Uuden tapahtuma-areenan tunnettuuden edistäminen: kuinka menestyä pääkaupunkiseudun ulkopuolella?
Marttinen, Roosa; (2023)
Marttinen, Roosa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246034
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten uusi tapahtuma-areena voi menestyä pääkaupunkiseudun ulkopuolella tavoitellen samalla pääkaupunkiseudun yritysasiakkaita. Työn toimeksiantaja, Aino Areena on uusi ja monipuolinen tapahtuma-areena Järvenpäässä. Työn tarkoituksena oli tunnistaa Aino Areenan vetovoimatekijät ja selvittää, mitä asioita Areenalla tulisi kehittää, jotta sinne saataisiin lisää tapahtumia. Miten erottautua yritysasiakkaiden silmissä muusta pääkaupunkiseudun tarjonnasta? Lisäksi pyrittiin selvittämään konkreettisia keinoja kääntää Aino Areenan sijainti Järvenpäässä sen eduksi.
Opinnäytetyön tietopohjaosuudessa pohdittiin yleisesti B2B-myyntiä ja -markkinointia, brändin luomista sekä asiakaspalvelun merkitystä yritystoiminnassa. Työ käsitteli myös vuoden 2023 tapahtuma-alan trendejä ja suuntauksia. Tutkimustavaksi valittiin tapaustutkimus käyttäen menetelminä haastattelua, benchmarkingia, havainnointia ja SWOT-analyysiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelemalla Aino Areenan tuottajia. Vertailuanalyysiin valittiin paikallinen kulttuuritalo Krapin Paja sekäturkulainen tapahtumakeskus Logomo.
Haastattelujen perusteella tapahtumapaikan valinnassa sijainnilla, tunnettuudella, kustannuksilla ja erinomaisella asiakaspalvelulla oli keskeisin merkitys yritysasiakkaalle. Lisäksi ekologisuus ja vastuullisuus olivat nousemassa päätöksenteon perusteiksi.
Aino Areenan kehittämisehdotukseen nostettiin tutkimuksen perusteella kaksi asiaa: markkinointi ja asiakaspalvelu. Markkinointiviesti kannattaisi rakentaa Aino Areenan vetovoimatekijöiden - uniikit tilat, kilpailukykyinen hinnoittelu sekä korkea palvelun taso - ympärille. Lisäksi sijainti tulisi aktiivisesti konkretisoida asiakkaalle: miten Aino Areenalle pääsee ja kuinka kauan matka kestää? Koska tapahtumapaikan valintaprosessi käynnistyy tiedon haulla reilusti ennen yhteydenottoa, relevanttia ja houkuttelevaa tietoa tulisi saattaa potentiaalisten asiakkaiden saataville.
Asiakaspalvelun tulisi pohjautua asiakasymmärrykseen huolellisen tarvekartoituksen ja säännöllisen asiakaspalautteen keräämisen avulla. Tältä pohjalta Aino Areenan toiminta rakentuu asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyön tietopohjaosuudessa pohdittiin yleisesti B2B-myyntiä ja -markkinointia, brändin luomista sekä asiakaspalvelun merkitystä yritystoiminnassa. Työ käsitteli myös vuoden 2023 tapahtuma-alan trendejä ja suuntauksia. Tutkimustavaksi valittiin tapaustutkimus käyttäen menetelminä haastattelua, benchmarkingia, havainnointia ja SWOT-analyysiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelemalla Aino Areenan tuottajia. Vertailuanalyysiin valittiin paikallinen kulttuuritalo Krapin Paja sekäturkulainen tapahtumakeskus Logomo.
Haastattelujen perusteella tapahtumapaikan valinnassa sijainnilla, tunnettuudella, kustannuksilla ja erinomaisella asiakaspalvelulla oli keskeisin merkitys yritysasiakkaalle. Lisäksi ekologisuus ja vastuullisuus olivat nousemassa päätöksenteon perusteiksi.
Aino Areenan kehittämisehdotukseen nostettiin tutkimuksen perusteella kaksi asiaa: markkinointi ja asiakaspalvelu. Markkinointiviesti kannattaisi rakentaa Aino Areenan vetovoimatekijöiden - uniikit tilat, kilpailukykyinen hinnoittelu sekä korkea palvelun taso - ympärille. Lisäksi sijainti tulisi aktiivisesti konkretisoida asiakkaalle: miten Aino Areenalle pääsee ja kuinka kauan matka kestää? Koska tapahtumapaikan valintaprosessi käynnistyy tiedon haulla reilusti ennen yhteydenottoa, relevanttia ja houkuttelevaa tietoa tulisi saattaa potentiaalisten asiakkaiden saataville.
Asiakaspalvelun tulisi pohjautua asiakasymmärrykseen huolellisen tarvekartoituksen ja säännöllisen asiakaspalautteen keräämisen avulla. Tältä pohjalta Aino Areenan toiminta rakentuu asiakaslähtöisemmäksi.