Miten lisää miessairaanhoitajia
Junnila, Toni; Nakari, Niko; Routasydän, Sami (2023)
Junnila, Toni
Nakari, Niko
Routasydän, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212934
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syitä, jotka ovat motivoineet miehiä hakeutumaan opiskelemaan sairaanhoitajiksi, sekä syitä, miksi he ovat valinneet Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelupaikakseen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ennakkoluuloja miessairaanhoitajaopiskelijat ovat kohdanneet ennen opiskelun aloittamista ja opiskelun aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa markkinoinnin kehittämisessä hyödynnettävää tietoa yhteistyökumppanillemme Diakonia-ammattikorkeakoululle sukupuolen mukaisen segregaation kaventamiseksi sairaanhoitajan opinnoissa ja ammatissa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Diakonia-ammattikorkeakoulun miessairaanhoitaja-opiskelijoille suunnattuja yksilöhaastatteluita, joissa hyödynnettiin puolistrukturoidun ja teemahaastattelun ominaispiirteitä. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Miessairaanhoitajaopiskelijoiden suurimmiksi motivoiviksi tekijöiksi hoitoalalle hakeutumiseen osoittautuivat hoitoalan arvostus vastaajien itsensä ja yhteiskunnan tasolla sekä hoitoalan tarjoamat uramahdollisuudet. Opiskelijoiden merkittävin vaikuttava tekijä valita opiskelupaikakseen Diakonia-ammattikorkeakoulu oli Diakin positiivinen maine. Mainonnan ja markkinoinnin ei nähty vaikuttaneen opiskelupaikan valintaan. Suurin miessairaanhoitajaopiskelijoiden kokema haaste ja ennakkoluulo oli perinteisten sukupuolistereotypioiden ilmeneminen: Onko miehen soveliasta olla sairaanhoitaja, ja millainen sairaanhoitaja hänen pitäisi olla?
Sairaanhoitajan opintojen mainontaa tulee muuttaa suuntaan, joka vetoaa paremmin miehiin ja esittelee alaa. Miesten näkyminen mainoksissa lisää miesten mielenkiintoa alaa kohtaan. Yhteiskunnan asenteisiin ja sukupuolistereotypioihin vaikuttaminen on haastavaa, mutta suunnitelmallisella ja pitkäjänteisellä tavalla toteutettuna se ei ole mahdoton tehtävä. Suunta valtavirtaistamiselle ja sukupuolen mukaisen segregaation vähenemiselle sairaanhoitajan ammatissa näyttää olevan oikea, vaikka paljon on vielä epäkohtia olemassa. The aim of this thesis was to find reasons that motivate men to study to become a nurse, and the reasons why they have chosen Diaconia University of Applied Sciences to study in. Furthermore, the aim of this thesis was to investigate the preconceptions male nursing students have encountered before and during their studies. The goal of this thesis was to provide information for our co-operative partner Diaconia University of Applied Sciences, that could be utilized in narrowing down the gender-related segregation in the occupational field and studies of nursing. This information could be used for marketing and advertising purposes.
The selected research method was qualitative research. The material was obtained by interviewing the male nursing students in the Diaconia University of Applied Sciences. The interviews were carried out individually, with features of both half-structured and theme interviews. The interviews were recorded and transcribed. This material was analyzed in material-oriented way.
The greatest motivating factors for male nursing students turned out to be the appreciation of the occupational field of nursing by both them and society, and career options offered by the occupational field of nursing. The most meaningful factor in choosing Diaconia University of Applied Sciences to study in turned out to be its positive reputation. Marketing and advertising did not seem to have any impact on choosing the school to study in. The greatest challenge and preconception male students had encountered was the perception of traditional gender-related stereotypes; is it appropriate for a male to be a nurse, and what kind of nurse should he be?
Marketing and advertising of nursing studies should be directed in the way that attracts men better and creates awareness of the nursing occupational field. Male visibility in adverts increases male interest towards this occupational field. Influencing the attitudes of society regarding traditional gender-related stereotypes may be challenging, but with systematic and persistent work it is not impossible. Male nurses appear to be becoming more mainstream, though much still remains to be done.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Diakonia-ammattikorkeakoulun miessairaanhoitaja-opiskelijoille suunnattuja yksilöhaastatteluita, joissa hyödynnettiin puolistrukturoidun ja teemahaastattelun ominaispiirteitä. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Miessairaanhoitajaopiskelijoiden suurimmiksi motivoiviksi tekijöiksi hoitoalalle hakeutumiseen osoittautuivat hoitoalan arvostus vastaajien itsensä ja yhteiskunnan tasolla sekä hoitoalan tarjoamat uramahdollisuudet. Opiskelijoiden merkittävin vaikuttava tekijä valita opiskelupaikakseen Diakonia-ammattikorkeakoulu oli Diakin positiivinen maine. Mainonnan ja markkinoinnin ei nähty vaikuttaneen opiskelupaikan valintaan. Suurin miessairaanhoitajaopiskelijoiden kokema haaste ja ennakkoluulo oli perinteisten sukupuolistereotypioiden ilmeneminen: Onko miehen soveliasta olla sairaanhoitaja, ja millainen sairaanhoitaja hänen pitäisi olla?
Sairaanhoitajan opintojen mainontaa tulee muuttaa suuntaan, joka vetoaa paremmin miehiin ja esittelee alaa. Miesten näkyminen mainoksissa lisää miesten mielenkiintoa alaa kohtaan. Yhteiskunnan asenteisiin ja sukupuolistereotypioihin vaikuttaminen on haastavaa, mutta suunnitelmallisella ja pitkäjänteisellä tavalla toteutettuna se ei ole mahdoton tehtävä. Suunta valtavirtaistamiselle ja sukupuolen mukaisen segregaation vähenemiselle sairaanhoitajan ammatissa näyttää olevan oikea, vaikka paljon on vielä epäkohtia olemassa.
The selected research method was qualitative research. The material was obtained by interviewing the male nursing students in the Diaconia University of Applied Sciences. The interviews were carried out individually, with features of both half-structured and theme interviews. The interviews were recorded and transcribed. This material was analyzed in material-oriented way.
The greatest motivating factors for male nursing students turned out to be the appreciation of the occupational field of nursing by both them and society, and career options offered by the occupational field of nursing. The most meaningful factor in choosing Diaconia University of Applied Sciences to study in turned out to be its positive reputation. Marketing and advertising did not seem to have any impact on choosing the school to study in. The greatest challenge and preconception male students had encountered was the perception of traditional gender-related stereotypes; is it appropriate for a male to be a nurse, and what kind of nurse should he be?
Marketing and advertising of nursing studies should be directed in the way that attracts men better and creates awareness of the nursing occupational field. Male visibility in adverts increases male interest towards this occupational field. Influencing the attitudes of society regarding traditional gender-related stereotypes may be challenging, but with systematic and persistent work it is not impossible. Male nurses appear to be becoming more mainstream, though much still remains to be done.