Digillä terveysvalmennusta: digitaalisen osaamisen hyödyntäminen raskausdiabeteksen terveysvalmennuksen tukena
Kurkinen, Anne (2023)
Kurkinen, Anne
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225699
Tiivistelmä
Organisaatiot ovat muutoksen edessä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Työkulttuuria kehitetään, ja muutos koskettaa kaikkia. Digitaalinen osaaminen on välttämätöntä, ja palveluiden tarjontaan vaikuttaa koko väestön halu ottaa käyttöön uudet toiminnot. Opinnäytetyön tavoite oli tutkia terveydenhoitajien teknologiaosaamista ja digitaalisia taitoja, joiden avulla pyritään parantamaan asiakkaiden asemaa palvelujärjestelmässä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia terveydenhoitajien asenteita ja näkemyksiä terveyspalveluiden tarjonnan uudistamisesta, digitalisoimisesta ja osaamistarpeista. Tavoitteena oli lisätä ajankohtaista tietoa terveydenhoitajien tämänhetkisestä työstä ja asenteesta tulevaan muutokseen sekä kerätä tietoa raskausdiabeteksen hoidosta. Tavoitteena on kehittää etävastaanottoa ja muita digitaalisia palveluja tukemaan perinteistä hoitopolkua.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Kaikille haastateltaville esitettiin samat kysymykset. Haastattelut litteroitiin ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä. Tutkimukseen osallistui yhdeksän äitiys- ja lastenneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa Uudenmaan alueelta Lapin lääniin asti.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaali- ja terveyspalveluiden digitalisoituminen vaatii työntekijöiltä kykyä omaksua uusia toimintatapoja. Tämä työelämän muutos edellyttää tarvekohtaista oppimista, kasvun mahdollisuuksia ja hallintaa. Lisääntynyt kustannustehokkuus vaikuttaa työn luonteeseen. Kokonaisuus vaatii hyvää johtamista, yhteistyökykyä ja valmiutta digitaaliselle muutokselle. Kaiken tämän keskiössä tulee olla asiakas.
Asiasanat: digitalisaatio, digineuvonta, etävastaanotto Organizations are facing change in social and health services. The work culture is being developed, and the change affects everyone. Digital competence is essential, and the supply of services is affected by the desire of the entire population to adopt new functions. The aim of the thesis was to investigate the technological knowledge and digital skills of health nurses, which aim to improve the position of customers in the service system.
The purpose of the thesis was to investigate the attitudes and views of health nurses regarding the renewal, digitalization and competence needs of the provision of health services. The goal was to add up-to-date information about the current work of health nurses and their attitude to future changes, as well as collect information about the treatment of gestational diabetes. The goal is to develop remote reception and other digital services to support the traditional treatment path.
The thesis was carried out as qualitative research using semi-structured interviews. All interviewees were asked the same questions. The interviews were transcribed, and the research material was analyzed using material-based content analysis. Nine public health nurses working in counseling centers from Uusimaa region to Lapland County participated in the study.
The research results showed that the digitalization of social and health services requires employees to have the ability to adopt new ways of working. This change in working life requires need-based learning, opportunities for growth and management. Increased cost efficiency affects the nature of work. The whole requires good management, cooperation, and readiness for digital change. The customer must be at the center of all this.
Keywords: digitization, digital advice, remote reception
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia terveydenhoitajien asenteita ja näkemyksiä terveyspalveluiden tarjonnan uudistamisesta, digitalisoimisesta ja osaamistarpeista. Tavoitteena oli lisätä ajankohtaista tietoa terveydenhoitajien tämänhetkisestä työstä ja asenteesta tulevaan muutokseen sekä kerätä tietoa raskausdiabeteksen hoidosta. Tavoitteena on kehittää etävastaanottoa ja muita digitaalisia palveluja tukemaan perinteistä hoitopolkua.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Kaikille haastateltaville esitettiin samat kysymykset. Haastattelut litteroitiin ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä. Tutkimukseen osallistui yhdeksän äitiys- ja lastenneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa Uudenmaan alueelta Lapin lääniin asti.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaali- ja terveyspalveluiden digitalisoituminen vaatii työntekijöiltä kykyä omaksua uusia toimintatapoja. Tämä työelämän muutos edellyttää tarvekohtaista oppimista, kasvun mahdollisuuksia ja hallintaa. Lisääntynyt kustannustehokkuus vaikuttaa työn luonteeseen. Kokonaisuus vaatii hyvää johtamista, yhteistyökykyä ja valmiutta digitaaliselle muutokselle. Kaiken tämän keskiössä tulee olla asiakas.
Asiasanat: digitalisaatio, digineuvonta, etävastaanotto
The purpose of the thesis was to investigate the attitudes and views of health nurses regarding the renewal, digitalization and competence needs of the provision of health services. The goal was to add up-to-date information about the current work of health nurses and their attitude to future changes, as well as collect information about the treatment of gestational diabetes. The goal is to develop remote reception and other digital services to support the traditional treatment path.
The thesis was carried out as qualitative research using semi-structured interviews. All interviewees were asked the same questions. The interviews were transcribed, and the research material was analyzed using material-based content analysis. Nine public health nurses working in counseling centers from Uusimaa region to Lapland County participated in the study.
The research results showed that the digitalization of social and health services requires employees to have the ability to adopt new ways of working. This change in working life requires need-based learning, opportunities for growth and management. Increased cost efficiency affects the nature of work. The whole requires good management, cooperation, and readiness for digital change. The customer must be at the center of all this.
Keywords: digitization, digital advice, remote reception