Koulunuorisotyöntekijä osana kasvattajayhteisöä: koulunuorisotyön malli Karviaan
Hautamäki, Heli; Nevala, Heidi (2023)
Hautamäki, Heli
Nevala, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212825
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä koulunuorisotyöhön ja luoda Karvian kunnan tulevalle koulunuorisotyöntekijälle toimenkuva. Tavoitteena oli yhteistyössä koulun henkilökunnan, oppilaiden sekä muilta kunnilta saatujen kokemusten perusteella selvittää toimenkuvan sisältöjä. Koulunuorisotyön tavoitteena on edistää nuorten mielenterveyttä ja osallisuutta sekä parantaa koulun ja nuorisotoimen yhteistyötä.
Työelämänyhteistyökumppanina oli Karvian kunnan yhtenäiskoulu Opinpolku sekä Karvian kunnan nuorisotoimi. Opinnäytetyö liittyy aluehallintoviraston erityisavustukseen, jonka tarkoituksena on vahvistaa ja kehittää kouluissa sekä oppilaitoksissa tehtävää nuorisotyötä. Erityisavustuksen ansiosta Karviaan palkataan ensimmäinen koulunuorisotyöntekijä lukuvuodeksi 2023–2024.
Tarpeiden ja toiveiden selvittämisessä käytettiin aivoriihi-menetelmää. Aivoriihi-tuokiot pidettiin koulun henkilökunnalle, opetuslautakunnalle sekä oppilaille. Muiden kuntien kokemuksia koulunuorisotyöstä selvitettiin sähköisen kyselyn avulla. Aivoriihissä kartoitettiin toiveita sekä tarpeita, ja sähköisellä kyselyllä selvitettiin muiden kuntien käytäntöjä, toimivaksi todettuja työskentelytapoja sekä haasteita. Kunnan henkilöstöstä koottiin koulunuorisotyön ohjausryhmä. Ohjausryhmän kokoontumisessa luotiin linjaukset koulunuorisotyölle Karviassa. Teoreettinen viitekehys käsittelee kohtaamista, osallisuutta, nuorten mielenterveyden edistämistä sekä koulunuorisotyötä.
Koulunuorisotyöntekijän toimenkuvan sisällöt koottiin edellä mainittujen menetelmien sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Koulunuorisotyö on matalan kynnyksen kohtaamistyötä, jonka tarkoituksena on lisätä nuorten hyvinvointia, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Koulunuorisotyöntekijä on osa koulun kasvattajayhteisöä ja tekee monialaista yhteistyötä monien eri tahojen kanssa. Koulu-nuorisotyöntekijän tehtäviin kuuluu työskentely oppilasryhmien kanssa. Tärkeimpiä koulunuorisotyön tehtäviä Karviassa on Jopo-luokan ohjaus, ryhmäyttäminen, erilaiset kasvatustunnit, välituntien aktivointi ja pienryhmätyöskentely. Tehtäviin kuuluu lisäksi yksilötyöskentely sekä työ nuorisotoimessa. Tärkeintä on olla nuorten saatavilla koulun arjessa ilman ajanvarausta.
Työelämänyhteistyökumppanina oli Karvian kunnan yhtenäiskoulu Opinpolku sekä Karvian kunnan nuorisotoimi. Opinnäytetyö liittyy aluehallintoviraston erityisavustukseen, jonka tarkoituksena on vahvistaa ja kehittää kouluissa sekä oppilaitoksissa tehtävää nuorisotyötä. Erityisavustuksen ansiosta Karviaan palkataan ensimmäinen koulunuorisotyöntekijä lukuvuodeksi 2023–2024.
Tarpeiden ja toiveiden selvittämisessä käytettiin aivoriihi-menetelmää. Aivoriihi-tuokiot pidettiin koulun henkilökunnalle, opetuslautakunnalle sekä oppilaille. Muiden kuntien kokemuksia koulunuorisotyöstä selvitettiin sähköisen kyselyn avulla. Aivoriihissä kartoitettiin toiveita sekä tarpeita, ja sähköisellä kyselyllä selvitettiin muiden kuntien käytäntöjä, toimivaksi todettuja työskentelytapoja sekä haasteita. Kunnan henkilöstöstä koottiin koulunuorisotyön ohjausryhmä. Ohjausryhmän kokoontumisessa luotiin linjaukset koulunuorisotyölle Karviassa. Teoreettinen viitekehys käsittelee kohtaamista, osallisuutta, nuorten mielenterveyden edistämistä sekä koulunuorisotyötä.
Koulunuorisotyöntekijän toimenkuvan sisällöt koottiin edellä mainittujen menetelmien sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Koulunuorisotyö on matalan kynnyksen kohtaamistyötä, jonka tarkoituksena on lisätä nuorten hyvinvointia, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Koulunuorisotyöntekijä on osa koulun kasvattajayhteisöä ja tekee monialaista yhteistyötä monien eri tahojen kanssa. Koulu-nuorisotyöntekijän tehtäviin kuuluu työskentely oppilasryhmien kanssa. Tärkeimpiä koulunuorisotyön tehtäviä Karviassa on Jopo-luokan ohjaus, ryhmäyttäminen, erilaiset kasvatustunnit, välituntien aktivointi ja pienryhmätyöskentely. Tehtäviin kuuluu lisäksi yksilötyöskentely sekä työ nuorisotoimessa. Tärkeintä on olla nuorten saatavilla koulun arjessa ilman ajanvarausta.