ZEKKI-DIGIPALVELU TYÖVÄLINEENÄ
Kolehmainen, Saana (2023)
Kolehmainen, Saana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301819
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Nuorten digitaaliset tukipolut hankkeen -kanssa ja haastattelut toteutuivat Oulun Byströmin talon etsivän nuorisotyön työntekijöille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sitä, onko Zekki-palvelu ollut hyödyllinen työväline nuorten kanssa työskenteleville sosiaalialan ammattilaisille. Zekki on nuorille suunnattu matalan kynnyksen digipalvelu, joka perustuu 3X10D-elämäntilannemittariin. Zekki kertoo, miten nuoren elämässä menee. Lopuksi se antaa yhteenvedon nuoren elämäntilanteesta ja ohjaa nuorta tarkoituksenmukaisiin palveluihin.
Opinnäytetyö toteutui kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Haastateltavia oli yhteensä neljä ja haastattelut toteutuivat Teamsin välityksellä etänä. Yksi haastattelu toteutui parihaastatteluna ja kaksi yksilöhaastatteluina. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Haastattelujen pohjalta analysoin sitä, miten Zekki-palvelu on ollut hyödyllinen työväline, miten sitä voisi kehittää vielä hyödyllisemmäksi ja miten sen saisi laajempaan käyttöön.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että Zekki on hyödyllinen työväline ammattilaisille. Palvelua käytetään ohjaus-, kartoitus- ja keskustelun välineenä. Nuoria palvelu aktivoi, motivoi, rohkaisee ja lisää nuorten tietämystä palveluista, auttaen kiinnostumaan omista asioista. Yhteiskunnallisesti palvelu lisää sosiaalista osallisuutta, tukee nuoren toimijuutta ja ehkäisee syrjäytymistä. Zekki-palvelu tunnetaan vielä huonosti ja palvelua tulisikin markkinoida ja integroida nuorisotyöhön ja tehdä sitä tunnetuksi ammattilaisten sekä nuorten keskuudessa.
Asiasanat: Zekki-palvelu, 3X10D-elämäntilannemittari, matalan kynnyksen palvelu, hyvinvointi
Opinnäytetyö toteutui kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Haastateltavia oli yhteensä neljä ja haastattelut toteutuivat Teamsin välityksellä etänä. Yksi haastattelu toteutui parihaastatteluna ja kaksi yksilöhaastatteluina. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Haastattelujen pohjalta analysoin sitä, miten Zekki-palvelu on ollut hyödyllinen työväline, miten sitä voisi kehittää vielä hyödyllisemmäksi ja miten sen saisi laajempaan käyttöön.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että Zekki on hyödyllinen työväline ammattilaisille. Palvelua käytetään ohjaus-, kartoitus- ja keskustelun välineenä. Nuoria palvelu aktivoi, motivoi, rohkaisee ja lisää nuorten tietämystä palveluista, auttaen kiinnostumaan omista asioista. Yhteiskunnallisesti palvelu lisää sosiaalista osallisuutta, tukee nuoren toimijuutta ja ehkäisee syrjäytymistä. Zekki-palvelu tunnetaan vielä huonosti ja palvelua tulisikin markkinoida ja integroida nuorisotyöhön ja tehdä sitä tunnetuksi ammattilaisten sekä nuorten keskuudessa.
Asiasanat: Zekki-palvelu, 3X10D-elämäntilannemittari, matalan kynnyksen palvelu, hyvinvointi