Lapsen ääni : Menetelmäopas Perheentalon toimijoille lapsen äänen kuulemiseksi
Juvenius, Leena; Varfolomeeva, Ekaterina (2023)
Juvenius, Leena
Varfolomeeva, Ekaterina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212881
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä palautteenanto- ja kehittämismenetelmäopas lapsen osallisuuden mahdollistamiseksi Varkauden Perheentalolla. Perheentalo on matalan kynnyksen kohtaamis- ja palvelupaikka lapsiperheille. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lapsen näköisen toiminnan kehittämisen työväline, jota pystyvät käyttämään monipuolisesti Perheentalon työntekijät, harjoittelijat ja yhteistyökumppanit. Perheentalon toimijoilla oli tarve helppokäyttöiselle ja helposti muokattavalle oppaalle, jonka avulla voidaan parantaa lapsiasiakkaiden näkemysten keräämistä ja toimintaan mukaan ottamista.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lasten osallisuutta sekä keinoja sen tueksi. Opinnäytetyössä lasten osallisuutta on lähestytty lapsen oikeutena ja osana demokraattista toimintakulttuuria. Osallisuudella tarkoitetaan sitä, että lapsille luodaan mahdollisuudet olla aktiivinen sosiaalinen toimija ja vaikuttaja. Siinä on kyse toimintatavoista, joissa aikuiset ja lapset tekevät yhdessä hyvää arkea ja hyviä päätöksiä. Osallisuuden keskiössä on lapsen sisäinen kokemus kuulluksi ja omana itsenään arvostetuksi tulemisesta.
Kehittämistyötä varten perehdyttiin lähdeaineistoon osallisuuden lisäämisen mahdollisuuksista eri ikäkausittain. Tietoa peilattiin eri lähteistä poimittuihin lapsilähtöisiin osallisuusmenetelmiin, joista viittä testattiin Varkauden Perheentalolla. Valittuja menetelmiä kartoitettiin niiden soveltuvuuden osalta Perheentalon toimintaan lasten ikäryhmän ja kehityksellisten valmiuksien mukaan. Lisäksi menetelmien testauksessa saatiin tietoa siitä, mitä materiaalisia ja ajallisia resursseja niiden käyttöönotto voi vaatia. Nämä tiedot otettiin huomioon oppaan tekemisessä ja käyttöohjeiden laatimisessa.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui opas Lapsen ääni – Menetelmäopas lapsen näköisen toiminnan kehittämiseksi. Oppaassa kehotetaan toimijaa kannustamaan lasta ilmaisemaan äänensä ja tarjotaan työkalut lapsen äänen kuuluvaksi saattamiseksi selkeine ohjeineen.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lasten osallisuutta sekä keinoja sen tueksi. Opinnäytetyössä lasten osallisuutta on lähestytty lapsen oikeutena ja osana demokraattista toimintakulttuuria. Osallisuudella tarkoitetaan sitä, että lapsille luodaan mahdollisuudet olla aktiivinen sosiaalinen toimija ja vaikuttaja. Siinä on kyse toimintatavoista, joissa aikuiset ja lapset tekevät yhdessä hyvää arkea ja hyviä päätöksiä. Osallisuuden keskiössä on lapsen sisäinen kokemus kuulluksi ja omana itsenään arvostetuksi tulemisesta.
Kehittämistyötä varten perehdyttiin lähdeaineistoon osallisuuden lisäämisen mahdollisuuksista eri ikäkausittain. Tietoa peilattiin eri lähteistä poimittuihin lapsilähtöisiin osallisuusmenetelmiin, joista viittä testattiin Varkauden Perheentalolla. Valittuja menetelmiä kartoitettiin niiden soveltuvuuden osalta Perheentalon toimintaan lasten ikäryhmän ja kehityksellisten valmiuksien mukaan. Lisäksi menetelmien testauksessa saatiin tietoa siitä, mitä materiaalisia ja ajallisia resursseja niiden käyttöönotto voi vaatia. Nämä tiedot otettiin huomioon oppaan tekemisessä ja käyttöohjeiden laatimisessa.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui opas Lapsen ääni – Menetelmäopas lapsen näköisen toiminnan kehittämiseksi. Oppaassa kehotetaan toimijaa kannustamaan lasta ilmaisemaan äänensä ja tarjotaan työkalut lapsen äänen kuuluvaksi saattamiseksi selkeine ohjeineen.