ZEKKI-DIGIPALVELUN HYÖDYNTÄMINEN KOULUTERVEYDENHUOLLOSSA
Kinnari, Jere; Kerttula, Jari-Pekka; Heiskanen, Susanna (2023)
Kinnari, Jere
Kerttula, Jari-Pekka
Heiskanen, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112341
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Susanna Heiskanen, Jari-Pekka Kerttula ja Jere Kinnari
Zekki-digipalvelun hyödyntäminen kouluterveydenhuollossa
36 sivua ja 2 liitettä
Kevät 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulu tutkinto
Sosionomi (AMK)
Terveydenhoitaja (AMK)
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun Nuorten digitaaliset tukipolut hankkeen -kanssa. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui 36 terveydenhoitajaopiskelijan ryhmä Diakonia ammattikorkeakoulusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Zekki-digipalvelua hyödynnetään kouluterveydenhuollossa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sitä, millainen lisämateriaali lisäisi Zekin käyttöä terveydenhoitajan työssä.
Zekki on 15–25-vuotiaille nuorille suunnattu lyhyt itsearviointitesti, matalan kynnyksen digipalvelu, joka perustuu 3X10D-elämäntilannemittariin. Zekki kertoo, miten nuoren elämässä menee. Lopuksi se antaa testin tehneelle nuorelle yhteenvedon nuoren elämäntilanteesta ja ohjaa nuorta tarkoituksenmukaisiin palveluihin.
Opinnäytetyö toteutui kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu kysely. Kyselyn toteuttamistapana käytettiin Microsoftin Forms-työkalua ja kyselyyn vastasi 12 henkilöä.
Tutkimuksen kyselyn vastaukset analysoitiin yhdessä reflektoiden, käyttäen apuna tulkitsevan fenomenologisen analyysimenetelmän keinoja. Saatujen vastausten pohjalta tehtiin analyysi siitä, miten Zekki-digipalvelu hyödyttäisi moniammatillisen työn kautta ammattilaisia nuorten parissa ja miten sitä voisi kehittää vielä hyödyllisemmäksi ja sen tunnettavuutta voitaisiin lisätä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Zekki on vielä suhteellisen tuntematon työväline kouluterveydenhuollossa terveydenhoitajan työssä. Palvelu koetaan kuitenkin erittäin hyväksi ja oikein käytettynä voisi nopeuttaa ja tehostaa terveydenhoitajan työtä.
Asiasanat: hyvinvointiteknologia, itsearviointi, kouluterveydenhuolto, moniammatillisuus, saavutettavuus
Susanna Heiskanen, Jari-Pekka Kerttula ja Jere Kinnari
Zekki-digipalvelun hyödyntäminen kouluterveydenhuollossa
36 sivua ja 2 liitettä
Kevät 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulu tutkinto
Sosionomi (AMK)
Terveydenhoitaja (AMK)
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun Nuorten digitaaliset tukipolut hankkeen -kanssa. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui 36 terveydenhoitajaopiskelijan ryhmä Diakonia ammattikorkeakoulusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Zekki-digipalvelua hyödynnetään kouluterveydenhuollossa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sitä, millainen lisämateriaali lisäisi Zekin käyttöä terveydenhoitajan työssä.
Zekki on 15–25-vuotiaille nuorille suunnattu lyhyt itsearviointitesti, matalan kynnyksen digipalvelu, joka perustuu 3X10D-elämäntilannemittariin. Zekki kertoo, miten nuoren elämässä menee. Lopuksi se antaa testin tehneelle nuorelle yhteenvedon nuoren elämäntilanteesta ja ohjaa nuorta tarkoituksenmukaisiin palveluihin.
Opinnäytetyö toteutui kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu kysely. Kyselyn toteuttamistapana käytettiin Microsoftin Forms-työkalua ja kyselyyn vastasi 12 henkilöä.
Tutkimuksen kyselyn vastaukset analysoitiin yhdessä reflektoiden, käyttäen apuna tulkitsevan fenomenologisen analyysimenetelmän keinoja. Saatujen vastausten pohjalta tehtiin analyysi siitä, miten Zekki-digipalvelu hyödyttäisi moniammatillisen työn kautta ammattilaisia nuorten parissa ja miten sitä voisi kehittää vielä hyödyllisemmäksi ja sen tunnettavuutta voitaisiin lisätä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Zekki on vielä suhteellisen tuntematon työväline kouluterveydenhuollossa terveydenhoitajan työssä. Palvelu koetaan kuitenkin erittäin hyväksi ja oikein käytettynä voisi nopeuttaa ja tehostaa terveydenhoitajan työtä.
Asiasanat: hyvinvointiteknologia, itsearviointi, kouluterveydenhuolto, moniammatillisuus, saavutettavuus