Kotouttavasta varhaiskasvatuksesta tavanomaiseen päiväkotiin: varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia siirtymisestä
Oikari, Johanna; Saulio, Annukka (2023)
Oikari, Johanna
Saulio, Annukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301281743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301281743
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin Turussa toimivan kotouttavan varhaiskasvatuksen piirissä olevien alle kolmevuotiaiden lasten siirtymisprosessia tavanomaiseen päiväkotiin varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta ja siihen liittyviä onnistumisia, haasteita ja kehittämiskohtia. Opinnäytetyö oli tutkimuspainotteinen ja siinä haastateltiin yhteensä viittä varhaiskasvatuksen työntekijää sekä kotouttavasta varhaiskasvatuksesta että päiväkodeista, jossa oli kotouttavasta varhaiskasvatuksesta siirtyneitä lapsia. Opinnäytetyön tutkimuksessa lähestymistavaksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto koottiin yksilöhaastattelujen avulla käyttäen teemahaastattelua.
Tutkimusympäristönä toimivat Turun kotouttavan varhaiskasvatustoiminnan lisäksi kaksi Turussa sijaitsevaa päiväkotia, joihin oli siirtynyt kotouttavasta varhaiskasvatustoiminnasta lapsia viimeisen kahden vuoden aikana. Haastatteluissa kysymykset jaettiin kolmen pääteeman alle: siirtymisen vaiheet, siirtymisessä lapsen tukeminen sekä työntekijöiden kokemukset siirtymistä. Kaikki haastattelut toteutettiin etäyhteyksiä hyödyntäen videon välityksellä.
Haastatteluissa saatujen vastausten perusteella kotouttavasta varhaiskasvatuksesta siirtyvät lapset kokevat onnistumisia jo kotouttavassa varhaiskasvatustoiminnassa ja siirtymistä tukevat kotouttavassa varhaiskasvatuksessa opitut toimintamallit ja kielen alkeiden oppiminen. Vastausten perusteella haasteita ilmeni vastaanottavan päiväkodin ja kotouttavan varhaiskasvatuksen välisessä viestinnässä sekä siinä, minkä verran vastaanottavan päiväkodin henkilökunta ehtii tai kykenee perehtymään siirtyvän lapsen varhaiskasvatustaustaan eli siihen, onko lapsi ollut kotouttavassa varhaiskasvatuksessa vai ei ja millä tavalla lasta voidaan tukea yksilöllisesti siirtymässä.
Tutkimusympäristönä toimivat Turun kotouttavan varhaiskasvatustoiminnan lisäksi kaksi Turussa sijaitsevaa päiväkotia, joihin oli siirtynyt kotouttavasta varhaiskasvatustoiminnasta lapsia viimeisen kahden vuoden aikana. Haastatteluissa kysymykset jaettiin kolmen pääteeman alle: siirtymisen vaiheet, siirtymisessä lapsen tukeminen sekä työntekijöiden kokemukset siirtymistä. Kaikki haastattelut toteutettiin etäyhteyksiä hyödyntäen videon välityksellä.
Haastatteluissa saatujen vastausten perusteella kotouttavasta varhaiskasvatuksesta siirtyvät lapset kokevat onnistumisia jo kotouttavassa varhaiskasvatustoiminnassa ja siirtymistä tukevat kotouttavassa varhaiskasvatuksessa opitut toimintamallit ja kielen alkeiden oppiminen. Vastausten perusteella haasteita ilmeni vastaanottavan päiväkodin ja kotouttavan varhaiskasvatuksen välisessä viestinnässä sekä siinä, minkä verran vastaanottavan päiväkodin henkilökunta ehtii tai kykenee perehtymään siirtyvän lapsen varhaiskasvatustaustaan eli siihen, onko lapsi ollut kotouttavassa varhaiskasvatuksessa vai ei ja millä tavalla lasta voidaan tukea yksilöllisesti siirtymässä.