Kuvatauluston suunnittelutyökalu: oppimateriaalia puhevammaisten tulkkaukseen suuntautuneille tulkkiopiskelijoille
Karhu, Jenna; Tavaststjerna, Malla (2023)
Karhu, Jenna
Tavaststjerna, Malla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246108
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa oppimateriaalia ensisijaisesti Diakonia-ammattikorkeakoulun puhevammaisten tulkkaukseen suuntautuneille tulkkiopiskelijoille. Oppimateriaali on kuvatauluston suunnittelutyökalu, jonka tavoitteena oli auttaa tulevia puhevammaisten tulkkiopiskelijoita hahmottamaan kuvataulustojen suunnittelu- ja tekoprosessia sekä parantaa kuvataulustojen laatua tarjoamalla yhteen koottuja vinkkejä kuvataulustojen suunnitteluun. Työn tilaajana oli Diakonia-ammattikorkeakoulu. Tarve oppimateriaalin kehittämiselle syntyi, koska työn tilaaja koki, että alkuperäinen kuvatauluston suunnittelutyökalu ei ollut laadullisesti riittävä pedagogisesta näkökulmasta. Tulkkiopiskelijoiden lisäksi oppimateriaalin tavoitteena oli auttaa kaikkia niitä, jotka vasta harjoittelevat kuvataulustojen suunnittelua.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Työn tutkimuksellisessa osiossa aineistonhankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja ryhmähaastattelua. Teemahaastatteluissa selvitettiin, millainen kuvataulustojen suunnitteluprosessi alan asiantuntijoilla on sekä syntyvätkö kuvataulustot intuition kautta vai onko asiantuntijoilla käytössään valmis kaava suunnittelua varten. Haastateltavina olivat puheterapeutti ja puhevammaisten tulkki. Teemahaastatteluista saadun aineiston pohjalta valmistettiin kehitettävän oppimateriaalin ensimmäinen versio. Kolmannen vuoden puhevammaisten tulkkaukseen suuntautuneet tulkkiopiskelijat testasivat oppimateriaalin ja ryhmähaastattelun avulla kerättiin palautetta ja kehitysideoita. Oppimateriaalia muokattiin saatujen palautteiden pohjalta.
Työn tuotteena syntynyt oppimateriaali koostuu kahdesta eri osasta. Toinen osa koostuu taulukoista, joihin voi listata kuvataulustoon tulevia eri sanaluokkien sanoja. Toinen osa sisältää vinkkejä suunnittelemiseen sekä pohdintaa herättäviä kysymyksiä, joiden avulla kuvatauluston toimivuutta voi testata. Oppimateriaali on tarkoitettu tulostettavaksi ja sitä voidaan hyödyntää sekä tuntityöskentelyn tukena että itsenäisesti työskennellen.
Oppimateriaali sai positiivisen vastaanoton puhevammaisten tulkkaukseen suuntautuneilta tulkkiopiskelijoilta. Opiskelijat kokivat, että oppimateriaalin avulla kuvataulustojen suunnittelu tuntui varmemmalta sekä motivoivammalta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Työn tutkimuksellisessa osiossa aineistonhankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja ryhmähaastattelua. Teemahaastatteluissa selvitettiin, millainen kuvataulustojen suunnitteluprosessi alan asiantuntijoilla on sekä syntyvätkö kuvataulustot intuition kautta vai onko asiantuntijoilla käytössään valmis kaava suunnittelua varten. Haastateltavina olivat puheterapeutti ja puhevammaisten tulkki. Teemahaastatteluista saadun aineiston pohjalta valmistettiin kehitettävän oppimateriaalin ensimmäinen versio. Kolmannen vuoden puhevammaisten tulkkaukseen suuntautuneet tulkkiopiskelijat testasivat oppimateriaalin ja ryhmähaastattelun avulla kerättiin palautetta ja kehitysideoita. Oppimateriaalia muokattiin saatujen palautteiden pohjalta.
Työn tuotteena syntynyt oppimateriaali koostuu kahdesta eri osasta. Toinen osa koostuu taulukoista, joihin voi listata kuvataulustoon tulevia eri sanaluokkien sanoja. Toinen osa sisältää vinkkejä suunnittelemiseen sekä pohdintaa herättäviä kysymyksiä, joiden avulla kuvatauluston toimivuutta voi testata. Oppimateriaali on tarkoitettu tulostettavaksi ja sitä voidaan hyödyntää sekä tuntityöskentelyn tukena että itsenäisesti työskennellen.
Oppimateriaali sai positiivisen vastaanoton puhevammaisten tulkkaukseen suuntautuneilta tulkkiopiskelijoilta. Opiskelijat kokivat, että oppimateriaalin avulla kuvataulustojen suunnittelu tuntui varmemmalta sekä motivoivammalta.