Asiakkaiden kokemuksia lastensuojelun avohuollosta
Järvelin, Jenna; Kokko, Mari (2023)
Järvelin, Jenna
Kokko, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116949
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullisena tutkimuksena toteutettu kuvaileva kirjallisuuskatsaus lastensuojelun avohuollon asiakkaiden kokemuksista saamastaan palvelusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lastensuojelun avohuollon palveluita käyttäneiden asiakkaiden kokemuksia saamastaan palvelusta ja sen vaikuttavuudesta. Tarkoituksena tutkimuksella oli tuoda esille asiakkaiden näkökulmaa ja ajatuksia saadusta palvelusta. Tutkimuskysymyksiä olivat: Millaista on hyvä lastensuojelun avohuolto asiakkaiden näkökulmasta? Mitkä asiat on koettu lastensuojelun avohuollossa tärkeiksi? Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet asiakkaiden kokemuksiin lastensuojelun avohuollossa? Tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi Pohjolan Lapsi- ja Perhepalvelut.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimusaineisto on kerätty viiden eri tietokannan kautta. Tutkimusmateriaaleiksi valittiin yksitoista eri artikkelia tai julkaisua. Tutkimuksen tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, sekä käyttäen tämän tukena teemoittelua.
Tutkimusten tulosten perusteella asiakkaiden kokemukset lastensuojelun avohuollon parissa ovat pääosin positiivisia. Tutkimuksessa selvisi kolme eri avohuollon aluetta, jotka vaikuttavat asiakkaiden kokemukseen palvelusta: työntekijään liittyvät tekijät, palveluun ja organisaatioon liittyvät tekijät sekä käytäntöihin ja menetelmiin liittyvät tekijät. Asiakkaiden arvostamina työntekijään liittyvinä tekijöinä nousivat esiin muun muassa työntekijän luotettavuus ja empaattisuus. Tärkeitä palveluun ja organisaatioon liittyviä tekijöitä olivat palvelun oikea-aikaisuus ja mielikuvat lastensuojelusta. Menetelmiin liittyvinä tekijöinä esiin nousivat keskustelut ja asiakkaan kuuleminen.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimusaineisto on kerätty viiden eri tietokannan kautta. Tutkimusmateriaaleiksi valittiin yksitoista eri artikkelia tai julkaisua. Tutkimuksen tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, sekä käyttäen tämän tukena teemoittelua.
Tutkimusten tulosten perusteella asiakkaiden kokemukset lastensuojelun avohuollon parissa ovat pääosin positiivisia. Tutkimuksessa selvisi kolme eri avohuollon aluetta, jotka vaikuttavat asiakkaiden kokemukseen palvelusta: työntekijään liittyvät tekijät, palveluun ja organisaatioon liittyvät tekijät sekä käytäntöihin ja menetelmiin liittyvät tekijät. Asiakkaiden arvostamina työntekijään liittyvinä tekijöinä nousivat esiin muun muassa työntekijän luotettavuus ja empaattisuus. Tärkeitä palveluun ja organisaatioon liittyviä tekijöitä olivat palvelun oikea-aikaisuus ja mielikuvat lastensuojelusta. Menetelmiin liittyvinä tekijöinä esiin nousivat keskustelut ja asiakkaan kuuleminen.