Venäjänkielisten maahanmuuttajien vertaistuen haasteet ja mahdollisuudet
Samarina, Natalia (2023)
Samarina, Natalia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012255
Tiivistelmä
Tämä on tutkimuspainoteinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli haastattelun ja kyselytutkimuksen avulla selvittää, mitä äidinkielen vertaistuellisia haasteita ja mahdollisuuksia venäjää puhuvilla ihmisillä on suomalaisessa yhteiskunnassa. Työn tavoitteena oli tutkimuksen ja analysoinnin tuloksien perusteella luovuttaa palveluntarjoajalle tietoa toiminnan venäjänkielisten vertaistukipalveluiden kehittämiseksi. Työelämäyhteistyökumppanina ja vertaistukea tarjoavana tahona toimii Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry (SVK). Opinnäytetyön aineisto koostuu kolmannen sektorin järjestön johtajan haastattelusta ja asiakkaille toteutetusta verkkokyselystä. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jonka teemat olivat omakielinen vertaistuki, sen merkitys ja sen järjestämiseen liittyvät haasteet. Haastatteluni on puolistrukturoitu teemahaastattelu eli laadin kysymysrungon (liite 1), jonka teemat ovat omakielinen vertaistuki, sen merkitys ja sen järjestämiseen liittyvät haasteet.
Verkkokysely toteutui Telegram vertaistukiryhmässä ”My special happiness” ryhmässä, joka on tarkoitettu erityislasten vanhemmille. Kysymykset liittyvät vertaistukeen sekä informatiiviseen ja emotionaaliseen tukeen ihmisiltä, joilla on samankaltaisia kokemuksia ja palvelutarpeita.
Lomakekyselyn mukaan luotettavien tiedonlähteiden löytäminen ja riittävä kielitaito ovat tärkeitä. Tukea kaivattiin etenkin perheasioiden, lastenkasvatuksen ja erityislasten hyvinvointiin liittyen. Erityislasten perheet kokevat budjettileikkausten jättävän heidät yksin ongelmiensa kanssa. Ihmiset kaipaavat oikeita kontakteja ja digitaaliset yhteydenottokanavat eivät niitä voi korvata. Tiedon tarve on olemassa ja vertaistuki voi siihen vastata. Osallistujat pitävät tulosten mukaan tärkeinä asioina informatiivista ja emotionaalista tukea. Vertaistuki on tehokkaampaa, jos se on vastanotettavissa pienemmällä kynnyksellä ja omalla äidinkielellä, kuitenkin myös ammattilaisten roolia korostettiin.
Asiasanat: vertaistuki, vertaisryhmä, vertaistukiryhmätoiminta, tukihenkilötoiminta, tutkimus
Verkkokysely toteutui Telegram vertaistukiryhmässä ”My special happiness” ryhmässä, joka on tarkoitettu erityislasten vanhemmille. Kysymykset liittyvät vertaistukeen sekä informatiiviseen ja emotionaaliseen tukeen ihmisiltä, joilla on samankaltaisia kokemuksia ja palvelutarpeita.
Lomakekyselyn mukaan luotettavien tiedonlähteiden löytäminen ja riittävä kielitaito ovat tärkeitä. Tukea kaivattiin etenkin perheasioiden, lastenkasvatuksen ja erityislasten hyvinvointiin liittyen. Erityislasten perheet kokevat budjettileikkausten jättävän heidät yksin ongelmiensa kanssa. Ihmiset kaipaavat oikeita kontakteja ja digitaaliset yhteydenottokanavat eivät niitä voi korvata. Tiedon tarve on olemassa ja vertaistuki voi siihen vastata. Osallistujat pitävät tulosten mukaan tärkeinä asioina informatiivista ja emotionaalista tukea. Vertaistuki on tehokkaampaa, jos se on vastanotettavissa pienemmällä kynnyksellä ja omalla äidinkielellä, kuitenkin myös ammattilaisten roolia korostettiin.
Asiasanat: vertaistuki, vertaisryhmä, vertaistukiryhmätoiminta, tukihenkilötoiminta, tutkimus