Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma Humppilan kunnan varhaiskasvatukseen
Järvinen, Roosa; Kaskenoja, Juulia; Niemi, Iida (2023)
Järvinen, Roosa
Kaskenoja, Juulia
Niemi, Iida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100126631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100126631
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma Humppilan kunnan varhaiskasvatukseen. Tavoitteena oli luoda käytännönläheinen ja konkreettinen työkalu varhaiskasvattajille arkeen sekä lisätä tietoisuutta tasa-arvosta varhaiskasvatuksen laadun parantamiseksi. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat sensitiivisyys, tasa-arvo ja varhaiskasvatus. Keskeiset käsitteet luovat pohjan ja teorian opinnäytetyöhön
Opinnäytetyön tilaajana toimi Humppilan kunnan varhaiskasvatus. Idea tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta tuli tilaajalta. Humppilan kunnan varhaiskasvatuksessa ei vielä ollut kyseistä suunnitelmaa tehtynä, joten suunnitelman toteuttaminen opinnäytetyönä oli ajankohtainen.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja henkilökunnalle sekä lapsille. Haastattelujen avulla saatiin tietoa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen nykytilanteesta. Opinnäytetyössä käsitellään teoriatietoa keskeisistä käsitteistä. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta käsiteltiin lakien, varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden, YK:n lapsenoikeuksien sekä erilaisten artikkelien pohjalta. Opinnäytetyön tilaaja arvioi valmista suunnitelmaa ja hyväksyi sen.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Humppilan kunnan varhaiskasvatus. Idea tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta tuli tilaajalta. Humppilan kunnan varhaiskasvatuksessa ei vielä ollut kyseistä suunnitelmaa tehtynä, joten suunnitelman toteuttaminen opinnäytetyönä oli ajankohtainen.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja henkilökunnalle sekä lapsille. Haastattelujen avulla saatiin tietoa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen nykytilanteesta. Opinnäytetyössä käsitellään teoriatietoa keskeisistä käsitteistä. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta käsiteltiin lakien, varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden, YK:n lapsenoikeuksien sekä erilaisten artikkelien pohjalta. Opinnäytetyön tilaaja arvioi valmista suunnitelmaa ja hyväksyi sen.