Erityistä tukea tarvitsevan lapsen vanhempien ensitiedon tarve: kvalitatiivinen tutkimus vanhempien tuen ja ensitiedon tarpeista, sekä vertaistuellisen materiaalin tuottaminen ensitieto-oppaaseen
Heikkinen, Rosanna; Paavola, Jonna; (2023)
Heikkinen, Rosanna
Paavola, Jonna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133528
Tiivistelmä
Rosanna Heikkinen, Jonna Paavola
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen vanhempien ensitiedon tarve. Kvalitatiivinen tutkimus vanhempien tuen ja ensitiedon tarpeista, sekä vertaistuellisen materiaalin tuottaminen ensitieto-oppaaseen
44 sivua, 4 liitettä
Kevät, 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena on erityislasten vanhempien kokemukset ja toiveet ensitietotilanteista. Yhteistyötahona opinnäytetyölle toimii Kehitysvamma-tuki 57 ry. Opinnäytetyöhön haastateltiin kahdeksaa erityislapsiperheen vanhempaa. Haastatteluissa keskitytään ajanjaksoon raskaudesta ala-asteikään, jolloin useimmiten ensitiedon tilanteet nousevat esiin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on ensitietotilanteista ja saamansa tiedon riittävyydestä, sekä millaisia ajatuksia heille on herännyt jälkeenpäin ensitiedosta.
Tutkimuksen lisäksi haastatteluista tuotettiin materiaali ensitiedon vertaistukioppaaseen, jota hyödynnetään ensitukiryhmäistunnossa, eli ETRI:ssä. Ensitiedon oppaassa on kahdeksan haastatellun perheen vertaistuellinen tarina, jotka tiivistettiin haastatteluiden pohjalta vanhempien itse kertomiksi aidoiksi kokonaisuuksiksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelu-tyypiksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen analyysin, eli induktiivisen analyysin avuin.
Tutkimuksesta selvisi, että vanhempien ensitiedon kokemukset koostuvat aiemman tutkimustiedon tavoin tiedon välittymisestä, vuorovaikutusprosessista ja tunnekokemuksesta. Negatiiviset kokemukset ensitiedosta korostuivat aineistoissa, joten on tärkeää, että ensitiedon antamista kehitetään ja yhtenäistetään. Jokainen haastateltava korosti vertaistuen tärkeyttä, joten sen merkitystä tulisi vahvistaa ensitiedon antamisessa.
Asiasanat: Ensitieto, Erityislapsen vanhemmuus, Vertaistuki
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen vanhempien ensitiedon tarve. Kvalitatiivinen tutkimus vanhempien tuen ja ensitiedon tarpeista, sekä vertaistuellisen materiaalin tuottaminen ensitieto-oppaaseen
44 sivua, 4 liitettä
Kevät, 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena on erityislasten vanhempien kokemukset ja toiveet ensitietotilanteista. Yhteistyötahona opinnäytetyölle toimii Kehitysvamma-tuki 57 ry. Opinnäytetyöhön haastateltiin kahdeksaa erityislapsiperheen vanhempaa. Haastatteluissa keskitytään ajanjaksoon raskaudesta ala-asteikään, jolloin useimmiten ensitiedon tilanteet nousevat esiin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on ensitietotilanteista ja saamansa tiedon riittävyydestä, sekä millaisia ajatuksia heille on herännyt jälkeenpäin ensitiedosta.
Tutkimuksen lisäksi haastatteluista tuotettiin materiaali ensitiedon vertaistukioppaaseen, jota hyödynnetään ensitukiryhmäistunnossa, eli ETRI:ssä. Ensitiedon oppaassa on kahdeksan haastatellun perheen vertaistuellinen tarina, jotka tiivistettiin haastatteluiden pohjalta vanhempien itse kertomiksi aidoiksi kokonaisuuksiksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelu-tyypiksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen analyysin, eli induktiivisen analyysin avuin.
Tutkimuksesta selvisi, että vanhempien ensitiedon kokemukset koostuvat aiemman tutkimustiedon tavoin tiedon välittymisestä, vuorovaikutusprosessista ja tunnekokemuksesta. Negatiiviset kokemukset ensitiedosta korostuivat aineistoissa, joten on tärkeää, että ensitiedon antamista kehitetään ja yhtenäistetään. Jokainen haastateltava korosti vertaistuen tärkeyttä, joten sen merkitystä tulisi vahvistaa ensitiedon antamisessa.
Asiasanat: Ensitieto, Erityislapsen vanhemmuus, Vertaistuki