Matkustan ympäri maailmaa: kulttuureihin tutustuminen varhaiskasvatuksessa
Silver, Kaisa; Viitanen, Annukka (2023)
Silver, Kaisa
Viitanen, Annukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112442
Tiivistelmä
Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa 2022 mainitaan, että varhaiskasvatuksessa pyritään lisäämään lasten valmiuksia ymmärtää lähiyhteisön monimuotoisuutta ja kykyä toimia siinä. Erilaisiin toimintakulttuureihin tutustumisella varhaisessa vaiheessa tutussa ja turvallisessa ympäristössä voidaan lisätä ymmärrystä kulttuurien erilaisuudesta sekä mahdollisesti ehkäistä syrjintää tai jopa rasismia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tietoisuuden lisääminen erilaisista kulttuureista, moninaisuuden ja monikulttuurisuuden sujuva kohtaaminen sekä tavoite tuoda päiväkodin henkilökunnalle ideoita ja välineitä kulttuurien esille tuomiseen. Tarkoitus oli tuottaa päiväkodin lapsille tietoisuutta erilaisista kulttuureista ja uskonnoista sekä antaa mukavia kokemuksia kyseisistä kulttuureista kumpuavista tuokioista. Aiheeseen perehdyttiin kirjoista, artikkeleista, aiemmista opinnäytetöistä sekä henkilöhaastatteluista.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin toiminnallinen päivä, joka suunniteltiin ja toteutettiin päiväkodin 5–7-vuotiaiden ryhmälle, jossa oli 12 lasta. Toiminnallisen päivän avulla ryhmän lapsille tuotettiin tietoa viidestä erilaisesta kulttuurista ja katsomuksesta. Kohdemaita olivat Suomen Saamenmaa, Venäjä, Filippiinit, Irak ja Norja. Toteutus tapahtui päivän aikana kahdessa osassa. Havainnoitavien maiden kohdalla katsottiin kohdemaiden liput ja miltä maa näyttää kartalla. Lapsille kerrottiin kohdemaiden kulttuureista, kuten ruokatottumuksista, perinteistä, tavoista, maiden varallisuuseroista, ilmastosta, uskonnoista ja uskomuksista. Kulttuureita havainnollistettiin kulttuureihin kuuluvilla esineillä, kuvin ja videotallenteiden avulla. Päivään kuului käpylehmien tekoa, leikkejä, lastenlauluja, satuhetki ja maistiainen.
Toiminnallinen päivä toteutui suunnitelmien mukaisesti. Palautetta kerättiin mukana olleelta lastenhoitajalta sekä toiminnalliseen päivään osallistuneelta lapsiryhmältä. Kehitysehdotuksena oli, että tapahtuman voisi jakaa useammalle päivälle, jotta lasten mielenkiinto säilyisi ja tietoa ei tulisi liikaa yhdelle päivälle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tietoisuuden lisääminen erilaisista kulttuureista, moninaisuuden ja monikulttuurisuuden sujuva kohtaaminen sekä tavoite tuoda päiväkodin henkilökunnalle ideoita ja välineitä kulttuurien esille tuomiseen. Tarkoitus oli tuottaa päiväkodin lapsille tietoisuutta erilaisista kulttuureista ja uskonnoista sekä antaa mukavia kokemuksia kyseisistä kulttuureista kumpuavista tuokioista. Aiheeseen perehdyttiin kirjoista, artikkeleista, aiemmista opinnäytetöistä sekä henkilöhaastatteluista.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin toiminnallinen päivä, joka suunniteltiin ja toteutettiin päiväkodin 5–7-vuotiaiden ryhmälle, jossa oli 12 lasta. Toiminnallisen päivän avulla ryhmän lapsille tuotettiin tietoa viidestä erilaisesta kulttuurista ja katsomuksesta. Kohdemaita olivat Suomen Saamenmaa, Venäjä, Filippiinit, Irak ja Norja. Toteutus tapahtui päivän aikana kahdessa osassa. Havainnoitavien maiden kohdalla katsottiin kohdemaiden liput ja miltä maa näyttää kartalla. Lapsille kerrottiin kohdemaiden kulttuureista, kuten ruokatottumuksista, perinteistä, tavoista, maiden varallisuuseroista, ilmastosta, uskonnoista ja uskomuksista. Kulttuureita havainnollistettiin kulttuureihin kuuluvilla esineillä, kuvin ja videotallenteiden avulla. Päivään kuului käpylehmien tekoa, leikkejä, lastenlauluja, satuhetki ja maistiainen.
Toiminnallinen päivä toteutui suunnitelmien mukaisesti. Palautetta kerättiin mukana olleelta lastenhoitajalta sekä toiminnalliseen päivään osallistuneelta lapsiryhmältä. Kehitysehdotuksena oli, että tapahtuman voisi jakaa useammalle päivälle, jotta lasten mielenkiinto säilyisi ja tietoa ei tulisi liikaa yhdelle päivälle.