Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia kokemustoimijan käytöstä simulaatio-oppimisessa.
Hynynen, Emma; Kanniainen, Niina; Oikarinen, Laura (2022)
Hynynen, Emma
Kanniainen, Niina
Oikarinen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102621614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102621614
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Diakonia-Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia kokemustoimijan käytöstä simulaatioissa ja miten se tukee oppimiskokemusta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja menetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineiston materiaali on kerätty teemahaastatteluilla. Haastatteluun osallistui kolme eri ryhmää; simulaatiossa olleet toimijat, koululla olleet tarkkailijat ja etäyhteyden päässä olleet tarkkailijat. Haastatteluiden avulla saatiin tietoa opiskelijoiden kokemuksista.
Aineiston tarkastelussa selvisi, että opiskelijat kokivat kokemustoimijan käytön hyödyllisenä. Kaikilla haastatteluryhmillä oli hieman erilaisia kokemuksia simulaatiosta. Toimijoina olleet opiskelijat kokivat potilaskohtaamisen aidommaksi ja uskottavammaksi. Koululla tarkkailijoina olleet pitivät kokemusta erittäin opettavaisena. He kokivat kokemustoimijan käytön kuvaavan lähes aitoa potilaskohtaamista. Simulaatiota etäyhteyden välityksellä seuranneille opiskelijoille kokemus ei ollut niin selkeä kuin muille, mutta tästä huolimatta he kokivat käytön hyödyllisenä ja opettavaisena. Kaikkien haastateltavien mielestä kokemustoimijaa kannattaisi hyödyntää myös jatkossa erilaisissa opetustilanteissa.
Asiasanat: Kokemustoimija, simulaatio
Aineiston tarkastelussa selvisi, että opiskelijat kokivat kokemustoimijan käytön hyödyllisenä. Kaikilla haastatteluryhmillä oli hieman erilaisia kokemuksia simulaatiosta. Toimijoina olleet opiskelijat kokivat potilaskohtaamisen aidommaksi ja uskottavammaksi. Koululla tarkkailijoina olleet pitivät kokemusta erittäin opettavaisena. He kokivat kokemustoimijan käytön kuvaavan lähes aitoa potilaskohtaamista. Simulaatiota etäyhteyden välityksellä seuranneille opiskelijoille kokemus ei ollut niin selkeä kuin muille, mutta tästä huolimatta he kokivat käytön hyödyllisenä ja opettavaisena. Kaikkien haastateltavien mielestä kokemustoimijaa kannattaisi hyödyntää myös jatkossa erilaisissa opetustilanteissa.
Asiasanat: Kokemustoimija, simulaatio