Asiakaslähtöisyyden ja yhteisöllisyyden lisääminen Sallaajärven palvelukodissa
Heimonen, Minna (2010)
Heimonen, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242487
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Heimonen, Minna. Asiakaslähtöisyyden ja yhteisöllisyyden lisääminen Sallaajärven palvelukodissa. Pieksämäki, kevät 2010, 58 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak, Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakaslähtöisyyden ja yhteisöllisyyden kehittäminen Sallaajärven palvelukodissa. Kehittämisen välineinä käytettiin asukaskokouksia eli kuukausikokouksia sekä asukaspalautetta. Tavoitteena oli lisätä asukkaiden osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia asumispalveluyksikössä, joka on julkisen sektorin tuottamaa lakisääteistä päihdepalvelua.
Asiakaslähtöisyys ei ole ollut merkittävässä roolissa julkisen sektorin sosiaalipalveluiden tutkimuksessa, asiaan on kuitenkin alettu kiinnittämään huomiota viime vuosina. Lakisääteisessä päihdepalvelussa asiakkaan ääni jää vielä viranomaisnäkökulman varjoon. Ajattelu perustuu joiltakin osin vielä siihen lähtökohtaan, että asiakkaan asiassa viranhaltija on enemmän asiantuntija kuin asiakas itse. Asiakasta tulee kuunnella ja työntekijä-asiantuntijuutta tulee käyttää asiakkaan neuvontaan ja ohjaamiseen, asiakkaalle tulee olla kuitenkin valta tehdä lopullinen päätös omassa asiassaan.
Sallaajärven palvelukoti on 30-paikkainen asumispalveluyksikkö, jossa on valvonta ympäri vuorokauden. Perustehtävänä on tarjota asumisen lisäksi perushoito, ravinto ja lääkehoito. Perustehtävän lisäksi yksikössä toteutetaan erilaisia vapaa-ajantoimintoja, joilla pyritään asiakkaiden aktivoimiseen. Kuukausikokoukset ja asukaspalaute ovat yksi keino lisätä asiakkaiden aktiivisuutta ja vaikutusmahdollisuuksia. Kuukausikokoukset aloitettiin lokakuussa 2009 ja ne jatkuvat edelleen. Asukaspalautteet ovat olleet yksikössä käytössä, mutta niitä ei ole mitenkään dokumentoitu. Tavoitteena on, että asukaspalautteista tulee systemaattinen toiminnan kehittämisen väline.
Opinnäytetyön menetelmiä testattiin ja arvioitiin lokakuusta 2009 – tammikuuhun 2010. Arvioinnissa käytettiin sekä kysymyksiä asukkaille että kyselylomaketta henkilöstölle. Palautteiden perusteella molempia toimintoja päätettiin jatkaa osana Sallaajärven palvelukodin toimintaa.
Kuukausikokouksista ja asukaspalautteesta laadittiin prosessikuvaus helpottamaan niiden toteuttamista myös tulevaisuudessa. Kuukausikokouksille ja asukaspalautteille tehtiin yksikköön omat kansiot, joihin aineistot voidaan kerätä.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, yhteisöllisyys, vuorovaikutus, produktio.
Heimonen, Minna. Asiakaslähtöisyyden ja yhteisöllisyyden lisääminen Sallaajärven palvelukodissa. Pieksämäki, kevät 2010, 58 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak, Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakaslähtöisyyden ja yhteisöllisyyden kehittäminen Sallaajärven palvelukodissa. Kehittämisen välineinä käytettiin asukaskokouksia eli kuukausikokouksia sekä asukaspalautetta. Tavoitteena oli lisätä asukkaiden osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia asumispalveluyksikössä, joka on julkisen sektorin tuottamaa lakisääteistä päihdepalvelua.
Asiakaslähtöisyys ei ole ollut merkittävässä roolissa julkisen sektorin sosiaalipalveluiden tutkimuksessa, asiaan on kuitenkin alettu kiinnittämään huomiota viime vuosina. Lakisääteisessä päihdepalvelussa asiakkaan ääni jää vielä viranomaisnäkökulman varjoon. Ajattelu perustuu joiltakin osin vielä siihen lähtökohtaan, että asiakkaan asiassa viranhaltija on enemmän asiantuntija kuin asiakas itse. Asiakasta tulee kuunnella ja työntekijä-asiantuntijuutta tulee käyttää asiakkaan neuvontaan ja ohjaamiseen, asiakkaalle tulee olla kuitenkin valta tehdä lopullinen päätös omassa asiassaan.
Sallaajärven palvelukoti on 30-paikkainen asumispalveluyksikkö, jossa on valvonta ympäri vuorokauden. Perustehtävänä on tarjota asumisen lisäksi perushoito, ravinto ja lääkehoito. Perustehtävän lisäksi yksikössä toteutetaan erilaisia vapaa-ajantoimintoja, joilla pyritään asiakkaiden aktivoimiseen. Kuukausikokoukset ja asukaspalaute ovat yksi keino lisätä asiakkaiden aktiivisuutta ja vaikutusmahdollisuuksia. Kuukausikokoukset aloitettiin lokakuussa 2009 ja ne jatkuvat edelleen. Asukaspalautteet ovat olleet yksikössä käytössä, mutta niitä ei ole mitenkään dokumentoitu. Tavoitteena on, että asukaspalautteista tulee systemaattinen toiminnan kehittämisen väline.
Opinnäytetyön menetelmiä testattiin ja arvioitiin lokakuusta 2009 – tammikuuhun 2010. Arvioinnissa käytettiin sekä kysymyksiä asukkaille että kyselylomaketta henkilöstölle. Palautteiden perusteella molempia toimintoja päätettiin jatkaa osana Sallaajärven palvelukodin toimintaa.
Kuukausikokouksista ja asukaspalautteesta laadittiin prosessikuvaus helpottamaan niiden toteuttamista myös tulevaisuudessa. Kuukausikokouksille ja asukaspalautteille tehtiin yksikköön omat kansiot, joihin aineistot voidaan kerätä.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, yhteisöllisyys, vuorovaikutus, produktio.