Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuvatauluston suunnittelutyökalu: oppimateriaalia puhevammaisten tulkkaukseen suuntautuneille tulkkiopiskelijoille

Karhu, Jenna; Tavaststjerna, Malla (2023)

Avaa tiedosto
Karhu_Tavaststjerna.pdf (1.156Mt)
Lataukset: 


Karhu, Jenna
Tavaststjerna, Malla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246108
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa oppimateriaalia ensisijaisesti Diakonia-ammattikorkeakoulun puhevammaisten tulkkaukseen suuntautuneille tulkkiopiskelijoille. Oppimateriaali on kuvatauluston suunnittelutyökalu, jonka tavoitteena oli auttaa tulevia puhevammaisten tulkkiopiskelijoita hahmottamaan kuvataulustojen suunnittelu- ja tekoprosessia sekä parantaa kuvataulustojen laatua tarjoamalla yhteen koottuja vinkkejä kuvataulustojen suunnitteluun. Työn tilaajana oli Diakonia-ammattikorkeakoulu. Tarve oppimateriaalin kehittämiselle syntyi, koska työn tilaaja koki, että alkuperäinen kuvatauluston suunnittelutyökalu ei ollut laadullisesti riittävä pedagogisesta näkökulmasta. Tulkkiopiskelijoiden lisäksi oppimateriaalin tavoitteena oli auttaa kaikkia niitä, jotka vasta harjoittelevat kuvataulustojen suunnittelua.

Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Työn tutkimuksellisessa osiossa aineistonhankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja ryhmähaastattelua. Teemahaastatteluissa selvitettiin, millainen kuvataulustojen suunnitteluprosessi alan asiantuntijoilla on sekä syntyvätkö kuvataulustot intuition kautta vai onko asiantuntijoilla käytössään valmis kaava suunnittelua varten. Haastateltavina olivat puheterapeutti ja puhevammaisten tulkki. Teemahaastatteluista saadun aineiston pohjalta valmistettiin kehitettävän oppimateriaalin ensimmäinen versio. Kolmannen vuoden puhevammaisten tulkkaukseen suuntautuneet tulkkiopiskelijat testasivat oppimateriaalin ja ryhmähaastattelun avulla kerättiin palautetta ja kehitysideoita. Oppimateriaalia muokattiin saatujen palautteiden pohjalta.

Työn tuotteena syntynyt oppimateriaali koostuu kahdesta eri osasta. Toinen osa koostuu taulukoista, joihin voi listata kuvataulustoon tulevia eri sanaluokkien sanoja. Toinen osa sisältää vinkkejä suunnittelemiseen sekä pohdintaa herättäviä kysymyksiä, joiden avulla kuvatauluston toimivuutta voi testata. Oppimateriaali on tarkoitettu tulostettavaksi ja sitä voidaan hyödyntää sekä tuntityöskentelyn tukena että itsenäisesti työskennellen.

Oppimateriaali sai positiivisen vastaanoton puhevammaisten tulkkaukseen suuntautuneilta tulkkiopiskelijoilta. Opiskelijat kokivat, että oppimateriaalin avulla kuvataulustojen suunnittelu tuntui varmemmalta sekä motivoivammalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste