Tunnetaitoja Ankkuriin - Tunnetaitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Mettänen, Maria; Ruusela, Taina (2023)
Mettänen, Maria
Ruusela, Taina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246128
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa tunnetuokioita Päiväkoti Ankkurin käyttöön. Produktina syntyneen sähköisen materiaalikansion tarkoituksena oli helpottaa tunnetaitotuokioiden suunnittelua ja toteutusta päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen, selkeä ja muokattavissa oleva kansio tunnetuokioiden ohjaukseen, jota voidaan hyödyntää päiväkodin kaikissa ikäryhmissä. Tunnetuokioiden avulla testattiin niiden soveltuvuutta Eskarit-ryhmälle.
Samalla opiskelijat pääsivät kokeilemaan ryhmänohjaajan taitojaan. Aluksi henkilökunnalle teetettiin kartoituskysely. Näiden toiveiden pohjalta lähdettiin keräämään laajasti erilaisten toiminnallisten tuokioiden materiaalia, jota voidaan käyttää eri-ikäisille. Tuokioiden teemoiksi tulivat: tunteet tutuksi, omien vahvuuksien tunnistaminen, tunteiden säätely sekä kiukun kesytys. Kehittämistyön keskeisiksi teoreettisiksi käsitteiksi muodostuivat lapsuuden kiintymyssuhteiden merkitys, tunteiden kehitys, tunnetaitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa, diakoninen työote lapsen hengellisen kasvun tukena sekä lapsuuden tunnetaitojen merkitys nuoruuden ja aikuisuuden mielenhyvinvointiin. Tuokioiden onnistumista arvioitiin osallistuvan havainnoinnin, toimivuusperiaatteen sekä ohjaajalta saatujen palautteiden ja lapsilta kerättyjen tunnekuvien avulla. Ohjaajien palautelomake sisälsi neljä strukturoitua kysymystä sekä yhden avoimen kysymyksen. Lopullinen produkti toimitettiin päiväkodille helmikuussa 2023.
Palautelomakkeiden perusteella tuokiot vastasivat hyvin ikäryhmälle ajateltua toteutusta. Saatujen palautteiden ja omien huomioiden pohjalta, koottiin lopullinen versio, jonka päiväkoti hyväksyi. Lopullinen sähköinen materiaalikansio koostuu kuudesta osiosta: tunteet tutuksi, minä osaan – omat vahvuudet kehiin, tunteiden säätely, ilo – suru, suuttumus – viha sekä pelko – jännitys. Päiväkodilta saadussa loppupalautteessa kiiteltiin kansion monipuolisuutta, selkeyttä ja eri ikäryhmät huomioivaa lähestymistapaa.
Samalla opiskelijat pääsivät kokeilemaan ryhmänohjaajan taitojaan. Aluksi henkilökunnalle teetettiin kartoituskysely. Näiden toiveiden pohjalta lähdettiin keräämään laajasti erilaisten toiminnallisten tuokioiden materiaalia, jota voidaan käyttää eri-ikäisille. Tuokioiden teemoiksi tulivat: tunteet tutuksi, omien vahvuuksien tunnistaminen, tunteiden säätely sekä kiukun kesytys. Kehittämistyön keskeisiksi teoreettisiksi käsitteiksi muodostuivat lapsuuden kiintymyssuhteiden merkitys, tunteiden kehitys, tunnetaitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa, diakoninen työote lapsen hengellisen kasvun tukena sekä lapsuuden tunnetaitojen merkitys nuoruuden ja aikuisuuden mielenhyvinvointiin. Tuokioiden onnistumista arvioitiin osallistuvan havainnoinnin, toimivuusperiaatteen sekä ohjaajalta saatujen palautteiden ja lapsilta kerättyjen tunnekuvien avulla. Ohjaajien palautelomake sisälsi neljä strukturoitua kysymystä sekä yhden avoimen kysymyksen. Lopullinen produkti toimitettiin päiväkodille helmikuussa 2023.
Palautelomakkeiden perusteella tuokiot vastasivat hyvin ikäryhmälle ajateltua toteutusta. Saatujen palautteiden ja omien huomioiden pohjalta, koottiin lopullinen versio, jonka päiväkoti hyväksyi. Lopullinen sähköinen materiaalikansio koostuu kuudesta osiosta: tunteet tutuksi, minä osaan – omat vahvuudet kehiin, tunteiden säätely, ilo – suru, suuttumus – viha sekä pelko – jännitys. Päiväkodilta saadussa loppupalautteessa kiiteltiin kansion monipuolisuutta, selkeyttä ja eri ikäryhmät huomioivaa lähestymistapaa.