ISOSEN VIHKO: isoskoulutusmateriaali Savonlinnan seurakunnalle
Hämäläinen, Kaisa (2023)
Hämäläinen, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090325278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090325278
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee isoskoulutusta ja sen tuotteena syntyi koulutusmateriaali, isosen vihko. Työ syntyi vastaamaan tarpeeseen saada hajanaisesti olevat materiaalit kaikkien saataville ja helpottamaan työntekijän työtä koulutuskertaa valmistellessa. Työn tarkoituksena oli tuottaa juuri Savonlinnan seurakunnan isoskoulutusta palveleva materiaali ja saattaa koulutuksen materiaalit yhtenäiseen tiedostoon. Tarkoituksena oli, että koulutuskerran materiaalit ovat helposti löydettävissä niin nuorelle kuin työntekijälle. Yksi työn tavoite oli parantaa nuorten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta isoskoulutuksessa, sillä esimerkiksi koulutuskerroilta poissa olevat nuoret on huomioitu materiaalin pohdintaosioissa.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin vertailukehittämistä ja yhteiskehittämistä. Seurakunnan kolme apuohjaajakoulutuksessa olevaa isosta osallistuivat materiaalin kehittämiseen työpajojen kautta. Apuohjaajat ovat vähintään kolmannen vuoden isosia. Heillä on hyvä kokemuspohja isoskoulutuksesta sekä taidoista, joita isonen tarvitsee. Työpajoja järjestettiin kaksi, ja niiden lisäksi apuohjaajat saivat mahdollisuuden arvioida vielä valmista työtä. Lisäksi ensimmäisen vuoden koulutuksessa olevilta nuorilta kysyttiin kirjallisesti palautetta yhdestä isoskoulutuskerrasta sekä koulutuskauden päätteeksi siitä, missä muodossa materiaalin olisi hyvä olla.
Työn tuote on seurakunnalle ajankohtainen ja sen valmistumisesta ollaan tyytyväisiä. Vihkoon onnistuttiin saamaan hyvin käytettävää materiaalia ja kehittämään erityisesti pohdintaosiota. Apuohjaajat arvioivat omaa kokemustaan prosessista kyselyn avulla ja kokivat voineensa vaikuttaa siihen kiitettävästi.
Asiasanat: apuohjaaja, isonen, isoskoulutus, isostoiminta, osallisuus, yhteiskehittäminen
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin vertailukehittämistä ja yhteiskehittämistä. Seurakunnan kolme apuohjaajakoulutuksessa olevaa isosta osallistuivat materiaalin kehittämiseen työpajojen kautta. Apuohjaajat ovat vähintään kolmannen vuoden isosia. Heillä on hyvä kokemuspohja isoskoulutuksesta sekä taidoista, joita isonen tarvitsee. Työpajoja järjestettiin kaksi, ja niiden lisäksi apuohjaajat saivat mahdollisuuden arvioida vielä valmista työtä. Lisäksi ensimmäisen vuoden koulutuksessa olevilta nuorilta kysyttiin kirjallisesti palautetta yhdestä isoskoulutuskerrasta sekä koulutuskauden päätteeksi siitä, missä muodossa materiaalin olisi hyvä olla.
Työn tuote on seurakunnalle ajankohtainen ja sen valmistumisesta ollaan tyytyväisiä. Vihkoon onnistuttiin saamaan hyvin käytettävää materiaalia ja kehittämään erityisesti pohdintaosiota. Apuohjaajat arvioivat omaa kokemustaan prosessista kyselyn avulla ja kokivat voineensa vaikuttaa siihen kiitettävästi.
Asiasanat: apuohjaaja, isonen, isoskoulutus, isostoiminta, osallisuus, yhteiskehittäminen