Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aistiherkkyys kouluruokailussa : kyselytutkimus aistiherkkien alakoululaisten huoltajille

Muuri, Makte; Gabel, Annaliina (2023)

 
Avaa tiedosto
Gabel-Muuri.pdf (832.6Kt)
Lataukset: 


Muuri, Makte
Gabel, Annaliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030173
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Annaliina Gabel
Makte Muuri
AISTIHERKKYYS KOULURUOKAILUSSA – Kyselytutkimus aistiherkkien alakoululaisten huoltajille
42 Sivua, 3 liitettä
Kevät 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Terveydenhoitaja (AMK) Sosionomi (AMK)

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kouluruokailuun liittyen kysely huoltajille, joiden alakouluikäisillä lapsilla on aistiherkkyyksiä. Aistiherkkyydet ovat yleisiä henkilöillä, joilla on jokin neurokirjon häiriö. Osalle oppilaista jatkuvat aistiärsykkeet aiheuttavat kohtuutonta kuormitusta koulupäivän aikana. Kouluruokailu on tärkeässä roolissa jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta. Aistiherkälle lapselle ruokailu voi olla hetki, jossa kaikki aistit joutuvat koville. Kyselyn avulla kartoitettiin huoltajien käsityksiä aistiherkän lapsensa kouluruokailusta sekä aistiherkkyyksien vaikutusta kouluruokailuun.

Aineisto koostui 88 vastauksesta. Kyselylomakkeella oli suljettuja, puoliavoimia ja avoimia kysymyksiä. Analyysin menetelminä käytettiin luokittelua, teemoittelua ja tyypittelyä. Suljetuista kysymyksistä saatiin taustatietoja kuten lasten luokkaasteet ja aistiherkkyyden esiintymisen muodot. Huoltajat nostivat esiin erilaisia aistiherkkyyteen liittyviä tekijöitä, jotka vaikuttavat kouluruokailuun. Tekijät liittyivät joko ruokailutilanteeseen, ruokaan, tai koulun ja perheen väliseen yhteistyöhön. Huoltajat toivat esiin sitä, että lapsi ei saa ruokailussa tarvitsemaansa tukea sekä huolta siitä, ettei lapsi syö koulussa. Huoltajat tiesivät melko hyvin, miten lasten ruokailu oli järjestetty sekä mahdollisista järjestelyistä. Muutokset vaativat usein lausuntoja ja kohtuuttoman paljon voimavaroja perheeltä.

Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä on Autismiyhdistys PAUT ry. Kerätty aineisto jää PAUT ry:n käyttöön.

Asiasanat: aistiyliherkkyydet, kouluruokailu, neurokirjon häiriöt
 
ABSTRACT
Annaliina Gabel, Makte Muuri
SENSORY SENSITIVITY DURING SCHOOL LUNCH – Survey for the guardians
of sensory sensitive primary school children
42 pages, 3 appendices
Autumn 2023
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor´s Degree Programme in Health Care, Social Services
Public Health Nurse, Bachelor of Social Services

The objective of the thesis was to compile a questionnaire related to school lunch for the guardians of sensory sensitive children. Sensory sensitivity is common for people who are on the neurodiversity spectrum. Some pupils struggle with constant sensory input which causes an unreasonable amount of stress during the school day. School lunch has an important role in a child’s coping and well-being. For a sensory sensitive child, it can be a moment for all their senses to be stressed at once. The questionnaire was used to get information about the experiences and thoughts guardians had about their sensory sensitive child’s school lunch and the effect sensory sensitivity has on school lunch.

The analysed material consisted of 88 questionnaire answers. The questionnaire had open ended, close ended questions and semi-closed questions. Classification analysis, thematic analysis and categorical analysis were used. The closed questions gave background information, such as the grade the children were on and the type of sensory sensitivity they had. The guardians brought up different factors relating to school lunch. The factors
had to do with the dining experience itself, the food and collaboration between the school and home. The guardians brought up that their children did not get the support they needed and worry about the children not eating at school. They were quite informed about how their child’s school lunch was arranged and the different arrangements that were possible. Changes to the arrangements often required notes from health care professionals and undue resources from the family.

This thesis was made in a partnership with Autismiyhdistys PAUT ry, who will have access to the materials gathered after the thesis is published.

Keywords: neurodiversity, school lunch, sensory sensitivity
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste