Tapahtumamyyjien etäperehdytysmallin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Permanto, Joanna; Ylisoivio, Elina (2023)
Permanto, Joanna
Ylisoivio, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016053
Tiivistelmä
Hel Goods Supply on helsinkiläinen merchandise-toimija, joka edustaa lähes 200 suomalaista viihdebrändiä ja artistia. Yrityksen toiminta koostuu verkkokaupasta, omasta painopalvelusta, tukkukaupasta/B2B-kaupasta sekä tapahtumamyynnin harjoittamisesta keikoilla ja festivaaleilla.
Tapahtumissa toteutettavaa oheistuotemyyntiä ovat tekemässä tapahtumakohtaiset myyjät. Hel Goodsilla on tunnistettu, että on kustannustehokkaampaa käyttää paikallisia myyjiä keikoilla, joita on ympäri Suomen, kuin lähettää myyjiä keikoille esimerkiksi pääkaupunkiseudulta. Yritykselle on muodostunut nopean kasvun myötä tarve tehokkaalle, standardoitulle etäperehdytysmallille.
Tämän opinnäytetyön keskeinen tavoite on kehittää keikkamyyjille toteutettavaa etäperehdytystä. Työn tarkoituksena on tutustua perehdyttämisen ja palvelumuotoilun teoriaan ja työkaluihin, ja valita etäperehdytysprosessin kehittämiseen parhaiten soveltuvia menetelmiä.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valikoitui konstruktiivinen tutkimusote. Työ noudatti konstruktiivisen tutkimuksen prosessia ja myyjäkokemuksen kartoittamisessa käytettiin apuna palvelumuotoilun työkaluina myyjäkyselyä, palvelujärjestelmän visuaalista kuvausta ja myyjäprofiilia. Työnantajan näkökulmaa tutkittiin toimitusjohtajan haastattelulla.
Työn teoreettinen ymmärrys rakennettiin myynnin organisoinnin, perehdyttämisen sekä palvelumuotoilun teorian pohjalta. Teoriapohjan tarkoituksena oli antaa riittävä ymmärrys tapahtumamyynnistä, perehdyttämisen teoriasta, ajankohtaisista trendeistä sekä palvelumuotoilun työkalujen käytöstä. Teoriatietoa sovellettiin tutkimuksen aikana toteutetuissa työpajoissa, joissa etäperehdytysmallia kehitettiin konkreettisesti.
Tutkimustyön perusteella onnistuimme kartoittamaan ja löytämään konkreettisia kehityskohtia tapahtumamyyjien etäperehdytyksen kehittämiseen. Kehitystyön avulla yritys ymmärtää nyt paremmin tapahtumamyyjien työntekijäkokemusta ja pystyy kehittämään perehdytysprosessia paremmaksi, antaen eväät tasokkaan ja positiivisen työnantajakokemuksen synnyttämiseen.
Tapahtumissa toteutettavaa oheistuotemyyntiä ovat tekemässä tapahtumakohtaiset myyjät. Hel Goodsilla on tunnistettu, että on kustannustehokkaampaa käyttää paikallisia myyjiä keikoilla, joita on ympäri Suomen, kuin lähettää myyjiä keikoille esimerkiksi pääkaupunkiseudulta. Yritykselle on muodostunut nopean kasvun myötä tarve tehokkaalle, standardoitulle etäperehdytysmallille.
Tämän opinnäytetyön keskeinen tavoite on kehittää keikkamyyjille toteutettavaa etäperehdytystä. Työn tarkoituksena on tutustua perehdyttämisen ja palvelumuotoilun teoriaan ja työkaluihin, ja valita etäperehdytysprosessin kehittämiseen parhaiten soveltuvia menetelmiä.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valikoitui konstruktiivinen tutkimusote. Työ noudatti konstruktiivisen tutkimuksen prosessia ja myyjäkokemuksen kartoittamisessa käytettiin apuna palvelumuotoilun työkaluina myyjäkyselyä, palvelujärjestelmän visuaalista kuvausta ja myyjäprofiilia. Työnantajan näkökulmaa tutkittiin toimitusjohtajan haastattelulla.
Työn teoreettinen ymmärrys rakennettiin myynnin organisoinnin, perehdyttämisen sekä palvelumuotoilun teorian pohjalta. Teoriapohjan tarkoituksena oli antaa riittävä ymmärrys tapahtumamyynnistä, perehdyttämisen teoriasta, ajankohtaisista trendeistä sekä palvelumuotoilun työkalujen käytöstä. Teoriatietoa sovellettiin tutkimuksen aikana toteutetuissa työpajoissa, joissa etäperehdytysmallia kehitettiin konkreettisesti.
Tutkimustyön perusteella onnistuimme kartoittamaan ja löytämään konkreettisia kehityskohtia tapahtumamyyjien etäperehdytyksen kehittämiseen. Kehitystyön avulla yritys ymmärtää nyt paremmin tapahtumamyyjien työntekijäkokemusta ja pystyy kehittämään perehdytysprosessia paremmaksi, antaen eväät tasokkaan ja positiivisen työnantajakokemuksen synnyttämiseen.