Miten kenttäpoliisin partio pystyy puuttumaan kaksipyöräisten hurjasteluun voimakeinoin? : opinnäytetyö mopojen ja moottoripyörien pakkopysäyttämisestä poliisin kenttätyössä
Nuutinen, Toomas (2023)
Nuutinen, Toomas
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213962
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on selvittää kenttäpoliisin partion mahdollisuuksia puuttua kaksipyöräisten kuljettajien ajoon voimakeinoin. Työ on tutkimuksellinen opinnäytetyö, joka on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa on keskitytty hankkimaan aineistoa avoimista lähteistä, kirjallisuudesta sekä haastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten lainsäädäntö sääntelee kaksipyöräisten pakkopysäyttämistä, mitä pakkopysäyttämisessä tulee ottaa huomioon sekä mitkä pakkopysäyttämiskei-noista ovat haastateltavien näkemyksen mukaan toimivia sekä turvallisia. Tutkimukseen on valittu haastateltaviksi neljä poliisimiestä Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen alueelta, joilla on aiheeseen liittyvää kokemusta sekä tietoa.
Haastatteluissa poliisimiehet toivat muun muassa esille, että varsinkin nuorten hurjasteluun kaksipyöräisillä ajoneuvoilla on syytä puuttua ennalta estävyyden näkökulmasta. Haastatteluissa tuotiin lisäksi ilmi, että pakenevan seurannassa on tehtävä jatkuvaa puntarointia riskien sekä intressin välillä. Haastateltavat painottivat pakenevan seurannassa sivullisten turvallisuuden huomioon ottamista sekä tarvittaessa toimenpiteistä luopumista.
Tutkimuksen tuloksina haastatteluiden pohjalta käy ilmi, että pakkopysäyttämisessä käytettävistä keinoista haastateltavien näkemyksen mukaan toimivina sekä turvallisina keinoina pakkopysäyttää kaksipyöräinen ajoneuvo ovat ajoneuvolla uhkaaminen, kiilaaminen, sulku sekä este. Piikkimaton osalta haastateltavat toivat esille, että pakenevan kaksipyöräisen ajonopeudella on merkitystä. Edellä ajamista pidettiin ongelmallisena, johtuen mopojen ketteryydestä sekä turvallisuusriskeistä.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten lainsäädäntö sääntelee kaksipyöräisten pakkopysäyttämistä, mitä pakkopysäyttämisessä tulee ottaa huomioon sekä mitkä pakkopysäyttämiskei-noista ovat haastateltavien näkemyksen mukaan toimivia sekä turvallisia. Tutkimukseen on valittu haastateltaviksi neljä poliisimiestä Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen alueelta, joilla on aiheeseen liittyvää kokemusta sekä tietoa.
Haastatteluissa poliisimiehet toivat muun muassa esille, että varsinkin nuorten hurjasteluun kaksipyöräisillä ajoneuvoilla on syytä puuttua ennalta estävyyden näkökulmasta. Haastatteluissa tuotiin lisäksi ilmi, että pakenevan seurannassa on tehtävä jatkuvaa puntarointia riskien sekä intressin välillä. Haastateltavat painottivat pakenevan seurannassa sivullisten turvallisuuden huomioon ottamista sekä tarvittaessa toimenpiteistä luopumista.
Tutkimuksen tuloksina haastatteluiden pohjalta käy ilmi, että pakkopysäyttämisessä käytettävistä keinoista haastateltavien näkemyksen mukaan toimivina sekä turvallisina keinoina pakkopysäyttää kaksipyöräinen ajoneuvo ovat ajoneuvolla uhkaaminen, kiilaaminen, sulku sekä este. Piikkimaton osalta haastateltavat toivat esille, että pakenevan kaksipyöräisen ajonopeudella on merkitystä. Edellä ajamista pidettiin ongelmallisena, johtuen mopojen ketteryydestä sekä turvallisuusriskeistä.