Poliisiammattikorkeakoulun valintakoekirjan äänikirjaversion käyttö vuosina 2020-2022 : kyselytutkimus Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoille
Tuominen, Liisa (2023)
Tuominen, Liisa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220858
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on kartoitettu kyselytutkimuksen avulla Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoilta, miten he ovat hyödyntäneet Poliisiammattikorkeakoulun valintakoekirjan äänikirjaversiota valmistautuessaan Poliisiammattikorkeakoulun valintakokeiden kirjalliseen esseeosioon. Tausta-aineistona opinnäytetyössä on perehdytty oppimiseen yleisesti sekä kuuloaistin käyttämiseen erityisesti aikuisessa oppimisessa. Kyselyn avulla on saatu selvyyttä myös, miten Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijat kokevat kuuntelemalla opiskelun.
Yleisesti äänikirjojen saatavuus ja niiden käyttö on lisääntynyt huimasti viime vuosina. Poliisiammattikorkeakoulu oli edelläkävijä julkaistessaan valintakoekirjan äänikirjaversion lukemisen tueksi. Äänikirjaversio valintakoekirjasta on ollut nyt käytössä hieman yli kaksi vuotta ja tämän opinnäytetyönä tehdyn kyselytutkimuksen tavoite oli selvittää opiskelijoiden mielipiteitä sekä käyttöä liittyen äänikirjaversioon valintakoekirjasta.
Kyselytutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että lähes kaikki kyselyyn vastaajat (90 %) ovat kuunnelleet valintakoekirjan äänikirjaversiota ainakin kerran. Suurin osa vastaajista (73 %) koki saaneensa äänikirjaversion kuuntelusta hyötyä tai paljon hyötyä valintakokeiden esseeosioon valmistautumisessa. Tutkimuksen tuloksista selviää, että aikuinen oppiminen on monipuolista ja suurin osa Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoista käyttää hyödykseen erilaisia oppimismenetelmiä eri aisteja hyödyntäen, joista kuuloaisti on yhtenä käytetyimpänä aistina. Opinnäytetyön kyselytutkimus voidaan tulevaisuudessa toistaa ja vertailla tästä työstä saatuja tuloksia tulevaisuuden opiskelijoiden mielipiteisiin Poliisiammattikorkeakoulun valintakoekirjan äänikirjaversiosta.
Yleisesti äänikirjojen saatavuus ja niiden käyttö on lisääntynyt huimasti viime vuosina. Poliisiammattikorkeakoulu oli edelläkävijä julkaistessaan valintakoekirjan äänikirjaversion lukemisen tueksi. Äänikirjaversio valintakoekirjasta on ollut nyt käytössä hieman yli kaksi vuotta ja tämän opinnäytetyönä tehdyn kyselytutkimuksen tavoite oli selvittää opiskelijoiden mielipiteitä sekä käyttöä liittyen äänikirjaversioon valintakoekirjasta.
Kyselytutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että lähes kaikki kyselyyn vastaajat (90 %) ovat kuunnelleet valintakoekirjan äänikirjaversiota ainakin kerran. Suurin osa vastaajista (73 %) koki saaneensa äänikirjaversion kuuntelusta hyötyä tai paljon hyötyä valintakokeiden esseeosioon valmistautumisessa. Tutkimuksen tuloksista selviää, että aikuinen oppiminen on monipuolista ja suurin osa Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoista käyttää hyödykseen erilaisia oppimismenetelmiä eri aisteja hyödyntäen, joista kuuloaisti on yhtenä käytetyimpänä aistina. Opinnäytetyön kyselytutkimus voidaan tulevaisuudessa toistaa ja vertailla tästä työstä saatuja tuloksia tulevaisuuden opiskelijoiden mielipiteisiin Poliisiammattikorkeakoulun valintakoekirjan äänikirjaversiosta.