Vanhempien kokemuksia Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmästä
Haaponiemi, Kirsi (2023)
Haaponiemi, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212776
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Haaponiemi Kirsi
Vanhempien kokemuksia Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmästä
44 s., 2 liitettä
Kevät, 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Varhaiskasvatuksen sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa vanhempien kokemuksia Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmästä. Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat kysymykset, joilla saataisiin selville, millaisia haasteita Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmiin osallistuneilla vanhemmilla oli ollut sekä millä tavalla vanhemmat kokivat ryhmään osallistumisen vaikuttaneen vanhemman ja lapsen väliseen suhteeseen ja heidän vuorovaikutukseensa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen, mutta kyselylomakkeiden kautta saadaan myös kvantitatiivista eli määrällistä aineistoa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, joissa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeet lähetettiin yhteensä kahdeksalle henkilölle, joista neljä osallistui tutkimukseen.
Tulosten perusteella suurimpina haasteina Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmiin osallistuneilla vanhemmilla olivat olleet lasten tottelemattomuus, kiukkukohtaukset sekä leikkitaitojen puute. Vanhemmuusryhmiin osallistuminen oli vaikuttanut positiivisesti perheen arkeen, vanhempien jaksamiseen ja lapsen käytökseen.
Tutkimuksen perusteella Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmillä on myönteinen vaikutus vanhempien tukemiseen lapsen kasvatuksessa sekä ennaltaehkäisemään lasten mahdollisia haasteita tulevaisuudessa.
Asiasanat: Ihmeelliset vuodet, tunnetaidot, vanhemmuus, vuorovaikutus
Haaponiemi Kirsi
Vanhempien kokemuksia Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmästä
44 s., 2 liitettä
Kevät, 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Varhaiskasvatuksen sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa vanhempien kokemuksia Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmästä. Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat kysymykset, joilla saataisiin selville, millaisia haasteita Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmiin osallistuneilla vanhemmilla oli ollut sekä millä tavalla vanhemmat kokivat ryhmään osallistumisen vaikuttaneen vanhemman ja lapsen väliseen suhteeseen ja heidän vuorovaikutukseensa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen, mutta kyselylomakkeiden kautta saadaan myös kvantitatiivista eli määrällistä aineistoa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, joissa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeet lähetettiin yhteensä kahdeksalle henkilölle, joista neljä osallistui tutkimukseen.
Tulosten perusteella suurimpina haasteina Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmiin osallistuneilla vanhemmilla olivat olleet lasten tottelemattomuus, kiukkukohtaukset sekä leikkitaitojen puute. Vanhemmuusryhmiin osallistuminen oli vaikuttanut positiivisesti perheen arkeen, vanhempien jaksamiseen ja lapsen käytökseen.
Tutkimuksen perusteella Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmillä on myönteinen vaikutus vanhempien tukemiseen lapsen kasvatuksessa sekä ennaltaehkäisemään lasten mahdollisia haasteita tulevaisuudessa.
Asiasanat: Ihmeelliset vuodet, tunnetaidot, vanhemmuus, vuorovaikutus