ALLE KOULUIKÄISTEN LASTEN KASVATUS JA OPETUS VIROSSA : Terake-lastentarhan tapaus
Vilokas, Svetlana; Laissaoui, Jana (2014)
Vilokas, Svetlana
Laissaoui, Jana
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914312
Tiivistelmä
Laissaoui, Jana & Vilokas, Svetlana. Alle kouluikäisten lasten kasvatus ja opetus Virossa.Terake-lastentarhan tapaus.
Helsinki, syksy 2014, 61s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja saada tietoa oman päiväkodin työntekijöitä varten varhaiskasvatuksesta Virossa tutustumalla yhden päiväkodin toimintaan, koska suomalaisissa päiväkodeissa on nykyään paljon Virosta Suomeen muuttaneiden perheiden lapsia. Tarkastelun kohteena oli yksi Sakun kunnan päiväkodeista.
Opinnäytetyömme aineisto on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja teemahaastatteluin. Haastattelimme työtä varten kolmea virolaisen päiväkodin työntekijää. Toteutimme haastattelut helmikuussa 2014.
Opinnäytetyötä varten luettiin Viron varhaiskasvatusta ohjaavia lakeja ja lastentarhanopettajien työssä käytettävää kirjallisuutta.
Tutkimustuloksissa nousi esille, että Virossa lastentarhan toiminnan perustana ovat valtion lait ja opetussuunnitelma. Jokaisessa lapsiryhmässä työskentelee kaksi lastentarhanopettajaa, joilla kaikilla on samanlainen varhaiskasvatuksen korkeakoulututkinto, joka antaa oikeuden työskentelyyn alle 8-vuotiaiden lasten kanssa. Musiikin-, liikunnan- ja käsityönopettajilla on korkeakoulututkinto omalta alalta. Lastentarhan ryhmän enimmäislapsimäärä on 24, ja sitä ei saa ylittää. Kaikki ryhmässä olevat lapset ovat saman ikäisiä. Esikouluryhmää ei ole erikseen, vaan se on osana varhaiskasvatusta. Lapset siirtyvät lastentarhasta koulun ensimmäiselle luokalle. Lastentarhalla on neljän vuoden kehittämissuunnitelma.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päiväkodit, pedagoginen suunnittelu, laatu, kehittäminen, Viro
Helsinki, syksy 2014, 61s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja saada tietoa oman päiväkodin työntekijöitä varten varhaiskasvatuksesta Virossa tutustumalla yhden päiväkodin toimintaan, koska suomalaisissa päiväkodeissa on nykyään paljon Virosta Suomeen muuttaneiden perheiden lapsia. Tarkastelun kohteena oli yksi Sakun kunnan päiväkodeista.
Opinnäytetyömme aineisto on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja teemahaastatteluin. Haastattelimme työtä varten kolmea virolaisen päiväkodin työntekijää. Toteutimme haastattelut helmikuussa 2014.
Opinnäytetyötä varten luettiin Viron varhaiskasvatusta ohjaavia lakeja ja lastentarhanopettajien työssä käytettävää kirjallisuutta.
Tutkimustuloksissa nousi esille, että Virossa lastentarhan toiminnan perustana ovat valtion lait ja opetussuunnitelma. Jokaisessa lapsiryhmässä työskentelee kaksi lastentarhanopettajaa, joilla kaikilla on samanlainen varhaiskasvatuksen korkeakoulututkinto, joka antaa oikeuden työskentelyyn alle 8-vuotiaiden lasten kanssa. Musiikin-, liikunnan- ja käsityönopettajilla on korkeakoulututkinto omalta alalta. Lastentarhan ryhmän enimmäislapsimäärä on 24, ja sitä ei saa ylittää. Kaikki ryhmässä olevat lapset ovat saman ikäisiä. Esikouluryhmää ei ole erikseen, vaan se on osana varhaiskasvatusta. Lapset siirtyvät lastentarhasta koulun ensimmäiselle luokalle. Lastentarhalla on neljän vuoden kehittämissuunnitelma.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päiväkodit, pedagoginen suunnittelu, laatu, kehittäminen, Viro