Vaikuttavuus perhetyössä: Vaikuttavuuden mittarin kehittäminen.
Suomi, Oona; Tuovinen, Henna (2023)
Suomi, Oona
Tuovinen, Henna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030320
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä kehitettiin Tukari Oy:lle perhetyön vaikuttavuutta mittaava mittari. Tukari Oy on sosiaalipalveluita tuottava yksityinen yritys, jonka palveluihin kuuluvat esimerkiksi perhetyö sekä ammatillinen tukihenkilötyö. Tarkoituksena oli luoda Tukari Oy:lle mittari, joka mittaa perhetyön vaikuttavuutta asiakkaan näkökulmasta. Mittarin tarkoituksena oli, että se on helposti saavutettavissa ja se mahdollistaa asiakkaille anonyymin vastaamisen. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että Tukari Oy:n työntekijät, asiakkaat sekä palveluita ostavat hyvinvointialueet hyötyvät mittarin kautta saatavista tuloksista. Tukari Oy:llä ei ole ollut aiemmin käytössä vastaavaa mittaria.
Mittarin sisältö kehitettiin Tukari Oy:n yhteyshenkilön kanssa. Kehittäminen alkoi keskeisten käsitteiden valinnalla. Keskeisimmiksi käsitteiksi valittiin hyvinvointi, elämänhallinta sekä osallisuus. Näiden lisäksi vaikuttavuus käsitteenä oli keskeisessä osassa mittarin sisältöä. Mittarin kehittämisen aikana sen sisällöstä saatiin palautetta kahdesti Tukari Oy:n työyhteisöltä. Saatujen palautteiden pohjalta sisältöön tehtiin muutoksia. Tarkoituksena oli saada palautetta myös asiakkailta, mutta tämä jäi toteutumatta.
Mittari sisälsi 28 kysymystä. Hyvinvointi-käsitteen pohjalta mittariin luotiin 11 kysymystä, elämänhallinta-käsitteen pohjalta luotiin 3 kysymystä sekä osallisuuden pohjalta 11 kysymystä. Vaikuttavuus-käsitteeseen liittyen mittariin luotiin 4 kysymystä. Kaikki mittarin kysymykset eivät avaudu välttämättä jokaiselle vastaajalle vastattavaksi, sillä aiemmin annetut vastaukset vaikuttavat seuraaviin kysymyksiin.
Kehitetty perhetyön vaikuttavuuden mittari toimii tarkoituksenmukaisesti anonyymiyden mahdollistajana sekä tuottaa tietoa työn vaikuttavuudesta Tukari Oy:lle ja palveluita ostaville hyvinvointialueille. Mittarista saatavat tulokset eivät palvele yksittäistä asiakasta, koska mittarin erityispiirre anonyymiydestä estää yksittäisen asiakkaan tilanteen tarkastelun.
Mittarin sisältö kehitettiin Tukari Oy:n yhteyshenkilön kanssa. Kehittäminen alkoi keskeisten käsitteiden valinnalla. Keskeisimmiksi käsitteiksi valittiin hyvinvointi, elämänhallinta sekä osallisuus. Näiden lisäksi vaikuttavuus käsitteenä oli keskeisessä osassa mittarin sisältöä. Mittarin kehittämisen aikana sen sisällöstä saatiin palautetta kahdesti Tukari Oy:n työyhteisöltä. Saatujen palautteiden pohjalta sisältöön tehtiin muutoksia. Tarkoituksena oli saada palautetta myös asiakkailta, mutta tämä jäi toteutumatta.
Mittari sisälsi 28 kysymystä. Hyvinvointi-käsitteen pohjalta mittariin luotiin 11 kysymystä, elämänhallinta-käsitteen pohjalta luotiin 3 kysymystä sekä osallisuuden pohjalta 11 kysymystä. Vaikuttavuus-käsitteeseen liittyen mittariin luotiin 4 kysymystä. Kaikki mittarin kysymykset eivät avaudu välttämättä jokaiselle vastaajalle vastattavaksi, sillä aiemmin annetut vastaukset vaikuttavat seuraaviin kysymyksiin.
Kehitetty perhetyön vaikuttavuuden mittari toimii tarkoituksenmukaisesti anonyymiyden mahdollistajana sekä tuottaa tietoa työn vaikuttavuudesta Tukari Oy:lle ja palveluita ostaville hyvinvointialueille. Mittarista saatavat tulokset eivät palvele yksittäistä asiakasta, koska mittarin erityispiirre anonyymiydestä estää yksittäisen asiakkaan tilanteen tarkastelun.