Lohjan seurakunnan varhaiskasvatussuunnitelma yhteiskehittämisen tuotoksena
Mamia, Taina; Holmberg-Peimola, PInja (2023)
Mamia, Taina
Holmberg-Peimola, PInja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205707
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pinja Holmberg-Peimola, Taina Mamia
Lohjan seurakunnan varhaiskasvatussuunnitelma yhteiskehittämisen tuotoksena
Sivut 66 ja liitteet 6
Kevät, 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, 210 op
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Lohjan seurakunnan suomenkieliselle varhaiskasvatukselle oma toimintaa ohjaava asiakirja, varhaiskasvatussuunnitelma. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Lohjan seurakunnan sekä päiväkerholaisten, heidän huoltajiensa ja varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa. Lohjan seurakunnan varhaiskasvatussuunnitelma pohjautui yhteiskehittämisen tuloksiin, valtakunnalliseen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 ja kirkon laatimiin ohjeisiin ja asiakirjoihin. Laadittavan varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteena oli kehittää Lohjan seurakunnan varhaiskasvatustyön pedagogista osaamista, toiminnan laatua ja arviointia. Tavoitteena oli myös vahvistaa niitä erityisiä ja myönteisiä piirteitä, joita seurakunnan varhaiskasvatuksella on varhaiskasvatuksen kentällä.
Menetelminä kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä käytettiin yhteiskehittämistä, päiväkerholaisten haastattelua, päiväkerholaisten huoltajien kyselyä, Workshop-menetelmää sekä Learning cafe -menetelmää. Yhteiskehittämisen menetelmää toteutettiin seitsemässä vasupajassa, joihin osallistui vaihtelevalla kokoonpanolla Lohjan seurakunnan varhaiskasvatuksen henkilökuntaa ja päiväkerholaisten huoltajia.
Opinnäytetyön raporttiosa koostuu teoriaosasta, varhaiskasvatussuunnitelman kehittämisprosessin kuvauksesta ja tuotetusta Lohjan seurakunnan varhaiskasvatussuunnitelmasta. Varhaiskasvatussuunnitelma sisältää osiot Kristillinen ihmiskäsitys kirkon varhaiskasvatuksen perustana, Oppiminen ja osallisuus, Pedagogisen toiminnan suunnittelu, arviointi ja johtaminen, Varhaiskasvatuksen toiminta sekä Seurakunnan varhaiskasvatuksen kanssa tehtävä yhteistyö.
Yhteiskehittämisprosessin ja koottujen materiaalien tuloksena Lohjan seurakunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan nostettiin toiminnan lapsilähtöisyys, lasten ja perheiden osallisuus varhaiskasvatuksen suunnittelussa sekä lapsille ja perheille säännöllisesti toteutettavat kyselyt, joiden perusteella toimintaa arvioidaan ja kehitetään. Keskeistä oli myös toiminnan pedagoginen suunnittelu ja pedagogisen johtamisen toteuttaminen säännöllisissä kokoontumisissa vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen tiimin kanssa.
Asiasanat: kristillinen kasvatus, kirkon kasvatustoiminta, osallisuus, varhaiskasvatussuunnitelmat, yhteissuunnittelu ABSTRACT
Pinja Holmberg-Peimola, Taina Mamia
Early childhood education plan as an outcome of co-development in Lohja parish
66 pages and 6 appendices
Spring, 2023
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor's Degree Programme in Social Services
Christian Early Childhood Education
Bachelor of Social Services
The purpose of this development-oriented thesis was to produce a document, a plan for the Finnish-language early childhood education and care of Lohja parish. The development work was implemented in cooperation with the parish and the local day care of the municipality, with the children, the guardians, and the staff members there. The final document was based on the results of co-development process, the national Early Childhood Education Plan 2022 and the guidelines and documents prepared by the church. The focus of the planning was on the pedagogical competence, the quality of activities and the evaluation of early childhood education work. Furthermore, the aim was also to strengthen the specific and positive features of the church’s early childhood education in the field of early childhood education.
The report part of the thesis consists of a theoretical part, a description of the development process and the final document. The document includes the sections: Christian view of humanity as the basis of the church's early childhood education, Learning and involvement, Planning, evaluation and management of pedagogic activities, Early childhood education activities, and Cooperation with the parish's early childhood education and care.
As a result of the process and the collected materials, the early childhood education plan of the Lohja parish included the child-centered nature of the activities, the participation of children and families in the planning of early childhood education and care, and the regular surveys carried out on children and families, on the basis of which the activities are evaluated and developed. Pedagogical planning of activities and the implementation of pedagogical leadership in regular meetings with the early childhood education team were also central.
