Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Huoltajien kokemuksia monikielisen ohjaajan tuesta peruskoulussa

Hasan, Nasteho; Ibrahim, Sahro; Mohamud Nur, Hodan (2023)

 
Avaa tiedosto
Hasan_Ibrahim_Mohamud.pdf (987.0Kt)
Lataukset: 


Hasan, Nasteho
Ibrahim, Sahro
Mohamud Nur, Hodan
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030283
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Vantaalla sijaitsevan koulun huoltajien kokemuksia monikielisen ohjaajan tarjoamasta matalan kynnyksen tuesta. Monikielinen ohjaaja edistää kodin ja koulun välistä yhteistyötä sekä tukee arabian-, somalin-, ja venäjänkielisiä oppilaita ja heidän perheitään koulun jokapäiväisessä arjessa. Ohjaaja edistää oppilaiden huoltajien osallistumista ja kotoutumista sekä lisää ja vahvistaa heidän tietämystään Suomessa opiskelusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa kyseisen koulun rehtorille ja monikielisille ohjaajille huoltajien kokemuksista saadusta palvelusta.

Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen, ja tutkimuksen menetelmäsuuntaus on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin Webropol-kyselylomaketta. Tutkimus kohdistui Vantaalla sijaitsevan koulun huoltajiin, jotka olivat saaneet tukea monikielisiltä ohjaajilta. Osallistuminen tutkimukseen oli vapaaehtoista, ja vastaajat pysyivät anonyymeinä.

Tutkimus osoitti, että monikielisen ohjaajan tarjoama tuki oli koettu hyödylliseksi kodin ja koulun yhteistyön vahvistamisessa. Se oli myös lisännyt monien huoltajien osallistumista ja tietoisuutta suomalaisesta koulujärjestelmästä.
 
The aim of this thesis was to describe the experiences of parents of pupils at a school located in Vantaa, Finland, regarding the low-threshold support provided by a multilingual counselor. The multilingual counselor strengthens the collaboration between home and school and supports Arabic, Somali, and Russian speaking students and their families in their everyday school life. The counselor promotes parental involvement and integration and enhances their knowledge of studying in Finland. The aim of the thesis was to provide the principal and multilingual counslors of the school with up-to-date information about the experiences that parents have had with the service and how the service could be further improved.

The thesis follows a research-oriented approach with a qualitative research methodology. The data was collected through a Webropol questionnaire focusing on parents who had received support from multilingual counselors. Participation in the study was voluntary, and respondents remained anonymous.

In conclusion, it was discovered that the support provided by the multilingual counselor had significantly enhanced the collaboration between home and school. Furthermore, the support from the multilingual counselor had led to in creased participation and knowledge among many parents regarding the Finnish education system.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste