ASIAKASTYYTYVÄISYYS MIELENTERVEYSKUNTOUTUJILLE SUUNNATUISSA ASUMISEN TUKIPALVELUISSA
Halsio, Kia; Vähäaho, Oona (2023)
Halsio, Kia
Vähäaho, Oona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100626972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100626972
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yhteistyötaholle Mielenterveysyhdistys Etappi ry:lle sekä tietoa tuetun asumisen asiakastyytyväisyydestä että asiakastyytyväisyyskysely jatkokäytettäväksi. Yhteistyötahon tarve kyselylle oli suuri, sillä heillä ei ollut ennestään mittaria asumisen tukipalveluiden asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Etappi ry pystyy hyödyntämään kyselyn avulla saatua palautetta asumispalveluiden kokonaisvaltaisessa kehittämisessä. Opinnäytetyössä tutkittiin asumisen tukipalveluiden asiakkaiden kokemuksia tuetusta asumisesta. Kysely toteutettiin kerran kyseiselle asiakasryhmälle. Tavoite oli saada asiakkaiden kokemuksien kautta tietoa tuetun asumisen vaikuttavuudesta. Tietoa kartoitettiin erityisesti asiakkaiden tyytyväisyydestä heidän saamaansa tukeen ja osallisuuden kokemuksista palveluiden aikana.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella helmi-maaliskuun aikana vuonna 2023. Kyselyyn vastasi seitsemän asumisen tukipalveluiden asiakasta. Aineistoa käsiteltiin kokonaistutkimuksena, jossa saatuja vastauksia analysoitiin kokonaisuudessaan samalla painoarvolla. Kysely rakentui neljän pääteeman ympärille, jotka olivat osallisuus, saatu tuki, yhteistyö ja asuminen.
Aineiston perusteella asumisen tukipalveluiden asiakkaat ovat varsin tyytyväisiä Mielenterveysyhdistys Etappi ry:n palveluihin. Asiakkaat kokivat saaneensa riittävästi tukea, ja yhteistyötä ohjaajan kanssa pidettiin sujuvana ja turvallisena. Asiakkuuden prosessista oli tiedotettu riittävästi, ja asiakkaat ovat saaneet olla mukana heidän elämäänsä koskevassa päätöksenteossa. Toiveiden ja tarpeiden huomioon ottamiseen palvelua suunniteltaessa koettiin pääosin tyytyväisyyttä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella helmi-maaliskuun aikana vuonna 2023. Kyselyyn vastasi seitsemän asumisen tukipalveluiden asiakasta. Aineistoa käsiteltiin kokonaistutkimuksena, jossa saatuja vastauksia analysoitiin kokonaisuudessaan samalla painoarvolla. Kysely rakentui neljän pääteeman ympärille, jotka olivat osallisuus, saatu tuki, yhteistyö ja asuminen.
Aineiston perusteella asumisen tukipalveluiden asiakkaat ovat varsin tyytyväisiä Mielenterveysyhdistys Etappi ry:n palveluihin. Asiakkaat kokivat saaneensa riittävästi tukea, ja yhteistyötä ohjaajan kanssa pidettiin sujuvana ja turvallisena. Asiakkuuden prosessista oli tiedotettu riittävästi, ja asiakkaat ovat saaneet olla mukana heidän elämäänsä koskevassa päätöksenteossa. Toiveiden ja tarpeiden huomioon ottamiseen palvelua suunniteltaessa koettiin pääosin tyytyväisyyttä.