Lastentarhamuseon museokaupan kehittäminen: sisällöllisiä linjauksia etsimässä
Visuri, Fredrika (2023)
Visuri, Fredrika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116879
Tiivistelmä
Lastentarhamuseon museokaupan kehittämiseen tähtäävän opinnäytteen tilaajana toimii
Helsingin Alppiharjussa sijaitsevaa Lastentarhamuseota ylläpitävä Ebeneser-säätiö.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ratkaisuja ja vastauksia Lastentarhamuseon
museokaupan sisällöllisiin linjauksiin ja tulevaisuusnäkymään. Museon yhteydessä
sijaitsevalla kaupalla on potentiaali kehittyä ja lisätä taloudellista tuottoa sekä osaltaan
museon kiinnostavuutta ja tarkoitusperiä.
Tutkimuskysymyksenä toimivat:
1. Millainen museokauppa Lastentarhamuseolla tuotteiden, saavutettavuuden ja
fyysisten myymälätilojen puolesta olisi tarkoituksenmukaista olla myös pitkällä
tähtäimellä?
2. Millaisena Lastentarhamuseon museokaupan mahdollisuudet nähdään?
3. Miten museokauppa osaltaan voi toteuttaa Lastentarhamuseon strategiaa?
Teoreettisena taustana toimivat Lastentarhamuseon strategia vuosille 2019–2023
(Ebeneser-säätiö 2020) sekä Museokauppakäsikirja (Miettinen, Tapanainen & Tielinen
2020). Lastentarhamuseon ollessa sitoutunut YK:n Agenda 2030:n tavoitteisiin, kestävän
kehityksen näkökulmaa antaa Antti Isokankaan, Jani Niipolan sekä Riku Vassisen (2022)
kirjoittama Viherpesuopas ja tulevaisuusnäkökulmaa antaa futuristi Elina Hiltunen (2019;
2012).
Luonteeltaan opinnäyte on laadullinen kehittämistutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty
kysely- ja haastattelumenetelmillä Ebeneser-säätiön hallituksen jäseniltä ja säätiön
toimihenkilöiltä sekä museon sosiaalisen median Instagram-tilin seuraajilta. Aineistoa on
kerätty myös havainnoimalla. Tutkimusaineistot on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä
sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan museokaupan olemassaolon tarkoituksena nähtiin kaupan
toimiminen osana yleisön museokokemusta sekä taloudellinen merkitys museolle itselleen.
Lastentarhamuseon museokaupan arvopohjaksi nähtiin sekä Ebeneser-säätiön että
Lastentarhamuseon arvot, varhaiskasvatuksen historian asiantuntijuus, kestävän elämän
mukaiset arvot sekä saavutettavuus. Aineistosta nousi lisäksi ideoita kaupan tilallisiin
ratkaisuihin sekä tuotevalikoiman kuratointiin.
Helsingin Alppiharjussa sijaitsevaa Lastentarhamuseota ylläpitävä Ebeneser-säätiö.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ratkaisuja ja vastauksia Lastentarhamuseon
museokaupan sisällöllisiin linjauksiin ja tulevaisuusnäkymään. Museon yhteydessä
sijaitsevalla kaupalla on potentiaali kehittyä ja lisätä taloudellista tuottoa sekä osaltaan
museon kiinnostavuutta ja tarkoitusperiä.
Tutkimuskysymyksenä toimivat:
1. Millainen museokauppa Lastentarhamuseolla tuotteiden, saavutettavuuden ja
fyysisten myymälätilojen puolesta olisi tarkoituksenmukaista olla myös pitkällä
tähtäimellä?
2. Millaisena Lastentarhamuseon museokaupan mahdollisuudet nähdään?
3. Miten museokauppa osaltaan voi toteuttaa Lastentarhamuseon strategiaa?
Teoreettisena taustana toimivat Lastentarhamuseon strategia vuosille 2019–2023
(Ebeneser-säätiö 2020) sekä Museokauppakäsikirja (Miettinen, Tapanainen & Tielinen
2020). Lastentarhamuseon ollessa sitoutunut YK:n Agenda 2030:n tavoitteisiin, kestävän
kehityksen näkökulmaa antaa Antti Isokankaan, Jani Niipolan sekä Riku Vassisen (2022)
kirjoittama Viherpesuopas ja tulevaisuusnäkökulmaa antaa futuristi Elina Hiltunen (2019;
2012).
Luonteeltaan opinnäyte on laadullinen kehittämistutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty
kysely- ja haastattelumenetelmillä Ebeneser-säätiön hallituksen jäseniltä ja säätiön
toimihenkilöiltä sekä museon sosiaalisen median Instagram-tilin seuraajilta. Aineistoa on
kerätty myös havainnoimalla. Tutkimusaineistot on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä
sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan museokaupan olemassaolon tarkoituksena nähtiin kaupan
toimiminen osana yleisön museokokemusta sekä taloudellinen merkitys museolle itselleen.
Lastentarhamuseon museokaupan arvopohjaksi nähtiin sekä Ebeneser-säätiön että
Lastentarhamuseon arvot, varhaiskasvatuksen historian asiantuntijuus, kestävän elämän
mukaiset arvot sekä saavutettavuus. Aineistosta nousi lisäksi ideoita kaupan tilallisiin
ratkaisuihin sekä tuotevalikoiman kuratointiin.