AIKUISSOSIAALITYÖN SAAVUTETTAVUUS SEKÄ ASIAKKAIDEN JA PALVELUIDEN KOHTAAMINEN OULUSSA
Nurkkala, Sanna; Majava, Tiina (2022)
Nurkkala, Sanna
Majava, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125631
Tiivistelmä
Tämä on laadullisena tutkimuksena toteutettu opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana on Oulun kaupungin aikuissosiaalityö. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa Oulun kaupungin aikuissosiaalityön palveluiden saavutettavuudesta sekä palveluiden vastaamisesta asiakkaiden palvelutarpeeseen. Tarkoituksena oli saada asiakkaiden ääntä kuuluville heidän omien kokemustensa kautta. Opinnäytetyössä esitellään lomakekyselyllä saatua tietoa asiakkaiden kokemuksista asiakastapaamisista, palvelun vastaamisesta heidän tarpeisiinsa sekä palveluiden saavutettavuudesta.
Tietoa kerättiin Oulun kaupungin aikuissosiaalityön Tuiran ja Kontinkankaan hyvinvointikeskusten asiakkailta Oulun kaupungin aikuissosiaalityön yhteistyötahojen kautta. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä, jonka lisäksi kyselyyn oli mahdollista vastata paperisena. Kysely oli avoinna kahden kuukauden ajan keväällä 2022. Kyselylomakkeessa käytettiin monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin teoriaohjaavaa analyysia. Monivalintakysymysten tulosten esittelyn selkeyttämiseksi hyödynnettiin kuvioita. Kyselylomakkeen avointen kysymysten vastaukset esitellään muuttamattomina taulukoihin aseteltuina.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella asiakkaiden kokemukset palvelusta olivat pääasiassa positiivisia, mutta saavutettavuus ajan saamisen osalta koettiin heikoksi. Esille nousi tarve ajanvarauksettomille palveluille. Kysely koettiin positiivisena ja kyselyn myötä olemme lisänneet kyselyyn vastanneiden asiakkaiden osallisuutta ja tuoneet esille asiakkaiden näkökulmia kohtaamisesta ja palveluista. Oulun kaupungin aikuissosiaalityö voi hyödyntää opinnäytetyönä toteutetun kyselyn tuloksia toiminnan kehittämisessä.
Tietoa kerättiin Oulun kaupungin aikuissosiaalityön Tuiran ja Kontinkankaan hyvinvointikeskusten asiakkailta Oulun kaupungin aikuissosiaalityön yhteistyötahojen kautta. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä, jonka lisäksi kyselyyn oli mahdollista vastata paperisena. Kysely oli avoinna kahden kuukauden ajan keväällä 2022. Kyselylomakkeessa käytettiin monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin teoriaohjaavaa analyysia. Monivalintakysymysten tulosten esittelyn selkeyttämiseksi hyödynnettiin kuvioita. Kyselylomakkeen avointen kysymysten vastaukset esitellään muuttamattomina taulukoihin aseteltuina.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella asiakkaiden kokemukset palvelusta olivat pääasiassa positiivisia, mutta saavutettavuus ajan saamisen osalta koettiin heikoksi. Esille nousi tarve ajanvarauksettomille palveluille. Kysely koettiin positiivisena ja kyselyn myötä olemme lisänneet kyselyyn vastanneiden asiakkaiden osallisuutta ja tuoneet esille asiakkaiden näkökulmia kohtaamisesta ja palveluista. Oulun kaupungin aikuissosiaalityö voi hyödyntää opinnäytetyönä toteutetun kyselyn tuloksia toiminnan kehittämisessä.