Varhaiskasvatusikäisten lasten tunnetaidot –Tunnekasvatus leikin avulla
Mahamuud, Nasro; Sinisalo, Heidi (2023)
Mahamuud, Nasro
Sinisalo, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246095
Tiivistelmä
Nasro Mahamuud ja Heidi Sinisalo
Varhaiskasvatusikäisten lasten tunnetaidot –Tunnekasvatus leikin avulla
44 Sivua ja 3 Liitettä
Kevät, 2023
Laurea-ammattikorkeakoulu, Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja, Varhaiskasvatuksen opettaja, Varhaiskasvatuksen sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatusikäisille lapsille leikki, joka tukisi heidän tunnetaitojaan. Leikki toteutettiin kahden eri ryhmän 3–5-vuotiaille lapsille. Tunneleikki toteutettiin anonyymin varhaiskasvatustoimijan tiloissa. Lasten vanhemmilta ja lapsilta itseltään oli pyydetty lupa osallistumiseen. Tarkoituksena oli erityisesti tuoda lisäarvoa kielellistä tukea tarvitseville lapsille tunnetaitojen harjoittelua varten.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatusikäisten lasten tunnekasvatusta ja itsesäätelytaitojen kehittymistä. Opinnäytetyössä on hyödynnetty tunnesäätelyyn liittyvää tuoretta lähdemateriaalia, ja valittua teemaa on käsitelty myös kirkon varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyössä yhteistyötaho on esitelty anonyymina varhaiskasvatustoimijana, jotta lasten ja henkilökunnan yksityisyys on pystytty suojaamaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön toteutukseen otettiin mukaan tunteiden ilmaisua varten kuvakortit. Liikuntapäiväkodin arkeen sopiva liikunnallinen leikki, joten musiikki ja liikkuminen yhdistettiin tässä tunneleikissä.
Palautteesta voitiin päätellä, että tämän kehitetyn tunneleikin tavoitteet täyttyivät. Suunniteltu toiminnallinen tunneleikki tuli päiväkodissa yli vuoden käytössä olleen tunnetuokion rinnalle tukemaan erityisesti lapsia, joilla on puheen kehityksessä viivästymää, sekä suomen kieltä opettelevia lapsia. Toimintaympäristö oli samalla monikulttuurinen.
Asiasanat: Kirkon varhaiskasvatus, Tunnekasvatus, Tunnetaidot, Varhaiskasvatus Nasro Mahamuud and Heidi Sinisalo
Emotional skills of early childhood children –Emotional education through play
44 Pages and 3 Attachments
Spring 2023
Laurea University of Applied sciences, Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree programme in Social Services, Christian Early childhood education, Early childhood education teacher (Bachelor’s Degree), Early childhood education social worker (Bachelor’s Degree), Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to develop a game for preschool children that would support their emotional skills. The play was implemented for children aged 3–5 in two different groups. The purpose was especially to bring added value to children in need of linguistic support for practicing emotional skills.
The theory part of the thesis deals with the emotional education of children of preschool age and the development of self-regulation skills. Fresh source material related to emotion regulation has been utilized in the thesis, and the chosen theme has also been discussed from the perspective of early childhood education in the church.
In the thesis, the cooperation body has been presented as an anonymous early childhood education operator, so that the privacy of the children and staff has been able to be protected.
The thesis is functional. In order to express feelings, picture cards were included in the implementation of the thesis. Physical play suited the everyday life of the physical education daycare center, so music and movement were combined in this tunnel game.
From the feedback, it could be concluded that the goals of this developed tunnel were met. The planned functional tunnel play was added to the sensory room that had been in use in the kindergarten for over a year to support especially children with a delay in the development of speech, as well as children learning the Finnish language. The operating environment was also multicultural.
Keywords: Christian Early childhood education, Early childhood education, Emotional education, Emotional skills
Varhaiskasvatusikäisten lasten tunnetaidot –Tunnekasvatus leikin avulla
44 Sivua ja 3 Liitettä
Kevät, 2023
Laurea-ammattikorkeakoulu, Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja, Varhaiskasvatuksen opettaja, Varhaiskasvatuksen sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatusikäisille lapsille leikki, joka tukisi heidän tunnetaitojaan. Leikki toteutettiin kahden eri ryhmän 3–5-vuotiaille lapsille. Tunneleikki toteutettiin anonyymin varhaiskasvatustoimijan tiloissa. Lasten vanhemmilta ja lapsilta itseltään oli pyydetty lupa osallistumiseen. Tarkoituksena oli erityisesti tuoda lisäarvoa kielellistä tukea tarvitseville lapsille tunnetaitojen harjoittelua varten.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatusikäisten lasten tunnekasvatusta ja itsesäätelytaitojen kehittymistä. Opinnäytetyössä on hyödynnetty tunnesäätelyyn liittyvää tuoretta lähdemateriaalia, ja valittua teemaa on käsitelty myös kirkon varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyössä yhteistyötaho on esitelty anonyymina varhaiskasvatustoimijana, jotta lasten ja henkilökunnan yksityisyys on pystytty suojaamaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön toteutukseen otettiin mukaan tunteiden ilmaisua varten kuvakortit. Liikuntapäiväkodin arkeen sopiva liikunnallinen leikki, joten musiikki ja liikkuminen yhdistettiin tässä tunneleikissä.
Palautteesta voitiin päätellä, että tämän kehitetyn tunneleikin tavoitteet täyttyivät. Suunniteltu toiminnallinen tunneleikki tuli päiväkodissa yli vuoden käytössä olleen tunnetuokion rinnalle tukemaan erityisesti lapsia, joilla on puheen kehityksessä viivästymää, sekä suomen kieltä opettelevia lapsia. Toimintaympäristö oli samalla monikulttuurinen.
Asiasanat: Kirkon varhaiskasvatus, Tunnekasvatus, Tunnetaidot, Varhaiskasvatus
Emotional skills of early childhood children –Emotional education through play
44 Pages and 3 Attachments
Spring 2023
Laurea University of Applied sciences, Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree programme in Social Services, Christian Early childhood education, Early childhood education teacher (Bachelor’s Degree), Early childhood education social worker (Bachelor’s Degree), Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to develop a game for preschool children that would support their emotional skills. The play was implemented for children aged 3–5 in two different groups. The purpose was especially to bring added value to children in need of linguistic support for practicing emotional skills.
The theory part of the thesis deals with the emotional education of children of preschool age and the development of self-regulation skills. Fresh source material related to emotion regulation has been utilized in the thesis, and the chosen theme has also been discussed from the perspective of early childhood education in the church.
In the thesis, the cooperation body has been presented as an anonymous early childhood education operator, so that the privacy of the children and staff has been able to be protected.
The thesis is functional. In order to express feelings, picture cards were included in the implementation of the thesis. Physical play suited the everyday life of the physical education daycare center, so music and movement were combined in this tunnel game.
From the feedback, it could be concluded that the goals of this developed tunnel were met. The planned functional tunnel play was added to the sensory room that had been in use in the kindergarten for over a year to support especially children with a delay in the development of speech, as well as children learning the Finnish language. The operating environment was also multicultural.
Keywords: Christian Early childhood education, Early childhood education, Emotional education, Emotional skills
