Becoming an artist: the development from actor to recording artist. My process on writing and releasing my own music.
Sabel, Tinja (2022)
Sabel, Tinja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122731485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122731485
Tiivistelmä
An analysis on my process on releasing my first two singles, “Phoenix” in 2020 and “Heaven Only” in 2022. I will be analyzing the process of writing, recording and producing my own material in collaboration with a music producer. The research methodology used for this thesis and analysis is empiric research method, based on my own experiences of the work process. I will reflect on the artistic development from the concept of “singing actor” to “artist/musician”, and how these concepts have changed throughout the process. I will compare and analyze also by comparing my experiences and thoughts to the one´s of other female artists that write their own material and actively take part of the production process of their music, such as Laleh and Linnea Henriksson.
The purpose of this thesis is to follow up the artistic development that has happened during the release of my first singles and how my artistic identity has shifted and how I view the concepts of artistry with these experiences in mind. At a larger scale I wish this material to be of interest to other artists that are moving from one form of artistry to another, artistic co- existence and questioning the conceptional thinking around different labels in artistry for eg. actor or musician. My goal with this thesis is to learn more about my artistry, how I can expand it, and how to stay true to my art while stepping into the world of writing music, performing and collaborating with other musicians. En analys av processen med utgivandet av mina två första singlar Phoenix, 2020 och Heaven Only 2022. Jag kommer att analysera processen med låtskrivande, inspelning och producerande av mitt eget material i samarbete med en musikproducent. För analysen används en empirisk forskningsansats utgående från mina egna upplevelser och erfarenheter av arbetsprocessen. Jag reflekterar över den konstnärliga utvecklingen från begreppet “sjungande skådespelare” till ”artist/musiker”, och hur dessa begrepp har ändrats under processen. Jag fördjupar min analys genom att jämföra mina erfarenheter och tankar med andra kvinnliga musiker som skriver sitt eget material och i stort är delaktiga i produktionen av sin musik, så som Laleh och Linnea Henriksson.
Syftet med denna uppsats är att följa den konstnärliga utveckling som skett under utgivandet av mina två första singlar och hur min konstnärliga identitet har förändrats och hur jag ser på konceptet artistskap med dessa erfarenheter i åtanke. I ett större sammanhang hoppas jag att detta material kan vara intressant för andra artister och konstnärer som rör sig från en konstform till en annan, konstnärlig sam-existens och ifrågasättande av det konceptuella tänkandet kring hur man kategoriserar konstnärskap, exempelvis termen skådespelare eller musiker. Mitt mål med denna uppsats är att lära mig mer om mitt konstnärskap, hur jag kan utveckla det och hålla mig sann gentemot min egen konst när jag påbörjar min bana inom musikskrivande, uppträdande och samarbete med andra musiker.
The purpose of this thesis is to follow up the artistic development that has happened during the release of my first singles and how my artistic identity has shifted and how I view the concepts of artistry with these experiences in mind. At a larger scale I wish this material to be of interest to other artists that are moving from one form of artistry to another, artistic co- existence and questioning the conceptional thinking around different labels in artistry for eg. actor or musician. My goal with this thesis is to learn more about my artistry, how I can expand it, and how to stay true to my art while stepping into the world of writing music, performing and collaborating with other musicians.
Syftet med denna uppsats är att följa den konstnärliga utveckling som skett under utgivandet av mina två första singlar och hur min konstnärliga identitet har förändrats och hur jag ser på konceptet artistskap med dessa erfarenheter i åtanke. I ett större sammanhang hoppas jag att detta material kan vara intressant för andra artister och konstnärer som rör sig från en konstform till en annan, konstnärlig sam-existens och ifrågasättande av det konceptuella tänkandet kring hur man kategoriserar konstnärskap, exempelvis termen skådespelare eller musiker. Mitt mål med denna uppsats är att lära mig mer om mitt konstnärskap, hur jag kan utveckla det och hålla mig sann gentemot min egen konst när jag påbörjar min bana inom musikskrivande, uppträdande och samarbete med andra musiker.