Vipuvoimaa brändistä ja tunnettuus uuteen nousuun. Kulttuuritalo Martinuksen markkinointiviestinnän kehittäminen.
Mäkelä, Satu (2023)
Mäkelä, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116776
Tiivistelmä
Toimintaympäristön muutokset, organisaation tavoitteet, heterogeeniset kohderyhmät sekä yhä pirstaleisemmat markkinoinnin kanavat ja keinot luovat tarvetta tarkastella organisaation markkinointiviestintää aika ajoin.
Toimeksiantaja Kulttuuritalo Martinuksella on laajasti erilaisia tapahtumia. Vanhempi yleisö tuntee Martinuksen hyvin etenkin viihde- ja iskelmämusiikin talona. Ohjelmistoa on viime vuosina muokattu yhä enemmän nuorempia yleisöjä kiinnostavaksi ja kulttuuritalo halutaan tunnetummaksi etenkin 18–40 –vuotiaiden keskuudessa. Viestinnän asema tunnettuuden kasvattamisessa on keskeinen.
Tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia markkinointiin ja viestintään tunnettuuden nostamiseksi ja resurssien optimoimiseksi. Työssä oli tärkeä selvittää, miten muut vastaavat toimijat tekevät markkinointia ja millaiset resurssit heillä ovat käytössään. Löysimme vinkkejä hyvistä viestinnän käytänteistä myös muilta kulttuuritoimijoilta. Samoin opinnäytetyö tuotti tietoa markkinointia ohjaavista asioista, esimerkiksi strategian osatekijöistä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarking-haastatteluita, dokumenttianalyysiä sekä asiantuntijahaastatteluja. Työkaluina toimivat myös SWOT-analyysi sekä Business Model Canvas –mallit.
Tuloksena syntyi toimenpide-ehdotuksia määrällisesti eniten brändin kunnostamiseksi ja markkinoinnin keinojen kehittämiseksi. Merkittävänä huomiona havaittiin tarve oman strategian tekemiseksi. Opinnäyte auttaa oman strategian rakentamisessa. Työn suosituksena myös asiakas tulisi ottaa keskeisempään rooliin organisaatiossa. Resurssien riittävyys on tulosten mukaan myös varmistettava, sekä tehtävä valintoja, minne resurssit käytetään.
Toimeksiantaja Kulttuuritalo Martinuksella on laajasti erilaisia tapahtumia. Vanhempi yleisö tuntee Martinuksen hyvin etenkin viihde- ja iskelmämusiikin talona. Ohjelmistoa on viime vuosina muokattu yhä enemmän nuorempia yleisöjä kiinnostavaksi ja kulttuuritalo halutaan tunnetummaksi etenkin 18–40 –vuotiaiden keskuudessa. Viestinnän asema tunnettuuden kasvattamisessa on keskeinen.
Tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia markkinointiin ja viestintään tunnettuuden nostamiseksi ja resurssien optimoimiseksi. Työssä oli tärkeä selvittää, miten muut vastaavat toimijat tekevät markkinointia ja millaiset resurssit heillä ovat käytössään. Löysimme vinkkejä hyvistä viestinnän käytänteistä myös muilta kulttuuritoimijoilta. Samoin opinnäytetyö tuotti tietoa markkinointia ohjaavista asioista, esimerkiksi strategian osatekijöistä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarking-haastatteluita, dokumenttianalyysiä sekä asiantuntijahaastatteluja. Työkaluina toimivat myös SWOT-analyysi sekä Business Model Canvas –mallit.
Tuloksena syntyi toimenpide-ehdotuksia määrällisesti eniten brändin kunnostamiseksi ja markkinoinnin keinojen kehittämiseksi. Merkittävänä huomiona havaittiin tarve oman strategian tekemiseksi. Opinnäyte auttaa oman strategian rakentamisessa. Työn suosituksena myös asiakas tulisi ottaa keskeisempään rooliin organisaatiossa. Resurssien riittävyys on tulosten mukaan myös varmistettava, sekä tehtävä valintoja, minne resurssit käytetään.