Touhua ja tohinaa: materiaalipaketti Länsi-Porin seurakunnan rippikoulutyöhön
Salosensaari, Hans (2023)
Salosensaari, Hans
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303113398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303113398
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Länsi-Porin seurakunnan rippikoulutyöhön isosten käyttöön materiaalipaketti. Materiaalipaketin tavoite on auttaa isosia järjestämään kokonaisvaltaisesti turvallista koko rippikouluryhmälle yhteistä ohjelmaa. Kokonaisvaltainen turvallisuus kattaa fyysisen, henkisen, sosiaalisen, hengellisen ja seksuaalisen turvallisuuden osa-alueet. Materiaalipaketin pitää olla selkeä ja helppo käyttää.
Materiaalipaketti sisältää ohjeita yhteistä ohjelmaa suunnitteleville ja toteuttaville sekä leikkejä, sketsejä ja isosten pienryhmissä pidettäviä kilpailuja. Yhteinen tekeminen rakentaa yhteisöllisyyttä. Leikit ja sketsit on jaoteltu erilaisiin kategorioihin, jotka helpottavat ohjelmanumeroiden löytämistä erilaisiin tilanteisiin ja tarpeisiin. Ohjelmanumerot on kerätty seurakunnassa aikaisemmin käytössä olleista materiaaleista, ennen opinnäytetyöprosessia nuorten kanssa koostetuista ohjelmanumerolistauksista ja internetsivustoilta.
Materiaalipakettia on kehitetty seurakunnan nuorten antaman palautteen ja ehdotusten perusteella. Nuorille toteutettiin kaksi kehittämistyöskentelyä. Materiaalipaketin kehittämistä jatketaan tulevaisuudessa vastaamaan erilaisia tarpeita. Nuorilta tuli kehittämistyöskentelyssä epäsuora ehdotus tulevaan tutkimukseen ja kehittämiseen. Suomessa on monenlaista rippikouluperinnettä, jota voisi tutkia lisää siitä näkökulmasta, millaisia ohjelmanumeroita käytetään rippikouluissa eri puolella Suomea ja onko niissä alueellisia eroavaisuuksia.
Materiaalipaketti sisältää ohjeita yhteistä ohjelmaa suunnitteleville ja toteuttaville sekä leikkejä, sketsejä ja isosten pienryhmissä pidettäviä kilpailuja. Yhteinen tekeminen rakentaa yhteisöllisyyttä. Leikit ja sketsit on jaoteltu erilaisiin kategorioihin, jotka helpottavat ohjelmanumeroiden löytämistä erilaisiin tilanteisiin ja tarpeisiin. Ohjelmanumerot on kerätty seurakunnassa aikaisemmin käytössä olleista materiaaleista, ennen opinnäytetyöprosessia nuorten kanssa koostetuista ohjelmanumerolistauksista ja internetsivustoilta.
Materiaalipakettia on kehitetty seurakunnan nuorten antaman palautteen ja ehdotusten perusteella. Nuorille toteutettiin kaksi kehittämistyöskentelyä. Materiaalipaketin kehittämistä jatketaan tulevaisuudessa vastaamaan erilaisia tarpeita. Nuorilta tuli kehittämistyöskentelyssä epäsuora ehdotus tulevaan tutkimukseen ja kehittämiseen. Suomessa on monenlaista rippikouluperinnettä, jota voisi tutkia lisää siitä näkökulmasta, millaisia ohjelmanumeroita käytetään rippikouluissa eri puolella Suomea ja onko niissä alueellisia eroavaisuuksia.