Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia etähoivapalveluista
Haavisto, Teija; Pesonen, Taina (2023)
Haavisto, Teija
Pesonen, Taina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082825013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082825013
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Etelä-Savon hyvinvointialueeseen kuuluvan Pieksämäen kotihoidon kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Piek-sämäen kotihoidon asiakkaiden kokemuksia heidän käytössään olevista tekno-logian laitteista ja palveluista. Erilaiset teknologian ratkaisut tulevat olemaan tärkeässä asemassa kotihoidossa, koska ihmisten elinajanodote kasvaa ja lai-tospaikkojen määrää vähenee. Oikea-aikaisesti kuluttajalle kohdennettu ter-veysteknologia tulee kohentamaan kansanterveyttä yleisesti ja mahdollisesti laskee terveydenhuollosta aiheutuvia kustannuksia.
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Pieksämäen kotihoidolle ja Etelä-Savon hyvinvointialueelle siitä, miten asiakkaat kokevat eri-laiset teknologian ratkaisut osana heidän hoitoaan. Palveluntuottajalle suora palaute on tärkeää, koska he kykenevät sen pohjalta kehittämään palveluitaan asiakkaiden ja heidän omaistensa toivomaan suuntaan. Asiakastyytyväisyysky-sely tutkimukseen liittyen kerättiin niiltä kotihoidon asiakkailta, joilla oli jo käytös-sään automaattinen lääkeannostelija ja/tai etähoivapalvelut. Kyselylomake toi-mitettiin paperisena versiona 70:lle Pieksämäen kotihoidon asiakkaalle ja siihen vastasi 42 asiakasta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin monimenetelmätutkimusta, joka on kvantitatii-visen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmä. Tutkimus toteutettiin paperisella kyselylomakkeella, jossa oli strukturoituja, avoimia ja puoliavoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa koki etähoivapalvelut helppokäyttöi-siksi, etähoivapalvelut toivat turvallisuutta ja tukivat omatoimijuutta. Kotihoidon asiakkaat kokivat lääkehoidon olevan turvatumpaa ja helppoa automaattisen lääkeannostelijan muistuttaessa lääkkeiden otosta oikeana ajankohtana. Table-tin tai puhelimen välityksellä tapahtuvasta etähoivasta asiakkaiden kokemukset olivat hyviä ja etähoivan koettiin lievittävän yksinäisyyttä. Osa asiakkaista koki etähoivapalveluiden rajoittavan elämää.
Asiasanat: etähoivapalvelut, hyvinvointiteknologia, ikäteknologia, kotihoito, ter-veysteknologia
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Pieksämäen kotihoidolle ja Etelä-Savon hyvinvointialueelle siitä, miten asiakkaat kokevat eri-laiset teknologian ratkaisut osana heidän hoitoaan. Palveluntuottajalle suora palaute on tärkeää, koska he kykenevät sen pohjalta kehittämään palveluitaan asiakkaiden ja heidän omaistensa toivomaan suuntaan. Asiakastyytyväisyysky-sely tutkimukseen liittyen kerättiin niiltä kotihoidon asiakkailta, joilla oli jo käytös-sään automaattinen lääkeannostelija ja/tai etähoivapalvelut. Kyselylomake toi-mitettiin paperisena versiona 70:lle Pieksämäen kotihoidon asiakkaalle ja siihen vastasi 42 asiakasta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin monimenetelmätutkimusta, joka on kvantitatii-visen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmä. Tutkimus toteutettiin paperisella kyselylomakkeella, jossa oli strukturoituja, avoimia ja puoliavoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa koki etähoivapalvelut helppokäyttöi-siksi, etähoivapalvelut toivat turvallisuutta ja tukivat omatoimijuutta. Kotihoidon asiakkaat kokivat lääkehoidon olevan turvatumpaa ja helppoa automaattisen lääkeannostelijan muistuttaessa lääkkeiden otosta oikeana ajankohtana. Table-tin tai puhelimen välityksellä tapahtuvasta etähoivasta asiakkaiden kokemukset olivat hyviä ja etähoivan koettiin lievittävän yksinäisyyttä. Osa asiakkaista koki etähoivapalveluiden rajoittavan elämää.
Asiasanat: etähoivapalvelut, hyvinvointiteknologia, ikäteknologia, kotihoito, ter-veysteknologia