Pakkokeinojen opiskelu Poliisi (AMK) -tutkinnossa : ”Pyritään antamaan teille sellainen turvallinen lähtö työelämään” – Haapaniemi, 2023
Viitasalo, Juuli; Vähä Adele (2023)
Viitasalo, Juuli
Vähä Adele
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303223971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303223971
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pakkokeinojen opiskelua Poliisiammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyössä selvitetään ja tutkitaan, minkä takia pakkokeinoja ja niiden kirjaamista opiskellaan Poliisiammattikorkeakoulussa sekä miten poliisiopiskelijat hallitsevat pakkokeinot sekä niiden kirjaamisen. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään, miten opetussuunnitelmauudistus tulee vaikuttamaan pakkokeinojen opiskeluun sekä millä tavoin pakkokeinojen opettamista voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kirjallisuusanalyysiin. Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty haastattelua. Opinnäytetyössä esitetyt tulokset ja johtopäätökset perustuvat kolmen Poliisiammattikorkeakoulun opettajan sekä kahden opiskelijan haastatteluun ja haastatteluissa saatuihin vastauksiin.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että pakkokeinoja ja niiden kirjaamista opiskellaan, sillä opiskelijat tulevat tarvitsemaan taitoja virkatehtäviensä hoitamiseen, mihin pitää löytyä toimivalta. Poliisiopiskelijat kokevat, että pakkokeinoteorian osaaminen on hyvällä tasolla ja opetusta on riittävästi, mutta pakkokeinojen kirjaaminen vaatisi enemmän opettelua. Myös opettajat kokevat, että pakkokeinojen kirjaamiselle olisi hyvä olla varattuna enemmän aikaa.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että suunnitteilla oleva opetussuunnitelmauudistus tulee suunnitelmien mukaan yhtenäistämään eri oppiaineita keskenään. Lisäksi opetussuunnitelman on opiskelijoille johdonmukaisempi ja helpommin ymmärrettävä kokonaisuus. Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että opettajat ovat jatkuvasti miettineet kehitysideoita pakkokeinojen opiskelulle. Lisäksi opiskelijoilla on ideoita pakkokeinojen opetuksen kehittämiselle.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että pakkokeinoja ja niiden kirjaamista opiskellaan, sillä opiskelijat tulevat tarvitsemaan taitoja virkatehtäviensä hoitamiseen, mihin pitää löytyä toimivalta. Poliisiopiskelijat kokevat, että pakkokeinoteorian osaaminen on hyvällä tasolla ja opetusta on riittävästi, mutta pakkokeinojen kirjaaminen vaatisi enemmän opettelua. Myös opettajat kokevat, että pakkokeinojen kirjaamiselle olisi hyvä olla varattuna enemmän aikaa.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että suunnitteilla oleva opetussuunnitelmauudistus tulee suunnitelmien mukaan yhtenäistämään eri oppiaineita keskenään. Lisäksi opetussuunnitelman on opiskelijoille johdonmukaisempi ja helpommin ymmärrettävä kokonaisuus. Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että opettajat ovat jatkuvasti miettineet kehitysideoita pakkokeinojen opiskelulle. Lisäksi opiskelijoilla on ideoita pakkokeinojen opetuksen kehittämiselle.