.