Hyvä saattohoito: opas omaisten tueksi
Penttinen, Mirva; Rannankari, Jenna; Varjus, Petteri (2023)
Penttinen, Mirva
Rannankari, Jenna
Varjus, Petteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090425310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090425310
Tiivistelmä
Parantumattomasti sairaan potilaan elämän loppuvaiheen hoito, eli saattohoito herättää paljon tunteita ja kysymyksiä. Erityisesti potilaiden omaiset saattavat tarvita tukea ja tietoa tulevasta läheisen siirtyessä saattohoitoon. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selkeä ja informatiivinen opas omaisille saattohoidosta ja sen yleisimmistä periaatteista. Oppaalla haluttiin palvella erityisesti saattohoitoon siirtyvän ihmisen omaisia ja vastata heidän yleisimpiin kysymyksiinsä saattohoidosta, tukea sekä potilasta että omaisia saattohoidon aikana ja auttaa hoitohenkilökuntaa vuorovaikutuksessa läheisten kanssa.
Opinnäytetyön kokonaisuuteen kuului kehittämisprosessina tuotettu opas ja sitä koskeva palautekysely sekä opinnäytetyönprosessin kirjallinen raportointi. Opas tehtiin yhteistyössä Haartmanin sairaalan sisätautien vuodeosasto 6:n henkilöstön kanssa. Haartmanin sairaala kuuluu HUSiin. Oppaan aihe tuli osaston tarpeesta saada käyttöönsä selkeä opas, joka vastaa yleisimpiin omaisten esittämiin kysymyksiin.
Palliatiivinen hoito ja saattohoito ovat laajoja aiheita. Työ on rajattu koskemaan vain yleisimpiä kysymyksiä aiheen laajuuden vuoksi. Teoreettiseen viitekehykseen kirjattiin keskeiset asiat palliatiivisesta hoidosta, saattohoidosta ja sen keskeisimmistä periaatteista, omaisten tukemisesta, lähestyvän kuoleman merkeistä ja oppaan laatimisesta. Työn eettisyyttä ja luotettavuutta koskevia kysymyksiä pohdittiin koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Oppaasta muodostui selkeä kokonaisuus, jolla vastattiin yleisimpiin omaisten kysymyksiin saattohoidosta. Oppaan toimivuutta arvioitiin kyselylomakkeiden avulla. Palautetta pyydettiin omaisilta, hoitotyöntekijöiltä ja HUSin asiakasraadilta. Palautteesta selvisi, että opas koettiin tarpeelliseksi, selkeäksi ja ulkoasultaan rauhoittavaksi ja sen katsottiin hyödyttävän sekä potilasta että omaisia.
Asiasanat: hoitosuhde, hoitotyö, läheiset, ohjeet, omaiset, oppaat, palliatiivinen hoito, saattohoito, sairaalahoito, sairaanhoitajat End-of-life care for terminally ill patients is often unfamiliar to many relatives. They usually have many questions when their loved-one is transferred to end-of-life care. The aim of this thesis was to produce a guidebook for relatives to help them during this often challenging period in their lives. The objective of the guidebook was to reply to relatives’ typical questions when their loved one is transferred to end-of-life care, to support both patients and relatives and to create channels of communication towards the nursing personnel.
The thesis process included producing a development-oriented guidebook. Feedback for the guidebook was collected from relatives, nursing personnel and HUS clients via a questionnaire, and the final stage was the written report. The guidebook was made in collaboration with Haartman Hospital’s internal medicine ward 6. Haartman Hospital is part of Helsinki University Hospital. The request for such a guidebook was made by the nursing personnel of Haartman Hospital’s ward 6.
Palliative care and end-of-life care are vast concepts. Nonetheless, the aim was to produce a clear and informative guidebook to answer the most common questions relatives may ask about palliative and end-of-life care. The theoretical background of the thesis consisted of the main points of palliative care, the main principles of end-of-life care, how to support relatives, early signs of approaching death and general principles of creating a guidebook. Issues involving ethics, reliability and validity were considered throughout the thesis.
Based on the feedback that was gathered from the relatives, the nursing personnel and HUS clients, the guidebook was considered useful and informative and the layout calming. The main finding of the thesis was that providing such a guidebook for the relatives was a welcome addition and was seen as bene-ficial for both the patient and the relatives.
Keywords: End-of-life-care, guidebook, hospice care, hospital care, instruction, nursing, palliative care, patient, registered nurses, relatives
Opinnäytetyön kokonaisuuteen kuului kehittämisprosessina tuotettu opas ja sitä koskeva palautekysely sekä opinnäytetyönprosessin kirjallinen raportointi. Opas tehtiin yhteistyössä Haartmanin sairaalan sisätautien vuodeosasto 6:n henkilöstön kanssa. Haartmanin sairaala kuuluu HUSiin. Oppaan aihe tuli osaston tarpeesta saada käyttöönsä selkeä opas, joka vastaa yleisimpiin omaisten esittämiin kysymyksiin.
Palliatiivinen hoito ja saattohoito ovat laajoja aiheita. Työ on rajattu koskemaan vain yleisimpiä kysymyksiä aiheen laajuuden vuoksi. Teoreettiseen viitekehykseen kirjattiin keskeiset asiat palliatiivisesta hoidosta, saattohoidosta ja sen keskeisimmistä periaatteista, omaisten tukemisesta, lähestyvän kuoleman merkeistä ja oppaan laatimisesta. Työn eettisyyttä ja luotettavuutta koskevia kysymyksiä pohdittiin koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Oppaasta muodostui selkeä kokonaisuus, jolla vastattiin yleisimpiin omaisten kysymyksiin saattohoidosta. Oppaan toimivuutta arvioitiin kyselylomakkeiden avulla. Palautetta pyydettiin omaisilta, hoitotyöntekijöiltä ja HUSin asiakasraadilta. Palautteesta selvisi, että opas koettiin tarpeelliseksi, selkeäksi ja ulkoasultaan rauhoittavaksi ja sen katsottiin hyödyttävän sekä potilasta että omaisia.
Asiasanat: hoitosuhde, hoitotyö, läheiset, ohjeet, omaiset, oppaat, palliatiivinen hoito, saattohoito, sairaalahoito, sairaanhoitajat
The thesis process included producing a development-oriented guidebook. Feedback for the guidebook was collected from relatives, nursing personnel and HUS clients via a questionnaire, and the final stage was the written report. The guidebook was made in collaboration with Haartman Hospital’s internal medicine ward 6. Haartman Hospital is part of Helsinki University Hospital. The request for such a guidebook was made by the nursing personnel of Haartman Hospital’s ward 6.
Palliative care and end-of-life care are vast concepts. Nonetheless, the aim was to produce a clear and informative guidebook to answer the most common questions relatives may ask about palliative and end-of-life care. The theoretical background of the thesis consisted of the main points of palliative care, the main principles of end-of-life care, how to support relatives, early signs of approaching death and general principles of creating a guidebook. Issues involving ethics, reliability and validity were considered throughout the thesis.
Based on the feedback that was gathered from the relatives, the nursing personnel and HUS clients, the guidebook was considered useful and informative and the layout calming. The main finding of the thesis was that providing such a guidebook for the relatives was a welcome addition and was seen as bene-ficial for both the patient and the relatives.
Keywords: End-of-life-care, guidebook, hospice care, hospital care, instruction, nursing, palliative care, patient, registered nurses, relatives