Zekki-digipalvelu nuorille hyvinvoinnin tueksi – kyselytutkimus käyttäjille
Holopainen, Teemu; Riikonen, Camilla (2023)
Holopainen, Teemu
Riikonen, Camilla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112440
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää Zekki-digipalvelun käyttäjien kokemaa palvelun hyödyllisyyttä ja käyttäjäkokemuksia nuorten hyvinvoinnin tukena. Tavoitteena oli saada palautetta Zekki-digipalvelun käyttäjiltä palvelun kehittämistyötä varten.
Kyselytutkimus toteutettiin palautekyselyn muodossa Zekki-digipalvelun omalla sosiaalisen median alustalla Instagramissa. Kysely muodostui yhteensä viidestä eri kysymyksestä ja se toteutettiin 1.–2.3.2023 välisenä aikana. Kyselyyn osallistui enimmillään 38 vastaajaa. Viimeinen kysymys, jossa hyödynnettiin vapaan palautteen mahdollisuutta, keräsi yhteensä 16 vastausta.
Kyselystä saadun palautteen perusteella suurin osa Zekki-digipalvelun käyttäjistä hakeutuu käyttämään palvelua enemmänkin kokeilun vuoksi kuin hakeakseen suoraan tukea omalle tietylle elämänosa-alueelleen. Suurin osa käyttäjistä oli kuitenkin kokenut palvelun hyödylliseksi ja hyväksi. Käyttäjät antoivat myös vapaamuotoisesti palvelulle kehitysehdotuksia liittyen Zekki-digipalvelun saavutettavuuteen ja käyttöön eri muodoissa sekä nuorten parissa.
Kyselytutkimus toteutettiin palautekyselyn muodossa Zekki-digipalvelun omalla sosiaalisen median alustalla Instagramissa. Kysely muodostui yhteensä viidestä eri kysymyksestä ja se toteutettiin 1.–2.3.2023 välisenä aikana. Kyselyyn osallistui enimmillään 38 vastaajaa. Viimeinen kysymys, jossa hyödynnettiin vapaan palautteen mahdollisuutta, keräsi yhteensä 16 vastausta.
Kyselystä saadun palautteen perusteella suurin osa Zekki-digipalvelun käyttäjistä hakeutuu käyttämään palvelua enemmänkin kokeilun vuoksi kuin hakeakseen suoraan tukea omalle tietylle elämänosa-alueelleen. Suurin osa käyttäjistä oli kuitenkin kokenut palvelun hyödylliseksi ja hyväksi. Käyttäjät antoivat myös vapaamuotoisesti palvelulle kehitysehdotuksia liittyen Zekki-digipalvelun saavutettavuuteen ja käyttöön eri muodoissa sekä nuorten parissa.