Simulaation opetusvideoita osana sairaanhoitajakoulutuksen kehittämistä DVINE-hankkeessa
Haurinen; Haurinen, Katja (2022)
Haurinen
Haurinen, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125402
Tiivistelmä
Simulaatio- oppiminen on oikein toteutettuna tehokas keino oppia käytännön taitoja turvallisessa ja kontrolloidussa ympäristössä. Menetelmän tehokas käyttö sairaanhoitajakoulutuksessa on jo vakiintunut osaksi opintoja Suomessa, mutta monessa muussa maassa sitä ollaan vasta omaksumassa opintomenetelmien joukkoon. Opinnäytetyöni tarkoitus oli luoda lyhyiden opetusvideoiden sarja opetusmateriaaliksi kansainväliseen DVINE- hankkeeseen. Opinnäytetyön tavoite oli kehittää DVINE- hankkeessa sairaanhoitajakoulutuksen opetusta simulaatiomenetelmän avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena opinnäytetyönä, jonka tuotteena syntyi viiden lyhyen videon opetusvideosarja. Opinnäytetyössä on perehdytty onnistuneen simulaatio-oppimisen toteutuksen kokonaisuuteen simulaation valmistelusta sen toteutukseen ja loppukeskusteluun. Videoilla esitetään simulaatioskenaario, jossa traumapotilasta tutkitaan ja hoidetaan sairaalassa. Lisäksi videoilla on aiheena erilaiset kommunikaatiotilanteet, kuten hoitohenkilökunnan keskinäinen kommunikaatio, kommunikaatio sairaanhoitajan ja omaisen välillä sekä kommunikaatio sairaanhoitajan ja potilaan välillä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneiden opetusvideoiden sarja on otettu käyttöön DVINE- hankkeen yhteistyömaissa Nepalissa ja Vietnamissa, jonka lisäksi se on ollut käytössä Diakonia-ammattikorkeakoulun omassa opetuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena opinnäytetyönä, jonka tuotteena syntyi viiden lyhyen videon opetusvideosarja. Opinnäytetyössä on perehdytty onnistuneen simulaatio-oppimisen toteutuksen kokonaisuuteen simulaation valmistelusta sen toteutukseen ja loppukeskusteluun. Videoilla esitetään simulaatioskenaario, jossa traumapotilasta tutkitaan ja hoidetaan sairaalassa. Lisäksi videoilla on aiheena erilaiset kommunikaatiotilanteet, kuten hoitohenkilökunnan keskinäinen kommunikaatio, kommunikaatio sairaanhoitajan ja omaisen välillä sekä kommunikaatio sairaanhoitajan ja potilaan välillä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneiden opetusvideoiden sarja on otettu käyttöön DVINE- hankkeen yhteistyömaissa Nepalissa ja Vietnamissa, jonka lisäksi se on ollut käytössä Diakonia-ammattikorkeakoulun omassa opetuksessa.
