Lasten fyysinen aktiivisuus osana mielen hyvinvointia: peli motivaattorina varhaiskasvatuksessa
Pajala, Anna; Villanen, Minttu (2022)
Pajala, Anna
Villanen, Minttu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123387
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta sekä motivoida varhaiskasvatuksen henkilökuntaa lisäämään ohjattua fyysistä aktiivisuutta, toteutetun aktiivisuuspelin avulla. Opinnäytetyötä varten suunniteltiin ja toteutettiin Timanttijahti-peli. Tavoite oli, että peli innostaisi lapsia leikin kautta fyysiseen aktiivisuuteen, tarjoaisi mahdollisuuden kehittää motorisia perustaitoja sekä motivoisi varhaiskasvatuksen henkilökuntaa lisäämään fyysistä aktiivisuutta sisältäviä leikkejä lasten kasvatuksessa.
Yhteistyökumppanina opinnäytetyön produktissa toimi Liikkuva varhaiskasvatus Pori-hanke. Aktiivisuuspeli on osa Porin alueen päiväkoteihin jaettavien liikuntareppujen sisältöä. Peli tarjoaa varhaiskasvattajille vinkkejä, kuinka käyttää liikuntareppujen sisällä olevia välineitä. Pelin avulla voidaan harjoitella lasten kanssa motorisia perustaitoja, joita ovat liikkumistaidot, välineen käsittelytaidot sekä tasapainotaidot.
Peliä varten käsikirjoitettiin Timanttijahti tarina, kirjoitettiin peliin ohjeet, suunniteltiin pelilauta sekä luotiin qr-koodeilla varustetut timantit. Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä videota. Videoilla on fyysiseen aktiivisuuteen kannustavia tehtäviä. The purpose of this development-oriented thesis was to increase children's physical activity and to motivate early childhood education staff to increase guided physical activity with the help of an activity game. Timanttijahti (The Diamond Hunt) game was planned and implemented for the thesis. The goal was that the game would inspire children to be physically active, provide an opportunity to develop basic motor skills, and motivate the early childhood education staff to increase games containing physical activity in children's education.
The project was done in co-operation with “Liikkuva Varhaiskasvatus Pori- project” (Mobile Early Childhood Education in Pori). The activity game is part of the contents of the exercise backpacks distributed to kindergartens in the Pori area. The game offers early childhood educators tips on how to use the equipment inside the exercise backpacks. With the help of the game, you can practice basic motor skills with children, such as movement skills, tool handling skills and balance skills.
For the game, the Timanttijahti story was scripted, instructions for the game were written, the game board was designed, and the diamonds equipped with QR codes were created. Video was used as a method in the thesis. The videos include tasks that encourage physical activity.
Yhteistyökumppanina opinnäytetyön produktissa toimi Liikkuva varhaiskasvatus Pori-hanke. Aktiivisuuspeli on osa Porin alueen päiväkoteihin jaettavien liikuntareppujen sisältöä. Peli tarjoaa varhaiskasvattajille vinkkejä, kuinka käyttää liikuntareppujen sisällä olevia välineitä. Pelin avulla voidaan harjoitella lasten kanssa motorisia perustaitoja, joita ovat liikkumistaidot, välineen käsittelytaidot sekä tasapainotaidot.
Peliä varten käsikirjoitettiin Timanttijahti tarina, kirjoitettiin peliin ohjeet, suunniteltiin pelilauta sekä luotiin qr-koodeilla varustetut timantit. Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä videota. Videoilla on fyysiseen aktiivisuuteen kannustavia tehtäviä.
The project was done in co-operation with “Liikkuva Varhaiskasvatus Pori- project” (Mobile Early Childhood Education in Pori). The activity game is part of the contents of the exercise backpacks distributed to kindergartens in the Pori area. The game offers early childhood educators tips on how to use the equipment inside the exercise backpacks. With the help of the game, you can practice basic motor skills with children, such as movement skills, tool handling skills and balance skills.
For the game, the Timanttijahti story was scripted, instructions for the game were written, the game board was designed, and the diamonds equipped with QR codes were created. Video was used as a method in the thesis. The videos include tasks that encourage physical activity.