Ikääntyvä väestö liikenteessä
Veinberg, Martin (2022)
Veinberg, Martin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727033
Tiivistelmä
Suomalainen väestö ikääntyy ja väestörakenne muuttuu. On tärkeää ottaa huomioon ikääntymisen vaikutukset liikenteessä jo nyt, jotta voidaan valmistautua suurten ikäluokkien ikääntymiseen entisestään. Yhteiskunnan, myös yksittäisen poliisin on huomioitava muutokset ikärakenteessa ja vastattava sekä valmistauduttava tuleviin haasteisiin sekä osattava huomioida ikääntyvien kuljettajien erityispiirteet. Poliisin on tunnettava ikääntyvään väestöön liittyvät riskit ja ikääntyvien liikenneturvallisuuden erityistä huomiota vaativat seikat.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä katsaus ikääntyvien kuljettajien erityispiirteisiin ja liikennekäyttäytymiseen sekä selvittää ikäkuljettajien osuus tieliikenteessä loukkaantuneista sekä kuolleista vuosina 2016–2020. Aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna tämä opinnäytetyö luo erilaista näkökulmaa keskittymällä tiettyyn aikaväliin (vuodet 2016–2020) ja tarkastelemalla ikääntyvien kuljettajien ajotottumuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin tarkastelemalla Tilastokeskuksen tietokantoja ja Liikenne- ja viestintäministeriön kyselytutkimuksen tuloksia. Lisäksi tätä opinnäytetyötä varten haastateltiin yhtä alan asiantuntijaa. Opinnäytetyössä syvennytään ikääntymiseen, ikääntymisen mahdollisista vaikutuksista ihmiseen ja taas niiden vaikutuksista ajokykyyn. Opinnäytteessä sivutaan myös ajoterveyden val-vontaa ja koronaviruspandemian vaikutusta ikääntyvien liikennekäyttäytymiseen.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että ikääntyvien kuljettajien määrä on kasvanut, heitä menehtyy liikenteessä suhteellisesti iso määrä ja loukkaantuvat liikenteessä usein vakavasti. Koska jokainen poliisi tulee jossain vaiheessa uraansa valvomaan liikennettä ja lupavalvonnan suorittamisen kautta ajo-oikeuksia, on poliisihenkilöiden otettava huomioon, että ikäkuljettajien määrä on kasvanut huomattavasti ja tulee kasvamaan entisestään. Ikäkuljettajien ajoterveyden valvonnan ja erityispiirteiden ymmärtämisen tärkeys korostuu, koska ikääntyneen väestön osuus tieliikenneonnettomuuksissa vakavasti loukkaantuneista ja kuolleista on huomattava.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä katsaus ikääntyvien kuljettajien erityispiirteisiin ja liikennekäyttäytymiseen sekä selvittää ikäkuljettajien osuus tieliikenteessä loukkaantuneista sekä kuolleista vuosina 2016–2020. Aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna tämä opinnäytetyö luo erilaista näkökulmaa keskittymällä tiettyyn aikaväliin (vuodet 2016–2020) ja tarkastelemalla ikääntyvien kuljettajien ajotottumuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin tarkastelemalla Tilastokeskuksen tietokantoja ja Liikenne- ja viestintäministeriön kyselytutkimuksen tuloksia. Lisäksi tätä opinnäytetyötä varten haastateltiin yhtä alan asiantuntijaa. Opinnäytetyössä syvennytään ikääntymiseen, ikääntymisen mahdollisista vaikutuksista ihmiseen ja taas niiden vaikutuksista ajokykyyn. Opinnäytteessä sivutaan myös ajoterveyden val-vontaa ja koronaviruspandemian vaikutusta ikääntyvien liikennekäyttäytymiseen.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että ikääntyvien kuljettajien määrä on kasvanut, heitä menehtyy liikenteessä suhteellisesti iso määrä ja loukkaantuvat liikenteessä usein vakavasti. Koska jokainen poliisi tulee jossain vaiheessa uraansa valvomaan liikennettä ja lupavalvonnan suorittamisen kautta ajo-oikeuksia, on poliisihenkilöiden otettava huomioon, että ikäkuljettajien määrä on kasvanut huomattavasti ja tulee kasvamaan entisestään. Ikäkuljettajien ajoterveyden valvonnan ja erityispiirteiden ymmärtämisen tärkeys korostuu, koska ikääntyneen väestön osuus tieliikenneonnettomuuksissa vakavasti loukkaantuneista ja kuolleista on huomattava.