Keywords: Christian education, church educational activities, inclusion, early childhood education plans, co-design
Pinja Holmberg-Peimola, Taina Mamia
Lohjan seurakunnan varhaiskasvatussuunnitelma yhteiskehittämisen tuotoksena
Sivut 66 ja liitteet 6
Kevät, 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, 210 op
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Lohjan seurakunnan suomenkieliselle varhaiskasvatukselle oma toimintaa ohjaava asiakirja, varhaiskasvatussuunnitelma. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Lohjan seurakunnan sekä päiväkerholaisten, heidän huoltajiensa ja varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa. Lohjan seurakunnan varhaiskasvatussuunnitelma pohjautui yhteiskehittämisen tuloksiin, valtakunnalliseen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 ja kirkon laatimiin ohjeisiin ja asiakirjoihin. Laadittavan varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteena oli kehittää Lohjan seurakunnan varhaiskasvatustyön pedagogista osaamista, toiminnan laatua ja arviointia. Tavoitteena oli myös vahvistaa niitä erityisiä ja myönteisiä piirteitä, joita seurakunnan varhaiskasvatuksella on varhaiskasvatuksen kentällä.
Menetelminä kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä käytettiin yhteiskehittämistä, päiväkerholaisten haastattelua, päiväkerholaisten huoltajien kyselyä, Workshop-menetelmää sekä Learning cafe -menetelmää. Yhteiskehittämisen menetelmää toteutettiin seitsemässä vasupajassa, joihin osallistui vaihtelevalla kokoonpanolla Lohjan seurakunnan varhaiskasvatuksen henkilökuntaa ja päiväkerholaisten huoltajia.
Opinnäytetyön raporttiosa koostuu teoriaosasta, varhaiskasvatussuunnitelman kehittämisprosessin kuvauksesta ja tuotetusta Lohjan seurakunnan varhaiskasvatussuunnitelmasta. Varhaiskasvatussuunnitelma sisältää osiot Kristillinen ihmiskäsitys kirkon varhaiskasvatuksen perustana, Oppiminen ja osallisuus, Pedagogisen toiminnan suunnittelu, arviointi ja johtaminen, Varhaiskasvatuksen toiminta sekä Seurakunnan varhaiskasvatuksen kanssa tehtävä yhteistyö.
Yhteiskehittämisprosessin ja koottujen materiaalien tuloksena Lohjan seurakunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan nostettiin toiminnan lapsilähtöisyys, lasten ja perheiden osallisuus varhaiskasvatuksen suunnittelussa sekä lapsille ja perheille säännöllisesti toteutettavat kyselyt, joiden perusteella toimintaa arvioidaan ja kehitetään. Keskeistä oli myös toiminnan pedagoginen suunnittelu ja pedagogisen johtamisen toteuttaminen säännöllisissä kokoontumisissa vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen tiimin kanssa.
Asiasanat: kristillinen kasvatus, kirkon kasvatustoiminta, osallisuus, varhaiskasvatussuunnitelmat, yhteissuunnittelu
Pinja Holmberg-Peimola, Taina Mamia
Early childhood education plan as an outcome of co-development in Lohja parish
66 pages and 6 appendices
Spring, 2023
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor's Degree Programme in Social Services
Christian Early Childhood Education
Bachelor of Social Services
The purpose of this development-oriented thesis was to produce a document, a plan for the Finnish-language early childhood education and care of Lohja parish. The development work was implemented in cooperation with the parish and the local day care of the municipality, with the children, the guardians, and the staff members there. The final document was based on the results of co-development process, the national Early Childhood Education Plan 2022 and the guidelines and documents prepared by the church. The focus of the planning was on the pedagogical competence, the quality of activities and the evaluation of early childhood education work. Furthermore, the aim was also to strengthen the specific and positive features of the church’s early childhood education in the field of early childhood education.
The report part of the thesis consists of a theoretical part, a description of the development process and the final document. The document includes the sections: Christian view of humanity as the basis of the church's early childhood education, Learning and involvement, Planning, evaluation and management of pedagogic activities, Early childhood education activities, and Cooperation with the parish's early childhood education and care.
As a result of the process and the collected materials, the early childhood education plan of the Lohja parish included the child-centered nature of the activities, the participation of children and families in the planning of early childhood education and care, and the regular surveys carried out on children and families, on the basis of which the activities are evaluated and developed. Pedagogical planning of activities and the implementation of pedagogical leadership in regular meetings with the early childhood education team were also central.
Keywords: Christian education, church educational activities, inclusion, early childhood education plans, co-design
