Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

“Kun on kriisin paikka, niin silloin pitää jotenkin mennä sen perustehtävän äärelle”: tutkimus kuraattorien kokemuksista työstään COVID-19 pandemian aikana.

Joof, Mira; Ramírez, Eevamaija (2022)

Avaa tiedosto
Joof_Ramirez.pdf (2.179Mt)
Lataukset: 


Joof, Mira
Ramírez, Eevamaija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223484
Tiivistelmä
Tämä tutkimus keskittyy kuraattorien kokemukseen työstään peruskoulussa COVID-19 pandemian aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa kuraattorien kokemuksesta pandemia-ajan työskentelystä, työssä kohdatuista haasteista sekä siitä, millä tavoin kuraattorit kohtaamistaan haasteista selvisivät. Tutkimuksen tavoite on hyödyttää työelämää tuottamalla uutta tutkimustietoa peruskoulujen kyvystä huolehtia opiskeluhuollosta pandemian ja etäkoulun aikana.

Tutkimuksen taustaluvussa kuvataan kuraattorin työn historiaa ja työnkuvaa nykypäivänä, koulun opiskeluhuoltoa, lasten ja nuorten hyvinvointia sekä COVID-19 pandemian aiheuttaman tilanteen vaikutuksia koulumaailmaan ja oppilaiden hyvinvointiin. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, fenomenologista tutkimustapaa käyttäen. Tutkimusaineisto koostuu kuuden peruskoulun kuraattorin haastattelusta, jotka toteutettiin keväällä 2022 puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Haastattelujen teemat perustuvat tutkimuksen taustaluvun aihekokonaisuuksiin. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty Colaizzin fenomenologista analyysimenetelmää. Tutkimustulokset osoittavat, että kuraattorit kokivat työnsä muuttuneen olennaisesti pandemian aikana. Etäkoulun ja etätyöskentelyn koettiin tuoneen haasteita oppilaiden tavoittamiseen, kohtaamiseen ja kuraattorin työn toteuttamiseen. Myös moniammatillisen työn toteuttaminen vaikeutui. Kuraattorit kokivat, että yhteisöllinen opiskeluhuolto ja ennaltaehkäisevä työ kärsi. Työn painopisteen koettiin siirtyneen yksilölliseen opiskeluhuoltoon ja korjaavaan työhön. Pandemian aikana lasten ja nuorten hyvinvointi heikkeni ja perheiden tuentarve kasvoi. Kuraattorit olivat huolissaan opiskeluhuollon resurssien riittävyydestä.

Poikkeusolot korostivat perustehtävän tärkeyttä ja kannustivat kehittämään ja hyödyntämään uusia toimintatapoja, kuten oppilaiden tapaamista ulkotiloissa ja etäyhteyksin. Tuloksista käy ilmi, että kuraattorien havaintojen mukaan pandemia heikensi lasten ja nuorten hyvinvointia ja lisäsi mielenterveyteen ja koulunkäyntiin liittyviä haasteita. Kuraattorien arvioiden mukaan pandemian jälkiä korjaillaan koulumaailmassa vielä pitkään.

Asiasanat: Colaizzi, COVID-19, fenomenologia, kuraattori, laadullinen tutkimus, opiskeluhuolto, pandemia, peruskoulu, poikkeusolot.  
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste