"Minkä nuorena oivaltaa, se kannattelee aikuisena." Toimintapäivä ja materiaalipankki nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi
Kaasalainen, Hanna; Marjamäki, Riina-Mari; Callaghan, Tanja; Pietilä, Noora (2023)
Kaasalainen, Hanna
Marjamäki, Riina-Mari
Callaghan, Tanja
Pietilä, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301291766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301291766
Tiivistelmä
Tutkimusten ja kyselyiden mukaan nuorten hyvinvointi on heikentynyt. Tämä näkyy lisääntyneinä mielialaongelmina ja yleisenä pahoinvointina, joihin selkeinä syinä on esimerkiksi nuorten terveystottumusten haasteet, sosiaalisen median aikakausi ja nuorilta vaadittava itseohjautuvuus. Lisäksi lähivuosien päällekkäiset kriisit ovat vaikuttaneet vahingollisesti haavoittuvassa elämänvaiheessa olevaan nuorisoon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa nuorille hyvinvoinnin työkaluja ja siten osoittaa nuorille, miten tärkeitä omat teot ja valinnat ovat hyvinvoinnin kannalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli nuorten hyvinvoinnin edistäminen.
Tässä opinnäytetyössä kehittämistehtävänä suunniteltiin ja toteutettiin toimintapäivä Huittisten Pellonpuiston koulun seitsemäsluokkalaisille sekä koottiin digitaalinen materiaalipankki. Toimintapäivän kolme toimintarastia pohjautuivat Mieli ry:n mielenterveyden käden hyvinvoinnin osa-alueisiin. Toimintapäivän yhteistyökumppaneina oli Huittisten kaupungin nuoriso- ja liikuntapalvelut, Vampulan kappeliseurakunta sekä Pellonpuiston koulu. Materiaalipankki koostettiin nuorille suunnatusta monipuolisesta hyvinvointia tukevasta materiaalista. Hyvinvointia edistävät ja haittaavat tekijät, nuoruus kehitysvaiheena sekä toiminnalliset menetelmät ja positiivinen psykologia antoivat opinnäytetyölle teoreettisen viitekehyksen. Diakoniakasvatuksen suuntaviivat kulkivat mukana opinnäytetyön arvopohjassa.
Nuoret saivat työkaluja oman hyvinvointinsa edistämiseen sekä erilaisten elämän haasteiden kohtaamiseen. Materiaalipankin tarjoamat mahdollisuudet jäivät nuorten sekä ammattilaisten käyttöön. Nuoria innostettiin kehittämään omia luovia ratkaisuja, korostamaan jo olemassa olevia voimavaroja ja myönteisiä tunteita sekä hyödyntämään yhteistyötä ja toiveikkuutta. Kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tulisi sisällyttää toimintakulttuuriin hyvinvointitaitojen, myönteisen ajattelutavan ja omiin vahvuuksiin luottamisen opettamista ja vahvistamista. Nämä taidot kantaisivat lasta ja nuorta hänen elämänsä tukena aikuisuuteen asti.
Tässä opinnäytetyössä kehittämistehtävänä suunniteltiin ja toteutettiin toimintapäivä Huittisten Pellonpuiston koulun seitsemäsluokkalaisille sekä koottiin digitaalinen materiaalipankki. Toimintapäivän kolme toimintarastia pohjautuivat Mieli ry:n mielenterveyden käden hyvinvoinnin osa-alueisiin. Toimintapäivän yhteistyökumppaneina oli Huittisten kaupungin nuoriso- ja liikuntapalvelut, Vampulan kappeliseurakunta sekä Pellonpuiston koulu. Materiaalipankki koostettiin nuorille suunnatusta monipuolisesta hyvinvointia tukevasta materiaalista. Hyvinvointia edistävät ja haittaavat tekijät, nuoruus kehitysvaiheena sekä toiminnalliset menetelmät ja positiivinen psykologia antoivat opinnäytetyölle teoreettisen viitekehyksen. Diakoniakasvatuksen suuntaviivat kulkivat mukana opinnäytetyön arvopohjassa.
Nuoret saivat työkaluja oman hyvinvointinsa edistämiseen sekä erilaisten elämän haasteiden kohtaamiseen. Materiaalipankin tarjoamat mahdollisuudet jäivät nuorten sekä ammattilaisten käyttöön. Nuoria innostettiin kehittämään omia luovia ratkaisuja, korostamaan jo olemassa olevia voimavaroja ja myönteisiä tunteita sekä hyödyntämään yhteistyötä ja toiveikkuutta. Kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tulisi sisällyttää toimintakulttuuriin hyvinvointitaitojen, myönteisen ajattelutavan ja omiin vahvuuksiin luottamisen opettamista ja vahvistamista. Nämä taidot kantaisivat lasta ja nuorta hänen elämänsä tukena aikuisuuteen asti.