Pneumonian tunnistaminen, ennaltaehkäisy ja hengityksen tukemisen menetelmät: opas henkilökunnalle ja potilaille
Zhekalova, Lilia; Grishina, Alina (2023)
Zhekalova, Lilia
Grishina, Alina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301271726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301271726
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Haartmanin sairaalan sisätautiosastolle 3 näyttöön perustuva, helppokäyttöinen opas pneumoniasta ja hengityksen tukemisesta. Tarvittaessa tulostettava opas auttaa hoitajia tunnistamaan hengityshäiriön oireet, ohjaamaan potilaita hengityksen tukemisessa, toteuttamaan happihoitoa ja ennaltaehkäisevää asentohoitoa, sekä lääkärille raportointia.
Oppaan tavoitteena on lisätä tietoa pneumoniasta ja sen ehkäisykeinoista, edistää pneumoniapotilaan hoitotyön laatua, sekä vahvistaa hengityksen tukemisen menetelmien osaamista. Opasta voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden perehdyttämisessä sekä opiskelija- ja potilasohjauksessa.
Oppaasta kerättiin nimetöntä palautetta Webropol-kyselyllä kuukauden ajan, ja oppaan lukijat saivat kommentoida tekstiä myös suoraan. Palautteen avulla ymmärsimme kohdeyleisöä paremmin, loimme yhteyden tuotteemme käyttäjiin ja kehitimme opasta vastaamaan työelämän tarpeita. Oppaan hyvinä puolina on pidetty oppaan hyvä luettavuus, tieteelliset lähtökohdat ja taulukot, joista tiedot löytyvät nopeasti. Palautteesta kävi myös ilmi, että otsikoiden tärkeysjärjestys ja asioiden looginen eteneminen oli selkeä. Kerätyn palautteen perusteella opas vastasi tilaajan tarpeisiin ja onnistuimme työssämme.
Oppaan tavoitteena on lisätä tietoa pneumoniasta ja sen ehkäisykeinoista, edistää pneumoniapotilaan hoitotyön laatua, sekä vahvistaa hengityksen tukemisen menetelmien osaamista. Opasta voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden perehdyttämisessä sekä opiskelija- ja potilasohjauksessa.
Oppaasta kerättiin nimetöntä palautetta Webropol-kyselyllä kuukauden ajan, ja oppaan lukijat saivat kommentoida tekstiä myös suoraan. Palautteen avulla ymmärsimme kohdeyleisöä paremmin, loimme yhteyden tuotteemme käyttäjiin ja kehitimme opasta vastaamaan työelämän tarpeita. Oppaan hyvinä puolina on pidetty oppaan hyvä luettavuus, tieteelliset lähtökohdat ja taulukot, joista tiedot löytyvät nopeasti. Palautteesta kävi myös ilmi, että otsikoiden tärkeysjärjestys ja asioiden looginen eteneminen oli selkeä. Kerätyn palautteen perusteella opas vastasi tilaajan tarpeisiin ja onnistuimme työssämme.