Sosionomiopiskelijoiden näkemyksiä vetovoimaisista sosiaalialan työnantajista
Kess, Reina (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926596
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia työnantajatekijöitä sosiaalialan opiskelijat pitävät vetovoimaisina. Empiirinen osa tutkimuksesta toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeella viimeisen vuoden sosionomiopiskelijoille.
Kyselytutkimus suoritettiin yhteistyössä Luona Oy:n kanssa ja tutkimuksen aineisto kerättiin viimeisen vuoden sosionomiopiskelijoilta pääkaupunkiseudun ammattikorkeakouluista Arcadasta, Diakonia-ammattikorkeakoulusta, Metropoliasta ja Laureasta. Kyselylomake toteutettiin Surveypal-alustalla ja se sisälsi monivalinta-arvokysymyksiä sekä avoimia kohtia, joihin vastaaja pystyi perustelemaan vastauksensa. Kysymykset käsittelevät erilaisia työnantajien vetovoi-maisuuteen vaikuttavia tekijöitä liittyen toimialaan, työnantajatahoon, yrityksen arvoihin, työpaikkakulttuuriin sekä tehtävään työhön. Lisäksi opiskelijoilta kysyttiin kuka tai mikä taho vaikuttaa eniten luodessa mielikuvaa ja odotuksia vetovoimaisesta työnantajasta.
Empiirisen tutkimuksen tulokset analysointiin kvantitatiivisesti tilastollisilla menetelmillä ja kvalitatiivisesti sisältöanalyysillä. Tulosten perusteella työnantajan valinnassa tärkeimpiä tekijöitä ovat vastaajan oma kiinnostus työskentelystä tietyn asiakasryhmän kanssa, mukava työyhteisö ja kilpailukykyinen palkka. Lisäksi opiskelijat pitävät sellaisia työnantajia vetovoimaisina, jotka toimivat sosiaalialan eettisten arvojen mukaisesti.
Opinnäytetyön tulokset antavat arvokasta tietoa sosiaalialan työnantajille, joiden tavoitteena on houkutella ja rekrytoida uusia osaajia. Tulosten perusteella työnantajat voivat kehittää työpaikkojaan panostamalla työpaikkakulttuuriin, työnantajamielikuvaan ja tehtävän työn merkityksellisyyteen. The purpose of this thesis was to investigate the factors that social service students find attractive in potential employers. The empirical part of the research was conducted through an electronic survey administered to final-year Bachelor of Social Services students.
The survey research was carried out in collaboration with Luona Ltd. and data for the study were collected from final-year social service students at universities of applied sciences in the metropolitan area, including Arcada, Diaconia University of Applied Sciences, Metropolia, and Laurea. The survey was implemented using the Surveypal platform and included multiple-choice questions as well as open-ended sections where respondents could provide justifications for their answers. The questions explored various factors influencing employer attractiveness, such as industry, the employer entity, company values, workplace culture, and job role. Additionally, students were asked who or what entity had the most influence on shaping their perceptions and expectations of an attractive employer.
The results of the empirical research were analyzed quantitatively using statistical methods and qualitatively through content analysis. Based on the findings, the most important factors in employer selection are one's own interest in working with a specific client group, a pleasant working environment, and a competitive salary. Additionally, students find employers attractive when they adhere to the ethical values of the social services field.
The results of this thesis provide valuable insights for employers in the social services field who aim to attract and recruit new talent. Based on these findings, employers can enhance their workplaces by focusing on workplace culture, employer branding and the meaningfulness of job roles.
Kyselytutkimus suoritettiin yhteistyössä Luona Oy:n kanssa ja tutkimuksen aineisto kerättiin viimeisen vuoden sosionomiopiskelijoilta pääkaupunkiseudun ammattikorkeakouluista Arcadasta, Diakonia-ammattikorkeakoulusta, Metropoliasta ja Laureasta. Kyselylomake toteutettiin Surveypal-alustalla ja se sisälsi monivalinta-arvokysymyksiä sekä avoimia kohtia, joihin vastaaja pystyi perustelemaan vastauksensa. Kysymykset käsittelevät erilaisia työnantajien vetovoi-maisuuteen vaikuttavia tekijöitä liittyen toimialaan, työnantajatahoon, yrityksen arvoihin, työpaikkakulttuuriin sekä tehtävään työhön. Lisäksi opiskelijoilta kysyttiin kuka tai mikä taho vaikuttaa eniten luodessa mielikuvaa ja odotuksia vetovoimaisesta työnantajasta.
Empiirisen tutkimuksen tulokset analysointiin kvantitatiivisesti tilastollisilla menetelmillä ja kvalitatiivisesti sisältöanalyysillä. Tulosten perusteella työnantajan valinnassa tärkeimpiä tekijöitä ovat vastaajan oma kiinnostus työskentelystä tietyn asiakasryhmän kanssa, mukava työyhteisö ja kilpailukykyinen palkka. Lisäksi opiskelijat pitävät sellaisia työnantajia vetovoimaisina, jotka toimivat sosiaalialan eettisten arvojen mukaisesti.
Opinnäytetyön tulokset antavat arvokasta tietoa sosiaalialan työnantajille, joiden tavoitteena on houkutella ja rekrytoida uusia osaajia. Tulosten perusteella työnantajat voivat kehittää työpaikkojaan panostamalla työpaikkakulttuuriin, työnantajamielikuvaan ja tehtävän työn merkityksellisyyteen.
The survey research was carried out in collaboration with Luona Ltd. and data for the study were collected from final-year social service students at universities of applied sciences in the metropolitan area, including Arcada, Diaconia University of Applied Sciences, Metropolia, and Laurea. The survey was implemented using the Surveypal platform and included multiple-choice questions as well as open-ended sections where respondents could provide justifications for their answers. The questions explored various factors influencing employer attractiveness, such as industry, the employer entity, company values, workplace culture, and job role. Additionally, students were asked who or what entity had the most influence on shaping their perceptions and expectations of an attractive employer.
The results of the empirical research were analyzed quantitatively using statistical methods and qualitatively through content analysis. Based on the findings, the most important factors in employer selection are one's own interest in working with a specific client group, a pleasant working environment, and a competitive salary. Additionally, students find employers attractive when they adhere to the ethical values of the social services field.
The results of this thesis provide valuable insights for employers in the social services field who aim to attract and recruit new talent. Based on these findings, employers can enhance their workplaces by focusing on workplace culture, employer branding and the meaningfulness of job roles.