Digitaalisen oppimateriaalin tuottaminen hengitysvaikeuspotilaan hoitotyöstä ja välineistöstä
Pyykkinen, Mikko; Ahonen, Suvi; Tarvainen, Laura (2014)
Pyykkinen, Mikko
Ahonen, Suvi
Tarvainen, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092614233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092614233
Tiivistelmä
Ahonen Suvi, Pyykkinen Mikko ja Tarvainen Laura. Digitaalisen oppimateriaalin tuottaminen hengitysvaikeuspotilaan hoitotyöstä ja välineistöstä. Syksy 2014, 63 sivua, 2 liitettä, 1 DVD.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki. Hoitotyön koulutusohjelma. Hoitotyön suuntautumisvaihtoehto: Sairaanhoitaja (AMK).
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa laadukas digitaalinen oppimateriaali hengitysvaikeuspotilaan hoitotyön opetukseen. Digitaalinen oppimateriaali on tarkoitettu Diakonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajien käyttöön. Kohderyhmänä ovat sairaanhoitajaopiskelijat, joiden oppimisen tueksi oppimateriaali on tarkoitettu. Digitaalisen oppimateriaalin tavoite oli tuoda sairaanhoitajaopiskelijoille teoreettisen tiedon, demonstraation ja potilasesimerkin avulla hengitysvaikeuspotilaan hoitoa sekä siihen tarvittava välineistöä.
Opinnäytetyössä käydään läpi, mitä tarkoitetaan äkillisellä hengitysvaikeudella, miten hengitystä havainnoidaan, mitkä ovat äkillisen hengitysvaikeuden syyt sekä mitkä valmiudet sairaanhoitajalla pitää olla äkillisen hengitysvaikeuden kohtaamiseen. Käytännössä tämä on ollut teoriatausta digitaaliselle oppimateriaalille. Opinnäytetyön raportissa käsitellään myös sairaanhoitajan kliinisten taitojen oppimista sekä digitaalisen oppimateriaalin hyödyntämistä sairaanhoitajien koulutuksessa. Opinnäytetyön raportissa käydään myös läpi opinnäytetyöprosessi sekä digitaalisesta oppimateriaalista suoritettu arviointikysely hoitotyön ammattilaisille.
Opinnäytetyön produktiona on tuotettu digitaalinen oppimateriaali. Digitaalisen oppimateriaalin tuottamisessa kiinnitettiin huomiota teoreettisesti ja visuaalisesti yhtenäiseen kokonaisuuteen, potilasesimerkin kautta haluttiin tuoda vähän dramaattisuutta, joka motivoisi sairaanhoitajaopiskelijoita oppimaan. Hoitotyön ammattilaisille tehdyn arviointikyselyn perusteella digitaalinen oppimateriaali oli onnistunut ja tarkoituksenmukainen.
Digitaalisen oppimateriaalin avulla tuotettiin uutta materiaalia Diakonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opetukseen. Tulevaisuudessa halutaan kannustaa tulevia opinnäytetyön tekijöitä tekemään lisää digitaalisia oppimateriaaleja. Ne tuovat syvyyttä opetukseen, ja niiden tekeminen on mielekästä sekä ammatillista kasvua tukevaa. Jatkokehittämisaiheena ehdotetaan digitaalista oppimateriaalia hoitoelvytyksestä Diakonia-ammattikorkeakoululle.
Asiasanat: Hengitys, hengitysvaikeus, hengitystien turvaaminen, visuaalinen oppiminen, digitaalinen oppimateriaali
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki. Hoitotyön koulutusohjelma. Hoitotyön suuntautumisvaihtoehto: Sairaanhoitaja (AMK).
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa laadukas digitaalinen oppimateriaali hengitysvaikeuspotilaan hoitotyön opetukseen. Digitaalinen oppimateriaali on tarkoitettu Diakonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajien käyttöön. Kohderyhmänä ovat sairaanhoitajaopiskelijat, joiden oppimisen tueksi oppimateriaali on tarkoitettu. Digitaalisen oppimateriaalin tavoite oli tuoda sairaanhoitajaopiskelijoille teoreettisen tiedon, demonstraation ja potilasesimerkin avulla hengitysvaikeuspotilaan hoitoa sekä siihen tarvittava välineistöä.
Opinnäytetyössä käydään läpi, mitä tarkoitetaan äkillisellä hengitysvaikeudella, miten hengitystä havainnoidaan, mitkä ovat äkillisen hengitysvaikeuden syyt sekä mitkä valmiudet sairaanhoitajalla pitää olla äkillisen hengitysvaikeuden kohtaamiseen. Käytännössä tämä on ollut teoriatausta digitaaliselle oppimateriaalille. Opinnäytetyön raportissa käsitellään myös sairaanhoitajan kliinisten taitojen oppimista sekä digitaalisen oppimateriaalin hyödyntämistä sairaanhoitajien koulutuksessa. Opinnäytetyön raportissa käydään myös läpi opinnäytetyöprosessi sekä digitaalisesta oppimateriaalista suoritettu arviointikysely hoitotyön ammattilaisille.
Opinnäytetyön produktiona on tuotettu digitaalinen oppimateriaali. Digitaalisen oppimateriaalin tuottamisessa kiinnitettiin huomiota teoreettisesti ja visuaalisesti yhtenäiseen kokonaisuuteen, potilasesimerkin kautta haluttiin tuoda vähän dramaattisuutta, joka motivoisi sairaanhoitajaopiskelijoita oppimaan. Hoitotyön ammattilaisille tehdyn arviointikyselyn perusteella digitaalinen oppimateriaali oli onnistunut ja tarkoituksenmukainen.
Digitaalisen oppimateriaalin avulla tuotettiin uutta materiaalia Diakonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opetukseen. Tulevaisuudessa halutaan kannustaa tulevia opinnäytetyön tekijöitä tekemään lisää digitaalisia oppimateriaaleja. Ne tuovat syvyyttä opetukseen, ja niiden tekeminen on mielekästä sekä ammatillista kasvua tukevaa. Jatkokehittämisaiheena ehdotetaan digitaalista oppimateriaalia hoitoelvytyksestä Diakonia-ammattikorkeakoululle.
Asiasanat: Hengitys, hengitysvaikeus, hengitystien turvaaminen, visuaalinen oppiminen, digitaalinen oppimateriaali