Virtuaalitodellisuuden hyödynnettävyys lasten ja nuorten ADHD-kuntoutuksessa
Kolehmainen, Päivi (2023)
Kolehmainen, Päivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301291769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301291769
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa millaista tutkimustietoa virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä lasten ja nuorten ADHD- kuntoutuksessa on olemassa ja antaa kuntoutustyötä tekeville sosiaalialan ammattilaisille ajankohtaista tietoa sekä uusia työkaluja ja menetelmiä työhön.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osasta, sekä kehittämistyöstä. Kehittämistyönä valmistunut virtuaalikuntoutusvideoita esittelevä opas on luettavissa Digi perheiden voimavarana -hankkeen verkkosivuilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa virtuaalitodellisuuden hyödynnettävyyttä lasten ja nuorten ADHD-kuntoutuksessa. Tutkimusaineistoa haettiin neljästä tietokannasta ja kahdesta muusta lähteestä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui 14 tutkimusartikkelista, jotka on julkaistu vuosien 2016–2022 välillä.
Tulosten mukaan virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää lasten ja nuorten ADHD:n diagnosoinnissa, oireiden arvioinnissa, sekä kuntoutuksessa. Virtuaalitodellisuutta hyödyntävä lasten ja nuorten ADHD-kuntoutus on toimiva, monipuolinen ja motivoiva menetelmä. Virtuaalitodellisuus ei kuitenkaan sovi kaikille käyttäjille, koska se saattaa aiheuttaa kybersairautta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tuottaa opas kuntoutustyötä tekevien sosiaalialan ammattilaisten käyttöön. Opas sisältää tutkimustietoa virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä lasten ja nuorten ADHD-kuntoutuksessa, sekä linkit videoihin, joissa esitellään virtuaalitodellisuutta hyödyntävää ADHD-diagnosointia, kuntoutusta, sekä suomalaisia virtuaalitodellisuustyökaluja tarjoa-via yrityksiä.
Asiasanat: virtuaalitodellisuus, ADHD, kuntoutus
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osasta, sekä kehittämistyöstä. Kehittämistyönä valmistunut virtuaalikuntoutusvideoita esittelevä opas on luettavissa Digi perheiden voimavarana -hankkeen verkkosivuilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa virtuaalitodellisuuden hyödynnettävyyttä lasten ja nuorten ADHD-kuntoutuksessa. Tutkimusaineistoa haettiin neljästä tietokannasta ja kahdesta muusta lähteestä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui 14 tutkimusartikkelista, jotka on julkaistu vuosien 2016–2022 välillä.
Tulosten mukaan virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää lasten ja nuorten ADHD:n diagnosoinnissa, oireiden arvioinnissa, sekä kuntoutuksessa. Virtuaalitodellisuutta hyödyntävä lasten ja nuorten ADHD-kuntoutus on toimiva, monipuolinen ja motivoiva menetelmä. Virtuaalitodellisuus ei kuitenkaan sovi kaikille käyttäjille, koska se saattaa aiheuttaa kybersairautta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tuottaa opas kuntoutustyötä tekevien sosiaalialan ammattilaisten käyttöön. Opas sisältää tutkimustietoa virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä lasten ja nuorten ADHD-kuntoutuksessa, sekä linkit videoihin, joissa esitellään virtuaalitodellisuutta hyödyntävää ADHD-diagnosointia, kuntoutusta, sekä suomalaisia virtuaalitodellisuustyökaluja tarjoa-via yrityksiä.
Asiasanat: virtuaalitodellisuus, ADHD, kuntoutus