YHTEISÖLLISYYS JA OSALLISUUS YKSINÄISYYDEN EHKÄISIJÖINÄ: kokemuksia Vantaan Kivistön suuralueelta
; Asp, Tuula; Leikkari, Karoliina (2023)
Asp, Tuula
Leikkari, Karoliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226753
Tiivistelmä
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Vantaan Kivistön suuralueen asukkaiden kokemuksia yhteisöllisyydestä ja osallisuudesta sekä yksinäisyyden kokemuksesta. Opinnäytetyön työelämäkumppani oli MarjaVerkko ry, joka on Kivistön suuralueella toimiva yhteistyöverkosto. Tavoitteena oli kerätä tutkimusalueen asukkaista tietoa, jota työelämäkumppani voi hyödyntää toimintansa kehittämisessä ja suunnittelussa. MarjaVerkon lähtökohtana oli houkutella lisää nuoria aikuisia mukaan toimintaansa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kokonaistutkimuksena verkkokyselynä ja siihen vastasi 240 asukasta. Tutkimustulosten hyödynnettävyyttä tarkasteltiin myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon viitekehyksessä. Opinnäytetyön tietopohja perustuu tieteellisiin tutkimuksiin yksinäisyyden, yhteisöllisyyden ja osallisuuden ilmiöistä sekä tilastotietoon asuinalueen väestöstä. Lisäksi tietopohjaan on koottu tutkimuksellista tietoa kirkon roolista yhteisöllisyyden edistäjänä.
Tutkimuksen päälöydöksinä oli nuorten aikuisten eli alle 29-vuotiaiden ikäryhmää koskevat tulokset. Yli puolet nuorista aikuisista ja 30–45-vuotiaista koki ajoittain yksinäisyyttä ja yli 60-vuotiaistakin kolmannes. Keskeisinä nuorten aikuisten toimintaan osallistumisen esteinä erottui, ettei toiminnasta oltu tietoisia tai toimintaa ei koettu itselle suunnatuksi. Nuoret aikuiset kokivat myös arkuutta toimintaan mukaan lähtemisessä. Lisäksi ikäryhmässä ilmeni kaipuu yhteisöllisyyteen ja yhteiseen toimintaan sekä vertaisuuden kokemiseen. Tutkimustuloksissa MarjaVerkon yhteisöllisyyttä ja eri toimijoiden välistä yhteistyötä edistävä toiminta nähtiin alueen kannalta tärkeänä. Yhteisöihin kuulumista pidettiin tärkeänä kaikissa ikäryhmissä. Kuitenkin seurakunnan tai muuhun uskonnolliseen toimintaan osallistuminen herätti vähän kiinnostusta kaikissa ikäryhmissä.
Tutkimuksessa saatiin tietoa MarjaVerkon toiminnan kehittämisen tueksi. Osallistumisen esteiden poistamiseksi MarjaVerkon kannattaa mukauttaa toimintaansa alueen asukkaiden tarpeita ja toiveita vastaaviksi. Toiminta kannattaa aikatauluttaa työssäkäyvät huomioiden, ja luoda mahdollisuuksia uusien ihmisten kohtaamiselle sekä vertaisryhmätoiminnoille. Sisältö- ja mielikuvamarkkinointia tulisi mukauttaa paremmin nuoria aikuisia tavoittavaksi. Seurakunnan tarjontaan on suositeltavaa lisätä tunnustuksellisesti neutraalia, matalan kynnyksen toimintaa kirkosta vieraantuneiden ryhmien tavoittamiseksi.
Tutkimuksen päälöydöksinä oli nuorten aikuisten eli alle 29-vuotiaiden ikäryhmää koskevat tulokset. Yli puolet nuorista aikuisista ja 30–45-vuotiaista koki ajoittain yksinäisyyttä ja yli 60-vuotiaistakin kolmannes. Keskeisinä nuorten aikuisten toimintaan osallistumisen esteinä erottui, ettei toiminnasta oltu tietoisia tai toimintaa ei koettu itselle suunnatuksi. Nuoret aikuiset kokivat myös arkuutta toimintaan mukaan lähtemisessä. Lisäksi ikäryhmässä ilmeni kaipuu yhteisöllisyyteen ja yhteiseen toimintaan sekä vertaisuuden kokemiseen. Tutkimustuloksissa MarjaVerkon yhteisöllisyyttä ja eri toimijoiden välistä yhteistyötä edistävä toiminta nähtiin alueen kannalta tärkeänä. Yhteisöihin kuulumista pidettiin tärkeänä kaikissa ikäryhmissä. Kuitenkin seurakunnan tai muuhun uskonnolliseen toimintaan osallistuminen herätti vähän kiinnostusta kaikissa ikäryhmissä.
Tutkimuksessa saatiin tietoa MarjaVerkon toiminnan kehittämisen tueksi. Osallistumisen esteiden poistamiseksi MarjaVerkon kannattaa mukauttaa toimintaansa alueen asukkaiden tarpeita ja toiveita vastaaviksi. Toiminta kannattaa aikatauluttaa työssäkäyvät huomioiden, ja luoda mahdollisuuksia uusien ihmisten kohtaamiselle sekä vertaisryhmätoiminnoille. Sisältö- ja mielikuvamarkkinointia tulisi mukauttaa paremmin nuoria aikuisia tavoittavaksi. Seurakunnan tarjontaan on suositeltavaa lisätä tunnustuksellisesti neutraalia, matalan kynnyksen toimintaa kirkosta vieraantuneiden ryhmien tavoittamiseksi.