Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kokemuksia yhdenvertaisuuden toteutumisesta vastaanottokeskuksissa

Hurme, Toni; Krekilä, Katja (2023)

Avaa tiedosto
Krekilä_ Hurme.pdf (672.7Kt)
Lataukset: 


Hurme, Toni
Krekilä, Katja
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304044702
Tiivistelmä
Yhdenvertaisuus ja syrjimättömyys ovat Suomen perustuslakiin kirjoitettuja oikeuksia, ja niiden toteutumista on vastaanottokeskuksissa pidetty tärkeänä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yhdenvertaisuuden toteutumista vastaanottokeskuksissa. Tavoitteena on tutkia monen suuntaisen syrjinnän tai rasismin kokemuksia sekä ilmenemismuotoja ja tutkimuksesta saadun tiedon avulla antaa työkaluja syrjinnän tai rasismin vähentämiselle vastaanottokeskuksissa.

Tutkimukseen osallistujat olivat täysi-ikäisiä entisiä vastaanottokeskusten asiakkaita ja vastaanottokeskuksissa työskenteleviä työntekijöitä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja aineiston keruumenetelmänä on käytetty teema- eli puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksesta saatu haastatteluaineisto on analysoitu litteroimalla se teemoittain. Työelämäyhteistyötahona oli Oulun Heikinharjun vastaanottokeskus. Tutkimusta varten on haastateltu Oulun lähialueiden vastaanottokeskuksien neljää työntekijää ja kolmea entistä vastaanottokeskusten asiakasta vuoden 2022 aikana.

Haastatteluista saatujen tulosten perusteella eri kansallisuuksien ja etnisten ryhmien välistä syrjintää tai rasismia esiintyi vastaanottokeskuksissa runsaasti. Vastaanottokeskuksissa asui eri lähtökohdista, kulttuureista ja uskonnoista tulleita asiakkaita. Lähtömaiden ongelmat ja ristiriidat seurasivat asiakkaiden mukana vastaanottokeskuksiin aiheuttaen asiakkaiden välistä ristiriitaa, syrjintää ja rasismia. Ukrainalaisten asiakkaiden erityisoikeudet aiheuttivat syrjinnän kokemuksia muista maista tulleiden asiakkaiden keskuudessa. Työntekijöiden asiakkaisiin kohdistamaa ja asiakkaiden työntekijöihin kohdistamaa rasismia tai syrjintää pidettiin pääasiassa vähäisenä tai marginaalisena, mutta sitä esiintyi jonkin verran.
Yhdenvertaisuutta vaarantavana tekijänä tulivat esille myös työntekijöiden asiakkaiden kanssa solmimat intiimit suhteet. Vastaanottokeskuksissa tuettiin yhdenvertaisuuden toteutumista yhteistä toimintakulttuuria vaalimalla ja yhteisesti sovittuja sääntöjä sekä ohjeita noudattamalla.
 
Equality and non-discrimination are rights written into the Finnish constitution, and their realisation in reception centres has also been seen important. The purpose of the thesis was to study the implementation of quality in reception centres. The goal was to study the experiences and forms of multidirectional discrimination or racism, and with the help of the information obtained from the research, provide tools for reducing discrimination or racism in reception centres.

The participants in the study were adults who were former clients of reception centres and employees working there. The thesis used a qualitative research method, and a thematic, or semi-structured interview was used as the data collection method. The interview material obtained from the study was analysed by transcribing it by themes. The working life partner in the thesis was Heikinharju reception centre in Oulu, Finland. For the study, four employees and three former clients of reception centres in the Oulu area have been interviewed during 2022.

Based on the results obtained from the interviews, there was a lot of discrimination and racism between different nationalities and ethnic groups inside of the reception centres. The reception centres were home to clients from different backgrounds and ethnic groups. The problems and conflicts of the countries of origin, followed the clients to the reception centres, causing conflict, discrimination and racism between the clients. The special rights of the Ukrainian clients caused experiences of discrimination and racism among clients from other countries. Racism or discrimination Racism or discrimination by employees against clients and by clients against employees was mainly considered minor or marginal, but there were some cases. Intimate relationships established by employees with clients also came up as a factor endangering equality. In the reception centres, the realisation of equality was supported by fostering a common operating culture and following jointly agreed rules and instructions.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste